Iedereen is vertrokken en het huis is in chaos achtergelaten. Zoals gewoonlijk. Modder in de gang, kruimels op de tafel en een puinhoop in de keuken.
Ik heb een hulp in de huishouding, dat wel. Ze heet Flylady en je kunt haar bezoeken op www.flylady.com.
Flylady plant en regelt alles. Ze heeft het huis in zones verdeeld , en elke week richt ze je aandacht op een andere zone van het huis. De zone van deze week is de badkamer. Dat betekent dat ik geacht word elke dag tenminste 1 kwartier in de badkamer te besteden aan schoonmaken, opruimen en wat dies meer zij. Gisteren is dat dus al niet gelukt.

Verder zijn er de dagelijkse taken. Op maandag is dat bijvoorbeeld: het hele huis stofzuigen, stoffen en dweilen, alle prullenbakken legen, oude kranten en tijdschriften opbergen/knippen/verwijderen , de bedden verschonen, en de spiegels en deuren poetsen.
Nou ja, officieel hou je je met elk van deze bezigheden tien minuten bezig, maar als ik eenmaal aan het stofzuigen ben, dan stofzuig ik natuurlijk wel alles.

De oplettende lezer heeft vast al wel opgemerkt dat ik gister een quasi-vrije dag had. Hetgeen betekent, dat ik alles wat ik zojuist opgenoemd heb, vandaag ga doen. That's life as we know it!

En dan nog voor vandaag. Op zijn minst moet er een 27-fling boogie tegenaan gegooid worden. Dat houdt in dat je een vuilniszak grijpt en binnen vijf minuten 27 dingen vindt die je weggooit. Heel drastisch maar werkt enorm goed. Dit lukt natuurlijk niet elke dag, want dan ben je gauw door je spullen heen.
Natuurlijk moet ik vandaag ook weer minstens een kwartier in die badkamer schoonmaken. Flylady geeft een goede tip: Schrob de douche als je er toch al onder staat.
Dus de douche schrobben doe ik vanavond om 18.30 wel.
Verder is er dan nog de missie voor vandaag , die zich ook in de zone van de week afspeelt, en een 5 minute-room-rescue voor de rommeligste kamer in je huis

Flylady stuurt ook herinneringen. Heb je je schoenen wel aan? (nee) Heb je je haar gekamd? (ook niet) Hoe staat het met je was? (Nou...laten we zeggen dat de hoogste berg in Europa momenteel in Harlingen ligt) Heb je al eten gepland voor vanavond? (Ja, dat dan weer wel. Als ik dat niet doe moet ik om 18.00 nog verzinnen wat we gaan eten, en dan zijn er hier drie in huis die voor patat pleiten...)

Flylady heeft dus genoeg plannen voor mij voor vandaag. Dan ikzelf nog: Een contract opstellen voor de kinderen, waarover later meer. Alle was opvouwen en strijken. De keuken poetsen. en niet te vergeten mijn haar kammen.

Misschien is een extra dagje vrij zo'n gek idee nog niet....

Honi soit qui mal y pense!

0 reacties: