Kredietcrisis
Dat woord lees je steeds vaker in de krant. Gelukkig is onze persoonlijke kredietcrisis juist vorige maand opgelost. Door een fout bij de schatting voor ondernemers twee jaar geleden, moesten wij plotseling heel veel belasting betalen. Omdat we dat geld niet hadden, hebben we een doorlopend krediet genomen. Die gingen we wel versneld aflossen, maar ja, 't is alsof de duvel ermee speelde, telkens als hij bijna afgelost was, dan moest er weer dringend iets uitgegeven worden. Nou ja, dringend...onze tv blies zijn laatste adem zo'n beetje uit, en G. wilde graag een LCD tv.
En met onze trouwdag wilde hij per se een duur zespits fornuis voor mij kopen. (Waar ik trouwens nog steeds heel erg blij mee ben). Toen kreeg ik in de gaten, dat ik gewoon zelf nee moest zeggen tegen aankopen, en niet afwachten wat de anderen hier wilden, want bij twijfel kwam het er meestal op neer dat de aankoop wél gedaan werd.
Maar goed, door veel bezuinigen en elk extraatje naar het krediet te storten, hebben we vorige maand de laatste aflossing gedaan. En zijn we nu aan het SPAREN! (Voor het eerst in jaren!) En dat voelt heel wat beter dan afbetalen. Als je aan het afbetalen bent krijg je zo'n soort fatalistisch gevoel wanneer je moet afrekenen. Ach, we hebben nu toch al een schuld, dit kan er ook nog wel bij.

Zoals de kinderen opmerkten (nadat we besloten hadden hen niks meer voor te schieten of uit te lenen - om te zorgen dat zij het wél goed aanleren, en niet dezelfde fouten maken als wij): Geld uitgeven wat je echt hebt is moeilijker dan geld uitgeven wat je niet hebt.
Oftewel, je denkt wel drie keer na als je geld uitgeeft dat in je beurs zit.
Terwijl een uitgave die je schuld verhoogt veel abstracter is, en dus makkelijker om te negeren of weg te redeneren.

Geen kredietcrisis meer dus hier. En om 'Schuldige'(www.schuldige.nl) te citeren: Iedereen is welkom, maar LEEN niet.

Wat de Uitdaging betreft: Vandaag niets uitgegeven, maar geld verdiend! Ik heb een boek verkocht op Marktplaats voor €9,50.

P.S. We brachten wat rommel naar de kringloopwinkel, en ik zag een schattig blikje dat ook een spaarpot was. Maar iets kopen van zakgeld telde niet mee voor de uitdaging(zei G.), en ik kreeg het nog cadeau ook van G.. Dus ik heb vandaag echt niets gekocht. Maar wel iets nieuws. :)

0 reacties: