Laten we het weer eens over een van mijn favoriete onderwerpen hebben. Eten.

Ik ben er toch ingetuind. Omdat we het de afgelopen weken zo vreselijk druk hadden en het koken haast wat te veel gevraagd was, had ik me afgelopen week laten verleiden om een pakje (feitelijk een zakje ín een pakje...wat is daar eigenlijk het nut van?) soep van Honig te kopen.

En dan ga je soep maken en dan lees je : toevoegen - 1,5 liter water, soepgroenten, soepballetjes. Eventueel vermicelli.

Okee, ik heb dan wel gymnasium gehad, maar volgens mij hoef je er niet zo geleerd voor te zijn om het volgende te bedenken: Als ik anderhalf liter water met soepgroenten en balletjes en vermicelli kook dan heb ik...tadaa.. SOEP! Waarvoor hebben wij dat pakje van Honig dan nog nodig?

Maar goed, toch het zakje poeier er maar bij ingemikt. Met als resultaat slechts dat A. de soep 'leeg' vond smaken. Dus. Volgende keer maar gewoon weer wat groenten in een pan water, dan heb je tenminste echte soep.

Als je zo nadenkt is trouwens driekwart wat er in de winkels staat compleet overbodig. Pakken mix voor appeltaart, cake, muffins... het is allemaal gewoon bloem en je moet er nog steeds eieren, boter, melk, water, appels of wat dan ook bij doen. En je moet het ook nog gewoon mixen of roeren of kneden. Je betaalt er alleen vier of vijf keer zoveel voor, want bloem kost maar een habbekrats, in tegenstelling tot die pakken mix.
Pakken soep en saus zijn ook best nutteloos, want ook daar moet je de feitelijke ingrediënten voor soep of saus nog toevoegen.

Maar goed. Ik zal mij niet weer laten bedotten. Hoop ik.

Ik zag vandaag ook nog een leuk boek staan in de bibliotheek: "Vers van het land". Die komt op mijn verlanglijstje. (Ik heb een ellenlang verlanglijstje bij Bol.com, met boeken en films en muziek. Niet dat ik er aan toe kom om zoveel te kopen, maar het is wel leuk om bij te houden wat ik ook al weer allemaal wilde. Want ook dat gaat voorbij...meestal. Boeken over gezond eten zijn over het algemeen blijvertjes.)

Enniewee... het meeste werk is nu gedaan, maandag nog wat kastjes in elkaar knutselen, en dan heb ik weer tijd te over voor echt koken.

0 reacties: