Ja, er is weer een nieuw boek van Jamie!
Ik ren nog net niet kwijlend naar de winkel, ik hou het beschaafd. Maar dit nieuwe boek gaat echt wel toegevoegd worden aan mijn immer uitdijende verzameling kookboeken.

Helaas gaat het uitdijen van míjn dijen ongeveer in hetzelfde tempo als de groei van die verzameling, en dat is minder fijn. Mentaal laveer ik tussen 'übergezond' en 'gewoon lekker' (en dan bedoel ik wat ik ga koken, en niet mijzelf). Jamie is gelukkig een beetje van beide, met een grote voorkeur voor biologisch en gezond voedsel, maar met op toepasselijke momenten een scheut slagroom of een dot creme fraiche.
Dat zal ertoe bijgedragen hebben dat Jamie himself ook aardig aan het uitdijen is, en de hapjes in zijn boek er tegenwoordig smakelijker uitzien dan hijzelf, maar who cares; hij is nog steeds leuk.

Het nieuwste boek heet Jamie's Amerika, en ik ga ervan uit dat het in dezelfde stijl als Jamie's Italië gedaan is: een ontdekking van het land, aan de hand van heerlijke recepten. Jamie kennende staat er meer in dan hamburgers en American pizza, en ik ben dan ook erg benieuwd.
Deze lijn kan hij natuurlijk tot in de eeuwigheid voortzetten: Jamie's China, Jamie's Scandinavië, Jamie's Afrika...verzint u maar!! En dan vlak voor zijn dood nog een Jamie´s recept om rijk te worden...

Het enige wat me (nu al) stoort aan dit boek is het volgende: Naar mijn nederige mening is de titel verkeerd geschreven. In Engelstalige landen klopt "Jamie´s America" wel, maar volgens mij komt de bezits-s in het nederlands toch gewoon vast aan het woord als het niet op een enkele lange klinker eindigt. Moet het niet gewoon Jamies Amerika zijn? Volgens de regeltjes die ik erbij gezocht heb wél. Consequent zijn de uitgevers echter wel, bij de eerdere boeken hebben ze het ook fout gedaan. (Zat ik toen te slapen ofzo? Dat ik het nu pas opmerk? Tijd om me zorgen te gaan maken...)

Ach, een klein smetje op een verder aanlokkelijk boek. Het gaat mij er niet van weerhouden om het te kopen.

Hoewel het wat mij betreft nu eigenlijk wel tijd wordt voor een ander soort boek van mijn favoriete kok na tien (of zijn het er nu al elf) verrukkelijke Jamie-boeken: Jamies dieet zou mij wel gunstig uitkomen. En Jamie wellicht ook...



0 reacties: