Alweer zondag, maar vandaag moesten we in elk geval benzine tanken, dus enig geld uitgeven. De tweede keer deze maand, tanken. De benzine was alweer duurder geworden in die paar weken.

Vanmiddag op visite geweest bij een oud-collega van G. Een oud-collega met emigratieplannen. En met een bus die hij wil verkopen voor een vriendenprijsje. Waar we gelijk wel in mochten proefrijden.

G. zijn ogen begonnen meteen te glimmen. A. vond de bus walgelijk (groen!) en poogde met alle mogelijke middelen ons ervan te weerhouden die vreselijke auto te kopen. Zelf was ik wat behoudend. Dat ik gisteren nu even dertig euro over de balk heb gesmeten wil natuurlijk niet zeggen dat we plotseling ook maar een nieuwe auto gaan kopen ofzo...

Naar aanleiding van het bezoek (dat erg gezellig was, met erg lekker eten) ben ik dus maar eens in de wereld van de auto-van-de-zaak gedoken. Wij hebben namelijk een privé-auto, en trekken een bedrag af voor het zakelijk gebruik.

Maar de meeste mensen zijn ervan overtuigd dat een auto van de zaak veel voordeliger is. Dat je dat echt moet doen als je een bedrijf hebt. Tot nu toe hebben wij het niet gedaan, omdat ik geen zin had in het bijhouden van administratie. Maar de plicht om alles bij te houden is dit jaar opgeheven, in plaats daarvan krijg je een bijtelling op je inkomen, van 25 % van de nieuwwaarde van de auto.

En daar zit hem volgens mij de kneep. De bijtelling voor deze auto zou €4405 per jaar bedragen.

Als ik kijk naar de kosten die we de afgelopen twee jaar voor onze auto hadden kom ik op €3474 in 2007 en dit jaar waarschijnlijk op €4109 - als we ons de laatste paar maanden aan ons benzinebudget houden, en inclusief €1000 Grote Beurt en APK in oktober. Het kan dus ook nog lager uitvallen.

In dat geval zouden wij totaal geen voordeel hebben van een auto-op-de-zaak. Als ik kijk naar het voorbeeld dat de belastingdienst hanteert op

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_autokosten/ondernemen_autokosten-19.html#P145_18425

Voorbeeld 2: Uw totale autokosten zijn lager dan het percentage van de oorspronkelijke cataloguswaarde

U rijdt in een auto van uw onderneming. De auto heeft een cataloguswaarde van € 60.000. U rijdt 8.000 kilometer privé met de auto. Uw privégebruik van de auto is: (€ 60.000 x 25% =) € 15.000. De totale autokosten zijn € 10.000. Uw privégebruik is dan gelijk aan de totale autokosten van uw onderneming, dus € 10.000. De regel is: verreken het privégebruik met de autokosten van uw onderneming. Wat overblijft, mag u van de opbrengsten aftrekken: € 10.000 – € 10.000 = € 0. U kunt dus geen autokosten aftrekken
.


...dan denk ik dat wij slechter uit zouden zijn met een zakelijke auto. Want niet alleen betaal je voor een grijs kenteken minder wegenbelasting, omdat het een diesel is ben je ook minder geld kwijt aan brandstof.

En dan zouden de kosten voor de auto per jaar dus lager worden dan wat we nu kwijt zijn. Waardoor ze dus niet aftrekbaar zijn (komt niet boven de bijtelling uit). Maar waardoor we dus wél een bijtelling van €4405 op ons belastbaar inkomen krijgen?


Als ik het goed begrijp. Want het klinkt allemaal nogal paradoxaal. De nieuwe auto wordt te goedkoop, daardoor zijn de kosten niet aftrekbaar en weegt het niet op tegen de bijtelling. Dan zou het dus aantrekkelijk worden als we veel meer gaan rijden?! Klinkt ook niet echt als een lofwaardig streven.

Tenzij het geen letterlijke BIJtelling op je inkomen is, maar het bedrag van €4405 een drempel is. Dat je alleen de kosten bóven die drempel mag aftrekken, maar dat er niet letterlijk €4405 bij je belastbaar inkomen wordt opgeteld.

Maar dan nog, op dit moment kunnen we van de gemaakte kosten per jaar ook een bedrag aftrekken voor het zakelijke gebruik. In 2007 kwam dat op €3474 kosten minus €560 aftrekbaar voor de zaak. Prive waren we dus €2914 kwijt aan de auto.

Stel dat we met een bedrijfsauto datzelfde bedrag per jaar kwijt zijn, dan komen we niet over de bijtelling (€4405) heen, en kunnen we van de €3474 dus helemaal NIKS als bedrijfskosten aftrekken...en als het tegenzit hebben we dan wél een hoger belastbaar inkomen.

Dus op dit moment denk ik dat we het nog maar even niet doen. Eerst nog maar even met de boekhouder overleggen.
(Tenzij het dus betekent, dat je voor €4405 net zoveel kunt rijden als je wilt...dat dat het maximum is wat je ooit per jaar aan die auto kunt uitgeven. Privé. Dat kan ook nog, natuurlijk)


Het goede nieuws van vandaag is dus dat we geen bestelbus hebben gekocht. En dus best veel bespaard hebben....

0 reacties: