He he, ik heb het boek uit. het was even hard werken (pun intended) maar het was de moeite waard.

Tom Hodgkinson, de schrijver van Luie ouders hebben gelijk, is het zelf ook allemaal nog wat aan het uitvinden, dus soms schrijft hij een hoofdstuk vol over een bepaald onderwerp, wat in essentie in een zinnetje geschreven zou kunnen worden. Ik wil die essentie wel even voor jullie reproduceren.

Hoofdstuk 1: Terug naar de kinderarbeid.
Essentie: Laat kinderen overal mee helpen in huis. Maar breng het niet als zwaar of als werk, maar als spel. Prijs ze ook niet overdadig, alsof ze iets bijzonders doen. Zo raken ze aan werken gewend, hetgeen voor de luie ouder fantastisch is.

Hoofdstuk 2: Een einde aan het gejammer.
Essentie: Zeg nee. Tegen spullen. Heel erg lui en heel erg goedkoop.

Hoofdstuk 3: Streef niet naar perfectie, of waarom slechte ouders goede ouders zijn.
Essentie: "Verwaarloos" je kinderen een beetje, dan worden ze zelfstandig en creatief. Overbemoederen is heel slecht, zo kweek je grote baby´s. Laat ze spelen. Goede manieren leren ze door jouw voorbeeld, niet door opvoedkundig gevit.

Hoofdstuk 4: Het belang van de natuur.
Essentie: De natuur is de beste leermeester. Alles is er gratis, niks stelt teleur. Zet je kinderen elke dag een half uur buiten en draai de deur even op slot. Geef ze een tuintje. Laat ze hun gang gaan. Vertrouw op ze.

Hoofdstuk 5: Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Essentie: Kinderen moeten veel met andere kinderen spelen. Ze houden elkaar bezig, dat geeft de luie ouder rust. Een kind dat met een ander kind is roept niet gauw: Ik verveel me.

Hoofdstuk 6: Weg met school.
Essentie: Het beste onderwijs voor je kind bestaat uit zo weinig mogelijk onderwijs. Op school worden ze opgekweekt tot loonslaven en carrièrerobots. Lezen, schrijven rekenen zijn natuurlijk wel nuttig voor het leven. Een of meerdere ambachten leren is ook praktisch. Het hoofd van kinderen volproppen met nutteloze kennis en hun creativiteit en zelfredzaamheid en onafhankelijkheid inperken is dat niet.

Hoofdstuk 7: De speelgoedleugen.
Essentie: Speelgoed is een verschrikking. Plastic doodt de fantasie. Kinderen hebben geen speelgoed nodig. Ze zullen spelen met wat voorhanden is. Als je speelgoed geeft, laat het dan van hout zijn.

Hoofdstuk 8: Weg met de televisie, leve de vrijheid.
Essentie: Door TV te verbieden bespaar je automatisch geld en verdwijnen veel verleidingen(Reclame!).
Tv houdt de kapitalistische gedachte in stand die zegt: Technologie maakt ons Vrij. Werk hard om meer spullen te kopen. Leen geld voor waardeloze troep.
Kijk in plaats van naar de TV naar video´s of dvd´s van goede programma´s en films.

Hoofdstuk 9: laten we gaan slapen.
Essentie: Ga vroeg naar bed. Slaap uit. Doe overdag een dutje. Neem af en toe een dag vrij om te slapen.

Hoofdstuk 10: De kracht van muziek en dans.
Essentie: Maak muziek en dans met je kinderen. Luister niet naar die Idols-jury in je hoofd. Muziek maken kan met potten, pannen en pollepels. Wil je een instrument, koop dan een ukelele - goedkoop, makkelijk te bespelen en je kunt erbij zingen. Zing de hele dag door.

Hoofdstuk 11: Staak de activiteiten en doe eens wild.
Essentie: Activiteiten zijn de doodsteek voor kinderen. Teamsporten zijn afgrijselijk: Je offert je individualiteit op aan het algemeen belang. Stop de dagen van kinderen niet vol. Laat ze gewoon leven. Goedkoop en beter! Laat ze buiten spelen. De kans dat ze ontvoerd worden is slechts 1 op miljoenen - er staat niet achter elke boom een kidnapper! (Dat is weer een angst die ons aangepraat wordt door kranten en TV)
Maak zo vaak mogelijk vuur. Vuurtje stoken is het toppunt van leuk. Jaag je kinderen geregeld naar buiten en ga dan zelf ook.

Hoofdstuk 12: Geen gezinsuitjes meer.
Essentie: Gezinsuitstapjes en vakanties zijn het meest onzinnig van al. Iedereen raakt gestresst, het kost geld en is slecht voor het milieu. Bovendien wordt alles overgoarganiseerd zodat er geen ruimte is voor spontane acties en spel.
Als je er uit wil, kampeer dan in de tuin of op een veldje in de buurt. Groot avontuur, weinig geld.

