Ik ben een lijstjesmaniak, altijd al geweest.

Ik maak lijstjes voor wat we deze week gaan eten, en de bijbehorende boodschappen. (Negen van de tien keer ben ik het lijstje kwijt tegen de tijd dat ik ga koken, maar daar gaat het nou niet om).
Ik maak met behulp van www.flylady.com lijstjes met wat ik elke dag zal doen aan schoonmaakwerk deze week. (Niet dat ik het ook allemaal doe, maar daar gaat het nou niet om).
Ik schrijf 's morgens op wat ik allemaal niet moet vergeten die dag te doen. Ik heb een budget voor een heel jaar in het voren en spaar dan minimaal 3000 euro (niet dat dat lukt, maar daar gaat het nou niet om). Kortom: control-freak ten top.

Voorheen had ik allerlei boekjes: een boekje voor mijn budget, (wat ik trouwens ook nog in excel bijhoud) een adresboekje, een agenda prive, een agenda zakelijk, een boekje voor notities, een boekje voor allerlei wachtwoorden op de pc, een map met de planning voor de schoonmaak van het huis...enzovoorts.

Dat werd me op een gegeven moment wat te gek (ja, zelfs mij werd dat te gek!) en ik stapte over op een ringband agenda - type Succesagenda.
Daar propte ik alles in wat ik in die andere boekjes had, plus nog wat extra dingen: Een standaard boodschappenlijst (elke week alleen even de lijst bijlangslopen en overschrijven wat je nodig hebt), een overzicht van alle verzekeringen + polisnummers, een overzicht van belangrijke telefoonnummers (school! dokter! apotheek!);
Verder een opsomming van allerlei interessante dingen die ik op tv gezien heb zoals Dr. Oz' gezondheidsrichtlijnen: "Je taillemaat telt, niet je gewicht!" (het heeft trouwens niet geholpen), Susie Ormans: "Iedereen moet een geldplan hebben!" (gelukt! Het plan wel tenminste...);
een overzicht van wat te doen als er een ramp gebeurt (geknipt en geplakt van www.crisis.nl - zodat ik nu weet dat ik tijdens een hittegolf me niet teveel mag inspannen - alsof ik dat van plan was!); de elf geboden voor een goed huishouden... nou je ziet het plaatje ongeveer wel. Die agenda barst alweer uit zijn voegen, en ik weet niet eens waar ik mijn maaltijden neer moet zetten. En mijn klusjes. En als ik het op losse briefjes schrijf raak ik het kwijt.

Dus kocht ik laatst een leuke kalender. De HomePlanner. Echt tof, en speciaal voor typjes zoals ik: ruimte voor je afspraken, een apart kader met ruimte voor wat je elke dag wilt koken, een apart kader voor de boodschappen, en een apart kader met de klusjes die je moet/wilt/kunt doen. Wow. Als ik die nou op de wc hang, en de andere dingen gewoon in de agenda houd, dan kom ik een heel eind.
Er staan ook tips in voor de wekelijkse schoonmaak: Elke week verticaal poetsen (hele huis van boven naar beneden stoffen, zuigen en dweilen), en elke week éen klus van de lijst met klussen voorin de kalender. Het eerste doe je met de Franse slag (als het maar wat netjes lijkt; nou, dat gaat me wel lukken!), het tweede doe je heel precies (eh ja...). Zo kom je in een jaar langs alle plekjes in je huis!

Dankbaar schreef ik dus een mailtje naar de bedenkster van dit huishoudelijk wonder, met nog een tip erbij voor het wekelijks doen van je administratie. En verdraaid, won ik met die tip ook nog een boek: Alle checklists op een rijtje, een boek van Els Jacobs.

Ik blij!

Voor de site van de kalender http://www.plan-point.nl/
Voor de site van Els Jacobs: http://www.dehuishoudcoach.nl/

En als jij nou net zo´n control-freak bent, en graag mijn lijst wilt met boodschappen/voorraad of een wekelijkse menuplanner of een dagelijkse 'dit moet je beslist eten' lijst of een voorbeeld van budgetteren in Excel? Geef maar een seintje. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ik heb er wel een lijstje van...

En ik ben niet de enige.
Er is zelfs een vrouw (Sasha Cagen) die een tijdschrift en een weblog en een boek heeft gemaakt alleen maar over lijstjes. Omdat lijstjes (to-do-lists) een klein inkijkje geven in het leven van iemand met een plan...Mensen stuurden haar allerlei to-do-lists op die ze publiceerde. Omdat ze een soort dagboek zijn, maar dan in onopgesmukte vorm: dit wil ik, dat is mijn plan, hier hou ik me mee bezig.
http://todolistblog.blogspot.com/
Die zet ik dan ook beslist op mijn lijst voor nog te lezen websites...

0 reacties: