Voor vijftig cent kocht ik in de opruiming bij de boekhandel dit werkje van Mark Fisher. Niet dat ik er zoveel van verwachtte, maar voor vijftig cent val je je niet gauw een buil.
Ik heb het boekje net uitgelezen en het is een kruising tussen Paolo Coelho's Alchemist en The Secret. Verpakt in 95 bladzijden, geen woord te veel, en met weer een hoop leerzame dingen erin. Ook voor wie niet direct miljonair wil worden.

Want uiteraard brengt geld op zichzelf geen geluk. Wel meer mogelijkheden.

Interessant stukje: "De meeste mensen willen gelukkig zijn," zei de miljonair. 'maar ze weten niet waarnaar ze op zoek zijn. Het is dus onvermijdelijk dat ze sterven zonder het gevonden te hebben. En zelfs al hadden ze het gevonden, hoe zouden ze het dan hebben moeten herkennen? Ze zijn net als de mensen die op zoek zijn naar rijkdom. Ze willen niets liever dan rijk zijn. Maar als je ze op de man af vraagt hoeveel ze in een jaar willen verdienen, kunnen de meeste je daar geen antwoord op geven. Als je niet weet waarheen je op weg bent, kom je gewoonlijk nergens.'
[...]
'Stel jezelf de vraag: als ik vannacht zou sterven, zou ik dan voordat ik de laatste adem uitblies tegen mezelf kunnen zeggen dat ik alles had gedaan wat ik die dag van plan was te doen?'
[...]
'Mensen die nooit doen wat ze echt fijn vinden, die als het ware hun dromen hebben opgegeven, behoren tot de levende doden.'

De instantmiljonair legt dan uit, dat als je iets totaal anders zou gaan doen in die laatste 24 uur, je kennelijk NIET gelukkig bent met het leven zoals dat nu is. Slechts weinigen zijn er die in die laatste 24 uur zouden doen wat ze altijd doen; dat is namelijk wat hen gelukkig maakt.
Het punt is dat we onzelf meestal 'rijk rekenen' qua tijd. We denken: Dat komt later wel.

Maar hoe weet jij dat dit niet toevallig je laatste 24 uur zijn?

Stof tot nadenken dus weer; Mark Fisher, De lessen van de instantmiljonair.

P.S. Ik zie dat ik mijn eerste 12 euro al 'verdiend' heb, het boekje kost op internet €12,50.

0 reacties: