Mijn eerste en grootste hobby is lezen. Ooit plaatste ik op dit blog al eens een foto van mijzelf bij het gedicht van Ida Gerhard

Onvervreemdbaar

Dit wordt ons niet ontnomen: lezen
en ademloos het blad omslaan,
ver van de dagelijksheid vandaan.
Die lezen mogen eenzaam wezen.

Zij waren het van kind af aan.

Hen wenkt een wereld waar de groten,
de tijdelozen, voortbestaan.
Tot wie wij kleinen mogen gaan;
de enigen die ons nooit verstoten.

Op dit moment ben in bezig in een reeks boeken van Lee Child, met de hoofdpersoon Jack Reacher. Jack Reacher doet wat autistisch aan: Hij heeft iets met cijfertjes, heeft een feilloze klok in zijn hoofd, en weet zomaar waar oost, west en noord en zuid liggen.
Hij heeft geen bezittingen behalve zijn opvouwbare tandenborstel en de kleren die hij aan heeft. Die draagt hij tot ze vies zijn, en dan koopt hij nieuwe - met contant geld natuurlijk, want hij wil niet getraceerd kunnen worden.
Hij is ex-militair en natuurlijk slimmer dan al die jongens die tegenwoordig politie-agentje spelen, zoals altijd in de boeken. Soms wordt het wat ongeloofwaardig (hmpfff) bijvoorbeeld als hij in zijn eentje zes tegenstanders velt. Maar ja, dan hadden ze zijn opvouwbare tandenborstel ook maar niet moeten bedreigen.

De boeken zijn uitstekend geschreven; natuurlijk is het geen diepgaande stof, maar dit is dan ook voor de ontspanning. Even fijn wat probleempjes uit de wereld helpen voor het slapen gaan.
Als ik deze uit heb, ligt er nog een uitdagende Jeffery Deaver op me te wachten (met de verlamde detective Lincoln Rhyme in de hoofdrol) en een aantal boeken van James Patterson met als hoofdpersoon Alex Cross. Die naam sprak me aan - de andere boeken van Patterson heb ik laten liggen. Ik bedoel maar: die andere serie van hem is de...'women´s murder club' reeks... dat is toch zó 1920.
Soms ben ik bijna net zo gek als die mensen in de boeken die ik lees, ik geef het toe. Maar als ik dan weer in een boek duik denk ik: het kan altijd nog erger. Gelukkig.

En wat lezen jullie? Zijn er nog boeken die ik beslist moet gaan lezen? Ik hoor het graag.
Ex-agenten, militairen of FBI-ers zijn geen bezwaar.
O, en opvouwbare tandenborstels ook niet. Ik wil geen ruzie met Jack Reacher.

3 reacties:

lidia zei

Ja! Lee Child, spannend!
Ken je Dick Francis? Ook altijd goed en hij heeft wel een dikke 30 (40?) boeken gelezen, dus je kunt voort. Ze hebben altijd zijdelings iets met paarden te maken, maar niet hinderlijk.

Meibloempje zei

Hallo,

ja Dick Francis is leuk, ik ben alleen bang dat ik alle boeken al gelezen heb. Zijn hoofdpersonen zijn ook tof.

:)

astridreinders zei

Ja, dit zijn ook boeken die ik graag lees, Patterson liever dan Child, overigens.
Verder vind ik Patricia Cornwell, Iris Johanssen, Henning Mankel, Elizabeth George en Jack Higgings ook erg onderhoudend. En dan heb ik het alleen nog maar over dit genre...