Behalve cultureel doet Meibloempje ook nog wel eens creatief. Meestal gaat zoiets met vlagen. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar, en de jongste vlaag is dus vilt.

Het broeide al een tijdje. In woonbladen (door G. uit de papiercontainer gevist, heerlijk!) zag ik af en toe een dingetje dat me dan speciaal aantrok. En na een paar van die dingetjes dacht ik: Hé, ik val op vilt.

Ergens in 2008 was ik op een kunstmarkt in Zutphen. Daar stonden verschillende viltkunstenaressen. Bij Charlotte Molenaar (www.charlottemolenaar.nl) kocht ik een prachtige vilten klaproos, en stond ik te watertanden bij de sjaals-met-klaprozen. Ook indruk maakte Miriam Verbeek, met haar schitterende kragen en creaties.

Ergens toen kwam de gedachte bovendrijven: Ik wil ook nog eens proberen iets met vilt te doen. Het lijkt niet op handwerken (naaien, breien, haken - wat ik dus allemaal écht niet kan) en het heeft toch met stof en kleding te maken.

Maar ach, in Harlingen gebeurt handwerkkundig gezien niet zoveel. Totdat ik laatst in de AH een advertentie zag hangen voor een workshop vilten. In Harlingen. En nog wel door iemand die ik kende! (www.odeaanvilt.nl)

Een week of twee geleden heb ik daar dus een dag gevilt.
Eerst een proeflapje in allerlei kleuren paars, dat goed geslaagd was; dat wil zeggen: mijn moeder was er reuze blij mee, maar aan de andere kant zijn de meeste moeders enthousiast over de prutswerkjes van hun kinderen...dus geen idee of het nu werkelijk zo goed was.

Daarna gepoogd op een sjaal te vilten, maar op éen of andere manier zat het mij nog niet genoeg in de vingers. Mijn mede-workshoppers lukte het wel goed, dus misschien waren het de opspelende 'ik-kan-niet-handwerken'-genen, of mijn koude handen. In elk geval, komende zaterdag zal ik een poging doen het alsnog (of beter) in de vingers te krijgen. A. en J. gaan dan mee om ook eens te vilten.

En plotseling zie je dan overal vilt. Gek toch.
Het model op de tekenles bijvoorbeeld droeg een prachtige vilten sjaal, en gaf me de naam van de maakster. Kijk maar eens op www.sharit.net voor prachtige kledingstukken (de rood-met-zwarte rok uit de collectie 2007 is bijvoorbeeld echt super)

Kortgezegd: als je een vriend, vriendin of familielid bent, zit de kans er dik in dat je het komende jaar alleen maar zelfgevilte creaties krijgt...want het is weer eens raak bij Meibloempje.

0 reacties: