Vorige week is de basisopleiding aan de Klassieke Academie in Groningen begonnen. Elke maandagochtend stap ik dus in de trein, om vanuit Leeuwarden met de auto verder naar Groningen te rijden om me daar twee-en-half uur te pletter te tekenen.

Het heet Klassieke academie omdat ze de klassieke teken- en schilderkunst weer willen bijbrengen aan de leerlingen. (En dus niet vanwege de gemiddelde leeftijd van de leerlingen zoals ik de eerste keer even heel gemeen had bedacht...het grijze permanentjes gehalte is onevenredig hoog.) Het is ook geen cursus maar een VAK-opleiding. Helaas kan ik de echte vakopleiding niet betalen, maar de basisscholing lukt nog net.

Wat houdt het in? Aan het begin van elke les krijgen we een lesbrief met alles over een bepaald onderwerp. De eerste keer ging het over de proporties van de KOP. Paarden hebben een hoofd, mensen in de kunst een kop. Daar wordt dan wat over uitgelegd, en daarna ga je dus ruim twee uur tekenen. Schetsen eigenlijk. Er is een model en zij verandert elke twee minuten van houding. In die twee minuten moet je dus een herkenbare schets van het model maken. En dat veertig keer ofzo achter elkaar.

Dat viel eerst behoorlijk tegen...twee minuten is echt wel kort. Maar naarmate de ochtend vorderde had ik het idee dat de minuten steeds langer duurden, dus ik neem aan dat ik steeds sneller schetste. Of anders werd het model trager, dat kan natuurlijk ook.

Na die twee-en-half uur ben je dus echt kapot. Uit de lijken, zoals ze hier in Friesland zeggen. Je hebt geen tijd om rond te kijken, ik weet nog steeds niet wie mijn mede-cursis...pardon: -leerlingen zijn, en heb geen schets of lijn van iemand anders kunnen bekijken.

De bedoeling is nu dat we elke week zelf onze beste schetsen kiezen. Elke vier weken neem je je beste schetsen van vier weken mee, en dan worden ze besproken.

Op de eerste werkbespreking wordt het werk besproken wat je tot nu toe hebt gemaakt, dus vóór de opleiding. Komende maandag is het mijn beurt (en die van vier anderen). Maar ik heb eigenlijk alleen werk van de middelbare school. Oja, en het zelfportret dat we deze werk als huiswerk moesten maken. Het zal mij dus benieuwen.

Het portret hierboven heb ik na de foto nog verder aangepast, het ziet er dus alweer anders uit. Ik ben nog niet zo tevreden over de ogen, maar op zich was het wel leuk om te doen.

0 reacties: