Halverwege de vakantie begaf onze AEG Vampyr het. Jammer jammer jammer, zo jong overleden, vier jaar mocht hij maar worden, maar wat hebben we een plezier gehad.
Ik dacht simpelweg maar dezelfde stofzuiger te gaan kopen maar dat bleek niet zo makkelijk. AEG was inmiddels samen met Electrolux, en de Vampyr doodgebloed. Dan moet je dus een andere stofzuiger.

Eerst flink rondgekeken in Harlingen. Men probeerde mij overal een Miele aan te smeren, maar ik had daar toch een soort tegenzin in, geen idee waarom. Maar de ideale stofzuiger vond ik niet.

Dan maar op internet gekeken. Uiteindelijk vond ik een Miele (dat wel) waar enorm goede reviews over waren en die hier in de stad 200 euro kostte, voor slechts 150 euro. Kassa. Dat leek ons wel wat. De Black Pearl heette het apparaat en die naam had wel iets.

Na een week wachten - en niet kunnen stofzuigen, ieeks! - werd mijn Zwarte Parel dan bezorgd. Op het eerste gezicht een mooi apparaat, maar loeizwaar. Ik hoopte er aan te kunnen wennen, maar helaas, na een maand vond ik hem nog steeds veel te zwaar en onhandig, en begon ik tegen het stofzuigen op te zien. "En dan gaat hij ook nog minstens vijftien jaar mee," zei G. droogjes.

Verdorie, ik moest er niet aan denken, nog vijftien jaar met dat bakbeest. Dus het apparaat maar rap op Marktplaats gezet, mensen boden al gauw tegen elkaar op en 's avonds was hij weer verkocht voor de volle prijs. Dat was wel fijn, behalve dan dat het stofzuiger-zoeken opnieuw kon beginnen.


Dus maar eens naar de Mediamarkt. Op weg naar Leeuwarden hadden we ALLE verkeerslichten, bruggen, spoorbomen en zebrapaden tegen...dit had ons al moeten waarschuwen voor de middag die volgde.

Maar in onze onwetendheid begonnen we nog welgemoed.
Bij MediaMarkt hebben ze gelukkig een grote voorraad stofzuigers, die nu door mij allemaal eerst getest werden op gewicht. En op handigheid...want ook het klik-systeem van de Miele was enorm tegengevallen en dat wilde ik niet nog eens. Er waren twee die onze aandacht hadden: Een Nilfiskje met 2200 watt zuigkracht maar een belachelijk kort snoer (5m) en een Philips met minder zuigkracht, maar wel 8 m snoer. Dat was moeilijk en kostte alvast veel tijd en nadenken en wikken en wegen.

G. stelde voor ook even naar de BCC te gaan, vlakbij en met 'laagste prijs garantie' - je kunt tenslotte nooit weten.

Bij de BCC zagen we ook een paar leuke kleine stofzuigertjes. Maar ja, nergens stond aangegeven hoe lang het snoer was. Dus een mannetje aangeschoten, en die zei meteen dat deze een snoer had van 8 meter. "Hoe weet je dat zo goed?" vroeg ik. "Ik heb dat gewoon in mijn hoofd," zei hij, "Ik verkoop elke dag stofzuigers, dus dan weet je dat op het laatst wel."

Oké, dat klonk goed. "Anders rol je het snoer even uit," zei G., en dat deden we, en toen bleek het snoer nog niet eens vijf meter te zijn. Tot zover de geloofwaardigheid van de BCC-verkoper.

Maar we wilden heus nog wel even rondkijken. Een andere stofzuiger trok onze aandacht, maar ook daarvan was het snoer niet lang genoeg. "Maar als u een lang snoer wilt, moet u een Electrolux nemen," zei de verkoper, "Die hebben een actieradius van 13 meter." Wow, dat is een heel eind. Die kwam zeker in aanmerking.
"Maar heeft deze dan geen klik-systeem voor de steel," vroeg ik nog voor de zekerheid. Want kliksysteem = onhandig. "Nee hoor, deze heeft dezelfde steel als die AEG daar."

Toen hadden we natuurlijk al moeten bedenken dat hij de eerste keer ook al een eind weg gelogen had over het snoer. Maar nee, wij bewonderden de Electrolux, tilden hem op, rolden het snoer af en tja, hij kwam best wel in de buurt van wat we zochten. Alleen de prijs was 25 euro boven het budget. Maar ach, als je dan de perfecte stofzuiger hebt...

"We nemen deze," besloten we, opgelucht dat er aan de stofzuiger-exercitie dan nu eindelijk een einde was gekomen. "Oké," zei het mannetje. "Ik haal er even een voor u van achteren."
Tien lange minuten wachten later kwam hij weer terug. "Sorry, die in de winkel is de laatste."

Tuurlijk. En nu dan? Al gauw zei hij dat we hem dan voor 20 euro minder mochten meenemen. Ach, vooruit, er is in de winkel toch ook niet mee gestofzuigd, dan nemen we maar het showmodel, voor bijna onze-budget-prijs. We voelden ons nog opgetogen ook, toen.
"Oké, dan haal ik even de doos voor u," zei het mannetje.

Weer vijf minuten later - we vroegen ons net af of de man hem gesmeerd was - kwam hij terug met een doos. De stofzuiger zou ingepakt worden, totdat ik vroeg of ik hem nog even in zijn geheel in elkaar gezet kon zien. Met steel dus. De steel zonder klik-systeem.

