Word ik vandaag gebeld (hebben jullie nou ook al zo'n déja-vu gevoel??) door een man van Omrop Fryslan... de televisie. Of het klopte dat we ons hadden aangemeld voor dat item over rood haar... ja dus. Of ze dan vanmiddag even konden komen te filmen?
Eh... nou, J. was toevallig vrij wegens de visserijdagen, A. niet, die moest tot kwart over vier naar school; en ze wilden toch graag al om drie uur komen. Vooruit dan maar. En wat voor programma gaat het eigenlijk om, vroeg ik. "HEA!" was het antwoord. Een soort Man bijt Hond, maar dan Fries. Oja, Man bijt Hond is leuk, dus dat komt wel goed.

Ik gauw A. gebeld, en school ingelicht. "Is het dringend, voor de dokter ofzo?" vroeg Sonja-van-de-receptie. "Nou, geen dokter, wel dringend. Er staat hier namelijk om drie uur een filmploeg op de stoep voor een meisje met rood haar," legde ik uit. Kijk dát vond Sonja nou leuk.

A. kwam dus op tijd thuis. G. ook, die ging als een speer de ramen wassen. Ik nog als een gek de tuin opruimen - je weet nooit precies wat ze gaan filmen en als ze nu door die pasgewassen schone ruiten de puinhoop in de tuin filmden ... liever niet.

We konden amper op adem komen want om kwart voor drie stonden ze er al: interviewer J.K. en een cameraman, Abe nog wat. (Niet Lenstra, dan had ik het vast wel onthouden.)

Om half vier waren ze klaar - nóg een hele kunst dat het drie kwartier duurde, ik bedoel maar, wat valt er in vredesnaam over rood haar te vertellen? Het is geen kunstje, je hebt het of je hebt het niet, maar je kunt er niet voor studeren of er hard je best op doen om het te verbeteren. Het is geen wetenschap. Er zit geen filosofie achter, je kunt er geen uitleg over geven.

Het hele gesprek was dan ook voor een item van 1 á 1,5 minuut. Jawel, drie kwartier werk voor éen minuut TV...(die wordt uitgezonden wo. 5 september, Omrop Fryslan, HEA, 18.20 u)

Overigens: 'Hea' betekent Hooi, en dat slaat dus niet op het haar; Hea was in het begin een programma dat alleen 's zomers uitgezonden werd. Hooitijd dus. Maar Hea is ook een uitroep, "Och Hea!" betekent zoiets als "Och heden!" en dat slaat dan weer op het feit dat ze mensen opzoeken die iets bijzonders te vertellen hebben, aparte, vreemde, of buitengewone mensen.

Dus dat hebben we dan ook eens beleefd - J. in de krant, ik op de radio, de meiden allebei op TV - wat gaat dit jaar ons nog meer brengen?

G. in een speelfilm?

Uitzending: http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=v&fn=HEA05SEP07.wmv
Spoel door naar 3:36 voor het item met J. en A.

0 reacties: