Eén van de grootste uitdagingen vind ik het vinden van een balans tussen goedkoop en gezond. Zo wil ik graag bezuinigen op het huishoudgeld, maar tegelijkertijd het liefst alles biologisch eten.

Op dit moment koop ik sowieso alle dierlijke producten biologisch, omdat het mij niet aanstaat allerlei ongewenste hormonen, groeimiddelen en onnodige antibiotica binnen te krijgen. En wekelijks heb ik een biologische groentetas. Alle andere dingen (brood, beleg, overige groenten en fruit en dingen als wc-papier) koop ik nog ´regulier´. Ik hoop wel langzamerhand steeds meer biologisch te kunnen kopen. En dat is nu eenmaal niet het allergoedkoopste.

Maar is het nu wel echt zo duur?
In 1970 gaf een gemiddeld gezin in Nederland nog 30% van het inkomen uit aan voedsel. Op dit moment geeft een gemiddeld gezin in Nederland slechts 12% van het inkomen uit aan voedsel. Als we bereid zouden zijn 16% van het salaris te spenderen aan eten, zouden we allemaal alles biologisch kunnen eten! (Bron: www.animalfreedom.org)

We zijn dus meer gaan verdienen maar minder gaan uitgeven aan voedsel. Al dat geld gaat op aan andere, niet zo dringende, zaken.

Ergens heb ik gelezen (wist ik nog maar waar!) dat als we, terwijl de inkomens stegen, tevreden zouden zijn gebleven met een leven op het welvaartsniveau van de jaren ´50 van de vorige eeuw, we nu maar drie dagen per week een paar uurtjes hoefden te werken. Maar het extra geld heeft er niet voor gezorgd dat mensen minder zijn gaan werken. Integendeel.

De mens heeft zijn vrije tijd ingeleverd voor geld, en zijn gezonde voedsel voor spullen. Ergens klopt dat niet. Want wat willen de meeste mensen graag? Veel vrije tijd en lekker eten...toevallig?

Waarom dan mopperen over het feit dat biologisch voedsel duurder is? We kunnen ons beter afvragen hoe niet-biologisch voedsel zo goedkoop kan zijn.

Bezuinigen en besparen: Prima. Maar bij voorkeur niet op gezonde voeding. Dus dan zoeken we andere wegen. Kan ik de boodschappen op de fiets halen in plaats van met de auto? Is er een winkel dichterbij die biologische produkten levert? Kan ik met minder voorraad toe? Met minder vlees?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mede-consuminderaars dit probleem - de keuze tussen geld of goed - aangepakt hebben. Voel je vrij om te reageren!

3 reacties:

Mir zei

Ik herken het dillema, ik zou ook wel alles biologisch en milieuvriendelijk enzo willen, maar vaak slaat de gemakzucht toch hard toe, net als de bodem van de portemonnee. Het scheelt wel dat je tegenwoordig bij bijna elke super biologische groente en fruit kunt krijgen. Ik heb toevallig van de week de docu/film food.inc gekeken, ken je die? Echt indrukwekkend, daarna zit je vol met goeie voornemens... :) Het liefst zou ik trouwens gewoon willen minderen op onze vleesconsumptie, maar daar is mijn gezin van carnivoren het niet geheel mee eens...

Makya zei

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij... Ik los het op door bijv minder vlees te eten. Of ik ga 's ochtends naar de AH, daar prijzen ze producten die aan de datum zijn 's ochtends al af, en kijk ik of er nog biologisch danwel scharrelvlees te koop is met zo'n 35% sticker. Ook bij natuurvoedingswinkels en supermarkten zijn wel eens aanbiedingen van biologische producten. Welliswaar een stuk minder dan bij de kiloknallers en gemaksvoer, maar het is er wel. Een goed inkoopbeleid doet wonderen voor je portemonnee!

jente zei

Hier ook dat dilemma, boodschappenbudget binnen de perken houden maar toch verantwoord bezig zijn. Ik koop groente van het seizoen (soms biologisch) en uit Nederland. Fruit ook waar mogelijk uit NL. Wij eten ook minder vlees en vaker Quorn, let op de afprijzingsstickers en reclames. Sla dan ook flink in, bv. als de huismerk koffie van AH in de aanbieding is (soort fair trade koffie)

Heb je blog net ontdekt, leuke onderwerpen. 'k kom hier vaker buurten. Groetjes Jente