Het is zondag vandaag, en ik had bedacht op zondag maar iets te schrijven waar je over kunt nadenken. Een mooie quote, een diepzinnig inzicht, of een spiritueel diamantje, je snapt het wel. Iets hoogstaands, waarover men kan peinzen bij het haardvuur...om even vrij naar heer Bommel te spreken.
Leuk geprobeerd, maar zoals het bij mij meestal gaat... gaat het over eten. Ik kan er ook niks aan doen. Deze keer ligt het niet aan mijn obsessie met voedsel, ha!

Toen ik namelijk 'food for thought' intikte in Google, kwam ik op een site waar iets verteld werd van het onderzoek van een prof. Schoentahler. Hij deed (in 1981 al!) een studie naar de effecten van voedsel op de mens, en wel door gevangenen eerst 6 maanden op hun standaard dieet te volgen, ze daarna 6 maanden op een gezond, suikervrij dieet te zetten met volkorenprodukten en veel groente en fruit. Hun gedrag veranderde drastisch, ten goede. Daarna deed hij dit onderzoek ook onder scholen, met dezelfde geweldige resultaten.

Suiker werkt niet alleen op je lichaam maar ook op je geest. In het boekje "Nooit meer moe" staan voorbeelden van mensen die aan opname toe waren...en totaal gezond bleken toen ze de suiker lieten staan. Suiker werkt op je zenuwgestel en maakt je nerveus.

Nu wist ik dat suiker zooi is, al sinds de Fit for Life hype, of eigenlijk al eerder door Alfred Vogel. Maar toch. Op een of andere manier zakt het wel weer eens weg, en denk je dat het toch gezelliger is als je gevulde speculaas eet en warme chocolademelk drinkt.
Opvallend genoeg wordt het na het eten en drinken van die suikerhoudende middelen zelden gezelliger, meestal krijgen de kinderen juist ruzie nadat ze koek hebben gehad! Hoe kan het dan dat we daar nog steeds niks van geleerd hebben...?

Het is de moeite waard om na te denken over wat suiker teweeg kan brengen.
Zoals dr. Oz (met tegenwoordig zijn eigen tv-show en website!) beweert: Suiker werkt als kleine stukjes glas in je lichaam. Bedenk dan maar eens wat voor schade het aanricht in je vaatsysteem.

Hieronder enkele links over suiker.

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=M62&ss=P200&l=NL

http://objectief.be/Suiker.html

http://www.centrumhethof.nl/body/voedingsscan/de-waarheid-over-suiker

En lees vooral even deze: 146 redenen waarom suiker slecht voor je is...
http://rheumatic.org/sugar.htm


Ik zweer hierbij plechtig dat dat stuk gevulde speculaas dat ik net opgegeten heb het laatste stuk gevulde speculaas is. Ever. Ooit.

2 reacties:

Lavender zei

hmm ik denk dat ik een eind mee kan komen, als ik al die websites lees over waarom suiker zo slecht is. Maar ehm.....is er een natuurlijk alternatief? Iets wat ook eer doet aan de herfstsfeer, de gezelligheid, de warmte en een lekker gevoel in je mond en in je hoofd? Dat zou wel een goeie zijn toch? Dan kunnen we zo de suiker vaarwel zeggen.

Groetjes en een fijne week,
Lavender

Meibloempje zei

Stevia is heel zoet, bevat geen enkele calorie en is plantaardig. Maar.. omdat het zo zoet is, heb je er heel weinig van nodig. Voor een cake werkt het dus niet, want daar telt de hoeveelheid (massa) van de suiker ook mee. Maar chocolademelk kun je er wel mee zoeten.