Uiteraard kon dat. Dat wil zeggen... er zat geen steel in de doos.
Mannetje weer naar achteren. De 25 graden buiten begon ons langzamerhand ook op te breken dus we waren een instorting nabij. Het duurde weer vijf minuten, en daar kwam hij weer aan, met steel.

"Hier is de steel, " zei hij gedecideerd, en draaide de steel aan het mondstuk. Waar een royale ruimte overbleef, zodat duidelijk was dat dit NIET de steel was van deze stofzuiger. "Dit moet hem toch zijn," vond hij. Maar daar was ik het niet mee eens. Het paste niet, dus was het niet de goede steel. Hoe moeilijk kan het zijn?

De twintig minuten daarna kunnen we versneld vooruitspoelen. Mannetje gaat vier keer naar achter en komt vier keer terug met een stofzuigerstang, die niet past, of wel past maar er duidelijk niet bij hoort, of er wel op lijkt, of wel past, maar dan past de parketborstel er niet op, dus het was hem dan toch niet. Inmiddels werd ons ook duidelijk dat deze stofuiger dus WEL met het ergerlijke kliksysteem werkte - wat volgens de verkoper niet zo zou zijn. Grrr...ik had het kunnen weten. Maar we waren nu al zo ver gekomen, dat deze stofzuiger toch mee moest.

Helaas, hij moest tot de conclusie komen dat de steel er niet was.

Diepe stilte. Al dat werk voor niks.

"Waarom probeert u het niet even aan de overkant, ze hebben hem bij de Mediamarkt vast ook wel," zei hij doodserieus.

"Vindt u het nu niet heel zielig dat u ons naar de concurrent moet verwijzen?" zei ik pissig. We hadden verdorie anderhalf uur staan ver****en bij deze sukkel. Reken maar dat wij een stofzuiger bij de Mediamarkt gingen kopen! Geen cent zou deze BieZieZielepoot nog aan ons verdienen.

Dus allemaal - en flink nijdig - weer naar de Mediamarkt. En inderdaad, ook daar was de Electrolux-met-13-meter-actieradius. Goddank, inpakken en wegwezen dan maar. Met zijn 109 euro was hij 4 euro duurder dan de showmodel-stofzuiger-zonder-stang bij de BCC, maar daar konden we wel mee leven, hier hadden we dan immers een nieuwe. Een HELE nieuwe.

Dus een MediaMeisje aangeschoten. "Heeft u hier één van in een doos, deze willen we graag mee hebben," zeiden we. "Nee, sorry, dit is de laatste," zei ze monter.

%$*@@#.

Maar goed, als het de laatste is, dan kan er vast nog wel wat van de prijs af, nietwaar?
Niet waar.

Oké, geef ons dan de doos er maar bij. MediaMeisje schudde van nee. "Er is geen doos meer bij," zei ze.
Hmmm. geen doos. Nu heb je die ook niet echt nodig verder, maar toch. Ik bekeek de stofzuiger nog eens goed. "De turboborstel ontbreekt," zei ik. "En ik neem aan dat de prijs van 109 euro gebaseerd is op een complete stofzuiger."
"De parketborstel ontbreekt ook," zei MediaMeisje blij, "En zoals hij is, kan ik hem u aanbieden voor 109 euro."

!@#$%&. Belachelijk gewoon. Halve stofzuigers aanbieden. De winkels zijn duidelijk niet meer wat ze geweest zijn.
Maar nu we eenmaal gekozen hadden (wat toch al een langdurig proces was geweest) wilden we niet helemaal overnieuw beginnen, dus ik bedacht dat we best even op internet konden zien wat de accessoires dan kostten. Stel dat je voor een tientje die borstels er weer bij hebt, dan is het niet zo rampzalig om een halve stofzuiger te kopen. Toch?

Dus wij (heel uitgekookt) op naar de Apple-afdeling, met de stofzuiger in ons kielzog. Na tien minuten zoeken was wel duidelijk dat die accessoires nergens meer te krijgen waren. Dus de Electrolux konden we wel laten staan.

Mismoedig sjokten we met de stofzuiger weer naar de stofzuiger-afdeling. Exit Electrolux, en dus moesten we wéér een keus gaan maken. Net toen we de stofzuiger weer wilden terugzetten kwam er een MediaMannetje naar ons toe. "Meneer, mevrouw, wilt u niet de stofzuiger aan de slang trekken, dan gaat hij namelijk stuk."

"Pardon? dat lijkt me onzin," zei ik. "Ik trek een stofzuiger ALTIJD aan de slang voort, hoe wil je anders stofzuigen?"

Volgens MediaMeneer moest je de stofzuiger dus toch echt altijd aan het handvat tillen.
Yeah, right. Ik ben toch niet gek?

Inmiddels hadden we allemaal een rood waas voor de ogen. Het gevoel omringd te zijn door dwazen bekroop ons hoe langer hoe meer. Uiteindelijk gingen we voor het langste snoer en kozen we de Philips. Laatste model, in doos. Waarna we de Mediamarkt uit gevlucht zijn.
Einde van een horror-middag.

De stofzuiger is perfect: het snoer is lang genoeg, alle onderdelen zijn aanwezig en hij zuigt prima. Is alle ellende (van 14:00-19:00 uur) toch niet voor niks geweest.

Maar MediaMeneer en BCC-lepoot (Low service, High prices) nomineer ik graag beide voor Stofzuigerzak van de maand.
Ik hoor graag wie volgens jullie de winnaar is. Nou ja, winnaar... de ultieme loser.

0 reacties: