Ik lees net een schokkend berichtje in de krant:

Moeders zetten hun gezin het meest spaghetti voor

Nou wist ik wel dat ik afwijk van de gemiddelde moeder. Ik ben dol op spaghetti (ha! zij waarschijnlijk ook!), ik zet mijn kroost best wel eens spaghetti voor, maar niet heel erg vaak. Maar dit is nog niet eens het schokkendste gedeelte.

Veel moeders (90%) geven toe bijna elke week hetzelfde te koken.

Wat? Bijna elke week hetzelfde koken? Wat saai. Maar het wordt erger.

Een kwart heeft voor dezelfde maaltijd zelfs dezelfde dag. Tweederde van de vrouwen voelt zich hier schuldig over.
Kijk, en nu voel ik me bijna overal schuldig over - bijvoorbeeld over de buitenissige gerechten die ik mijn arme kindertjes voorzet - maar hier hoef ik me dan tenminste geen zorgen over te maken. Hier geen woensdag-gehaktdag.

Toch heeft de gemiddelde moeder acht kookboeken in huis. Hier heeft ze dan zo'n vijf recepten uitgeprobeerd.

Acht kookboeken? Oeps, ik denk dat ik dichter in de buurt van de tachtig kom. En ze staan bij mij niet bepaald voor de show in de kast.

Eens denken. Gisteren aten we linzencurry - recept van mijn collega. En kippensoep uit het kookboek van Sylvia Witteman. De dag ervoor hadden we courgettesoep, (Dikke Vegetarier) hartige muffins (muffin bakboek) en pastinaakpuree (Dikke Vegetarier). Verder hebben we de afgelopen week nog groentenpannenkoeken gegeten (Dikke Vegetarier), romige bulgur met prei, en pikante pompoentaart.

Als ik kook weten de kinderen nog net niet te raden uit welk kookboek het komt, maar Jamie-recepten herkennen ze bijvoorbeeld al blindelings.

Uiteraard hebben ze hier ook wel hun favorieten. Op vrijdag willen ze hier bijvoorbeeld graag hartige taart eten. Maar denk maar niet dat ik ze al twee keer hetzelfde voorgezet heb...elke keer een andere is het, of liever: elke keer twee verschillende, want ik maak er twee tegelijk.

Verder staan hier dingen op tafel als gierst, schorseneren, raapstelen, quinoa, paksoi, venkel en kikkererwten.
Ook mijn kinderen lusten wel eens iets niet, maar proeven moeten ze altijd wel even. Na een aantal keer blijken ze het vaak wel te lusten. Het lijkt me dat het leven een stuk interessanter wordt met wat afwisseling in het eten. En zo ontwikkelen ze toch hun smaak.

Het droevigste vind ik dat de moeders uit het artikel al met al maar negen gerechten (kunnen) bereiden. Dat levert dus straks volwassenen op die alleen maar worst met puree lusten, enneh... spaghetti.

Het nut van dit bericht? Vanaf nu weiger ik me nog langer schuldig te voelen over mijn linzenschotels en quinoaprutjes. Mijn kinderen hebben het maar goed bij mij.

3 reacties:

Renske zei

Hallo,

Hier eindelijk een berichtje van je fan uit Winschoten! Ik voelde me zeer vereerd dat je uitgebreid hebt geschreven over onze ontmoeting op de Holy Stitch! Ik heb diezelfde avond alles weer "bijgelezen" en volg alles nu bijna dagelijks. Wat heerlijk dat je nu wat vaker schrijft!

Ik zal ook wat vaker een berichtje achterlaten!


Prettig weekend!

Groeten Renske

Lavender zei

linzenschotels??? ik moet nog veel leren volgens mij.....geef mij maar hutspot of boerenkool?

Een ander ding, ik heb je een award gegeven meis! Hij staat op mijn blog om weg te halen voor je!

Goed weekend,
Lavender

jezebelle zei

tja er is spagetthi en spagethi gekochte bij de slager of uit een potje of volledig zelfgemaakt met heel veel groentjes in courgette champignons paprika's prei wortelen een beetje vlees en een vleugje zelfgeraspt kaas nee de pasta maak ik niet zelf de slierten dan hé die zijn van de aldi maar ja die gezonde spagethhi word hier elke vrijdag geserveerd!! en elke woensdag verse patat met zelfgemaakte kipnuggets of zelfgemaakte kippesnitsels en ze zijn kerngezond en verre van te dik hoor !! lieve groet Jezebelle