Hoofdstuk 13: Hoe de maaltijd aangenaam te maken, met enkele gedachten over manieren.
Essentie: Kinderen leren manieren door jouw voorbeeld. Ga dus niet zitten opvoeden onder het eten. Bij een ander gedragen ze zich toch altijd beter. Betrek ze bij het klaarmaken van de maaltijden (nuttig & leuk). Laat ze de afwas doen. Maak een klein tuintje en laat ze helpen.

Hoofdstuk 14: Laat de dieren voor je werken.
Essentie: Door dieren in en rond het huis houden we de brave new world op afstand. Je leert zien wat de natuur werkelijk inhoudt, de realiteit van leven en dood. Dieren voegen vreugde en vermaak toe. Kinderen leren mededogen en krijgen een band met de natuur door het houden van dieren.

Hoofdstuk 15: Maak dingen van hout en afval
Essentie: Het maken van dingen (als spel) moet centraal staan in het leven van een kind. Met hout en afval maken ze prachtig speelgoed dat langer meegaat dan plastic troep. Bovendien kunnen ze zo hun creativiteit ontwikkelen en hun fantasie.

Hoofdstuk 16: Zeg ja.
Essentie: Zeg altijd ja als je kind je tijd en aandacht vraagt. Als ze merken dat dat er altijd is wanneer ze het nodig hebben, zullen ze het al snel niet meer nodig hebben. Media maken ons ontevreden, ontevredenheid leidt tot klagen. Klaag niet en geef zo een voorbeeld. Noem dingen, gebeurtenissen of je dag niet steeds 'goed' of ´slecht´, maar accepteer ze als een ervaring.

Hoofdstuk 17: Leer van je kinderen hoe te leven.
Essentie: De luie ouder offert zich niet op voor zijn kinderen. Hij leeft, en in zijn kielzog worden de kinderen groot. Leef in het NU. Doe maf en begroet tegenslag met een lach. Ga tekenen, goochelen en kaarten. Ontdek dat werk en spel hetzelfde zijn. Ontdek het plezier van een hut. Maak lekker lawaai. Heb de vrijheid lief.

Hoofdstuk 18: goede en slechte boeken
Essentie: Pas op met boeken vol propaganda. Aanbevolen schrijvers: Janet en Allan Ahlberg. J.M. Barrie (Peter Pan). William Blake. Enid Blyton (De Vijf). Raymond Briggs. Lewis Caroll. Roald Dahl. Daniel Defoe. Charles Dickens (a Christmas Caroll). Kenneth Grahame. Gebroeders Grimm. Joel chandler Harris: (De vertellingen van oom Remus). charles Kingsley. Rudyard Kipling (jungle boek. Edward Lear. C.S. Lewis (Narnia). A.A. Milne. Beatrix Potter. De verhalen van Duizend-en-één nacht.
Deze verhalen en boeken hebben gemeen dat 'kinderen' er zelfstandig zijn.

Hoofdstuk 19: Maak je niet druk over computers, of de tao van het ouderschap.
Essentie: Geef het goede voorbeeld. Wees gelukkig met je leven. Stel kinderen niet te veel regels, en ze zullen niet in opstand komen. Teleurgestelde ouders zijn het ergste omdat zij de kinderen gaan opjagen in de hoop dat die zullen slagen waar zij zelf hebben gefaald. Wacht niet tot je vrouw/man, je baas, je kind of de overheid je gelukkig maakt. Nu is het enige leven dat je hebt, de rest is illusie. Je kunt beter slecht in je geld zitten en goed in je vrije tijd, dan andersom.


Kortom: Dit klinkt als de jeugd die wij hebben gehad. Blijken mijn ouders het per ongeluk helemaal goed te hebben gedaan. Vooral dat buiten gezet worden met de deur op slot, het bouwen met hout en afval, en het vuurtje stoken komt me bekend voor. Het is tijd om het restant jeugd dat onze kinderen nog hebben ook zo leuk te maken. Tijd om een luie ouder te worden.

Ik begin vast goed, ik schrijf dit in mijn pyjama (en het is 13:00 uur)...

4 reacties:

lieveke zei

Geweldig! En als je er over na denkt klopt het helemaal.
Leuk om eens anders over de opvoeding aan te kijken.

Fijne dag

Valhalla zei

Klinkt super.

Bedankt voor de tip, ga kijken of ik het boek ook te pakken kan krijgen :)

Leuk blog heb je trouwens. Succes met je tuintje straks!

Makya zei

Dat boek wil ik ook wel lezen, haha! Ik ga van de week maar eens bij de bieb kijken...

Thijs zei

Mooi!
Heb net deze en Leve de vrijheid gelezen, was op zoek naar wat 'rules of thumb' uit Luie ouders, en dit is perfect samengevat. Bedankt!