In het kader van goedkoop en lekker geef ik hier het recept van Wereldburgers, uit het Bespaardagboek van Marieke Henselmans. Het heeft ook in de Genoeg gestaan.


Wereldburgers

voor 4 personen:

4 oude boterhammen (als je geen keukenmachine hebt zijn verse praktischer)
1 ei
1/2 wortel, geraspt
1/2 ui
2 eetlepels geraspte kaas (geska strooikaas)voor de smaak
peper, zout
paneermeel
evt. andere (fijngeraspte) groentes zoals prei, paprika of mais. (heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd)

Ik gooi alles in de keukenmachine en laat het draaien totdat het een gehaktachtige substantie is. Als je een keukenmachine gebruikt, kun je dit ook met oud (hard) brood maken. Als je geen keukenmachine gebruikt maak je gewoon zelf een kneedbaar geheel. Ik heb gemerkt dat de hoeveelheid wortel en ui ook best verdubbeld kan worden zonder dat er rare dingen gebeuren. In wezen kun je er van alles doorgooien, zolang het maar een gehaktachtige consistentie krijgt. De burgers rol je door de paneermeel, dan een halfuurtje in de koelkast, en bakken maar.



Nog een recept, dat ik online vond:

Champignonburgers

voor 4 personen:

2 eieren
het volume van 2 eieren aan havervlokken
het volume van 2 eieren aan gehakte champignons
het volume van 2 eieren aan geraspte kaas
peper, zout, 1 eetl. mosterd.

Alles mengen en tot burgers vormen. Niet te lang bakken, vocht uit de champignons moet niet verdampen.

0 reacties: