Oplettende lezers zagen het gisteren al: Het Jamie-boek is binnen. En wederom is het geen teleurstelling. Er staan recepten in van de Navajo indianen, Mexicaanse ontbijtjes en salades southern style. Dus toch weer anders dan alle andere boeken die hij schreef, en tegelijkertijd zijn de goede ingrediënten behouden: De opmaak en de foto´s. Met name de sfeerfoto´s van de laatste twee boeken spreken mij erg aan.

Maarrrrr... terwijl ik zo in de boekhandel was, viel mijn oog op een boek dat ik de dag ervoor net op mijn verlanglijstje had gezet: De Dikke Vegetariër. En dat niet alleen, dit was de Dikke én de Dunne Vegetariër in éen pakket...voor een relatief klein bedrag. Kon ik die verleiding weerstaan?

Ik heb het geprobeerd. Ik ben de winkel uitgelopen en had na tien stappen al enorme spijt dat ik ze had laten liggen. Dat is bij mij een goede maatstaf, want vaak loop ik de winkel uit om 'erover te denken' en ben na tien stappen alweer met andere dingen bezig. Zo niet deze keer.

Dus nu hebben mijn Jamie-kookboeken gezelschap van de Dikke & de Dunne Vegetariër. En ik kan je vertellen dat met name de Dikke een geweldig goed boek is...er staan 2000 recepten in en enorm veel lijstjes met variaties. Gisteren heb ik een soort aardappelkoek gemaakt die bijna de historische reibekuchen van mijn vader van de troon stootte - en dat wil wat zeggen. Vandaag heb ik een werkelijk fluwelen pompoensoep gekookt. Verder had ik een voorraadje gekaramelliseerde uien gemaakt, die heerlijk waren op een tosti bij de soep, maar ook lekker dóór de soep.
Kortom, Jamie heeft er een geduchte concurrent bij. Een vleesloze nog wel.


Voor belangstellenden: Er is een website gebaseerd op De Dikke Vegetariër. (Het is trouwens te hopen dat die titel niet een soort van profetie is, want dan ben ik niet blij.)

Verder stuitte ik gisteren geheel onverwacht op een site van Sylvia Witteman - mijn favoriete kookgek. Ze schrijft erg leuke columns, en ook van haar heb ik al een aantal boeken. Op de site staan ook columns van haar, en je kunt er op reageren. Maar, grote verrassing...ze reageert terug! Ieks, ik heb met Sylvia Witteman gepraat! Virtueel natuurlijk, maar het is een bijzondere ervaring om een gesprek te voeren met een onbereikbaar geachte Bekende Nederlander. Voor mij althans is het nog niet echt gewoon. Het is net een echt mens! It´s life Jim, but not as we know it...

Drukke dagen gehad dus. Een nieuw boek van een oude 'vriend', twee nieuwe vrienden (De Dikke en de Dunne) en een nieuwe penvriendin: Sylvia.
En daarna moest ik ook nog de inhoud van de boekenkast drastisch inkrimpen. Anders was er geen plaats voor die vegetariër. En ik geloof dat Sylvia Witteman niet naast die vegetariër kan, dan gaat ze bijten, dus het vergde enig organisatietalent om de dames en heren koks in mijn Ikeakastje te proppen. Maar het is gelukt. En ik kan weer even vooruit met mijn kookboeken. (En dat denk ik elke keer...)

www.sylviawitteman.nl
www.devegetarier.nl

0 reacties: