Vanochtend bedacht ik, dat we misschien kunnen bijhouden wat we allemaal NIET uitgegeven hebben deze maand.

Het is natuurlijk een beetje een vreemde wetenschap, want hoe weet je nu wat je anders uitgegeven zou hebben? Er is zovéel wat je niet uitgeeft, tenslotte. Ik geef niks uit aan frisdrank, want dat koop ik nooit. En ook niks aan Ferrari's, hoera, wat een besparing. Daarvan kunnen we wel op vakantie!
Nee, zo werkt het niet natuurlijk.

Maar volgens mij is het wel te doen. Neem het voorbeeld van gisteren, het huren van een dvd. Dat hebben we nu NIET gedaan, maar dat was normaalgesproken absoluut wel gebeurd. En onszelf kennende huren we meestal twee tegelijk. Dat is dan 7 euro. Dus gisteren hebben we echt zeker weten 7 euro niet uitgegeven.

Nu ik erover denk, ik kan natuurlijk eens het budget langslopen om te zien wat we normaal zoal uitgeven.

Onze uitgaven voor kleding/schoenen/kapper voor 3 personen (A. krijgt kleedgeld hiervoor) zit dit jaar op een gemiddelde van 169 euro per maand, waar ik 100 euro gebudgetteerd had. Voor recreatie (uit eten, vakantie, dvd huren etc.) reken ik €50 per maand, maar het gemiddelde tot nu toe is €150. Dus flink wat meer.

Voor inrichting en onderhoud had ik €40 per maand gepland staan, want in principe hebben we toch gewoon alles wat we nodig hebben. Maar de uitgaven daarvan bedragen gemiddeld tot en met juli maar liefst 154 euro per maand. Eén reden is natuurlijk dat we allemaal dol zijn op de IKEA. En dat we onszelf altijd weten te overtuigen van het nut en/of de noodzaak van een nieuwe... (vul maar in).

Verdere 'aankoop'-posten in het budget zijn: onvoorzien/reparaties, (waar ook wel eens dingen onder geschoven worden die ik niet echt ergens kwijt kan) games, boeken/cd's/dvd's, cadeautjes/giften

Als ik uitga van het budget dat ik gemaakt heb voor heel 2008, zouden we deze maand door NIKS te kopen zo'n 195 moeten kunnen uitsparen.

Als ik echter uitga van de gemiddelde bedragen die we werkelijk hebben uitgegeven aan aankopen dan moet er een besparing van zo'n 650 euro te behalen zijn.

Slik. Dat klinkt alsof we het budget elke maand schromelijk overschrijden.
En alsof we ook wel toe zijn aan een maand niks kopen. Volgens mij is het kopen een gewoonte geworden. Winkelen als uitstapje, of als hobby. En dat terwijl wij volgens mij niet eens zó erg zijn. Ik ben tenslotte al heel lang bezig met dingen als consuminderen, 'genoeg', zuinigheid en dergelijke.

En daarom kunnen we ook leven van éen inkomen. Maar kennelijk valt er zelfs hier nog het een en ander te verbeteren.

In elk geval heb ik vandaag nog niks uitgegeven, dus ook dag twee gaat de goede kant op. Oja, en de videobanden die hierboven op de foto staan, zijn te koop voor een zacht prijsje. Doen we ons budget ook een plezier.

P.S. De kinderen wilden hartige taart eten, en ik had al gevraagd of iemand dan bladerdeeg wilde halen, toen ik me bedacht dat ik zou proberen de voorraadkast leeg te maken. Ik heb dus zelf deeg gemaakt van 3 koppen bloem, 1 kop water, 10 gram gist en een beetje zout.
Dat is pizzadeeg, maar je kunt het ook prima gebruiken voor hartige taart. En aldus is er niemand meer naar de winkel geweest. Ben trots op mezelf.

0 reacties: