Donderdag is mijn vaste 'boekhouding- en administratie'-dag.

Dan begin ik met het inboeken van het werk dat G. de afgelopen week heeft gedaan. Dat doe ik in Snelstart, wat een superfijn boekhoudprogramma is voor sukkels die niks van boekhoudkundige termen snappen. Zoals ik dus.

Daarna maak ik de facturen voor bedrijven waar G. de afgelopen week gewerkt heeft.
Daarna importeer ik van de bank de afschriften, zodat die verwerkt kunnen worden in Snelstart.

Daarna... oh nee... toen kreeg ik een foutmelding.
Ik had namelijk girotel van de Postbank, maar de Postbank heeft alle zakelijke gebruikers nu zonder pardon overgezet naar mijnpostbank.nl.

Maar mijnpostbank.nl is geen echt zakelijk programma. Het is een programma voor particulieren, ook al staat er dan /zakelijk achter.

Postbank gaat ervan uit dat je je afschriften downloadt en opent in een excelbestand.
Eén: Ik doe niet aan excel. Ik heb OpenOffice.calc.
Ja daar hebben ze niet van terug bij de Postbank.

En twee: Ik gebruik OpenOffice.calc niet, ik heb een BOEKHOUDPROGRAMMA.
Maar ja... daar hebben ze geloof ik niet op gerekend. Dus is het afschrift niet leesbaar voor het boekhoudprogramma.

Dat kost je dan een uur. En dan bel je eens naar de Postbank, dan word je drie keer doorverbonden. "Eh.. wij... ik heb niet zoveel verstand van mt-940 ... ik verbind u even door."
Tja. Uiteindelijk was er een mevrouw met een oplossing: "U kunt het afschrift wel downloaden? Nou, dan is het een probleem van het boekhoudprogramma...dan kunt u beter de helpdesk van Snelstart bellen."

Gelukkig wisten ze bij Snelstart wel hoe ze moesten helpen. En joegen ze me niet terug naar de Postbank. Hoewel het wél een fout in het afschrift is. Omdat het niet berekend is op een echt, serieus boekhoudprogramma.

Oja, en toen nog verder. Dan moeten een heleboel afschriften nog handmatig gecontroleerd of ingevoerd worden.

Verder moeten er soms nog wijzigingen doorgevoerd worden in de klantenkaarten.

En daarna nog de administratie van ons huishouden, dwz. rekeningen betalen, belangrijke papieren ordenen en in goeie mappen stoppen. Brieven versturen, klachten indienen en wat dies meer zij...

En dan is het zomaar weer tien voor twaalf.