Gisteren heb ik mij maar weer eens aan de jaarlijks terugkerende taak gezet om een budget op te maken. Ik doe dat in OpenOffice rekenblad, dus echt moeilijk is het niet. Ik kopieer het van vorig jaar, verander wat cijfertjes hier en daar, en voilá.

Nou ja, dat was de bedoeling. Natuurlijk ging het niet van 'voilá'. Het ging meer van: "Frak, waarom is alles zo duur geworden?" Busabonnement 4 euro erbij - maandelijks. Huur: tientje extra, maandelijks. Wegenbelasting: duurder geworden. Routemobiel : nu plotseling duurder dan de ANWB, dus dat wordt weer terug overstappen. De afzetters.
(Tussen haakjes, (inderdaad)...Frak zeggen ze in onze favoriete TV-serie in plaats van een ander woord dat met een F begint en op een K eindigt. Zo hoeven er geen scheldwoorden weggecensureerd te worden. Ik vond het hier wel toepasselijk, omdat je het uitspreekt als Vrek. En dat kun je dan ook nog lezen als een snelle uitspraak van Verrek!)

Frak, dus. Ik had leuke cijfertjes ingevuld, maar het sloeg weer nergens op. Vorig jaar ging dat ook al zo. In het budget stond toen geloof ik een tientje per maand aan boeken, cd´s, dvd´s. Dat was het enige wat er af kon, volgens het budget. In de praktijk gaven we vorig jaar 1500 euro aan dergelijke zaken uit. Dat tientje was ook niet echt realistisch, maar ja, je wilt je budget laten kloppen, dus je schrapt hier en daar iets. En op de een of andere vreemde manier redden we het altijd. Dat komt ook omdat ik uitga van het minimale dat G. verdienen moet, maar in de praktijk brengt hij meer thuis - wat natuurlijk gunstig is. En verder heb ik in het budget al wel de eventuele belastingaanslagen verwerkt, maar nog niet wat ik eventueel terugkrijg; Want die aanslagen komen gegarandeerd, en of je iets terugkrijgt is altijd maar weer afwachten. Ik ben in sommige zaken realistisch-pessimistisch.

Maar doordat ik het budget & dergelijke bekeek kwam ik er ook achter dat ik nooit een gecorrigeerde eindafrekening van mijn oude energieleverancier heb gehad. Het kostte even wat telefoontjes, maar nu moeten we toch echt nog geld krijgen van Eneco.

Nu alleen nog maar even een tekortje van 8000 euro wegwerken voor komend jaar. Ik ben bang dat die 40 euro per maand die ik onszelf dit jaar aan boeken/cd´s/dvd´s had toegedacht weer geschrapt moeten worden. Dat wordt dit jaar niet eens meer een tientje per maand, dat wordt vijf euro. En op vakantie... haha, hoe bedoel je, vakantie? Verder moeten we natuurlijk weer van energieleverancier wisselen om een bonus te vangen. Dat scheelt.

Het zal wel weer loslopen. Maar zo´n overzicht, vooral als het iets zwarter gekleurd is dan in werkelijkheid zal blijken te gaan, zet je wel even aan het denken.
Het blijft dus een goed idee, zo´n budget. Zelfs als het helemaal nergens op slaat.

0 reacties: