Ik volg sinds kort het weblog van Fake Plastic Fish...over de enorme plasticvervuiling en wat ze er tegen doet. Als je die site leest dan kan het niet anders of je begint zelf ook eens op het plasticniveau in je huis te letten.

Nu was ik al niet zo´n plasticliefhebber. Het nut van volledig in plastic gewurmde komkommers is mij nog nooit duidelijk geworden. Ik haat hardplastic verpakkingen die alleen met een Zwitsers mes en gevaar voor eigen leven open te maken zijn. En nog veel erger zijn de plastic verpakkingen van levensmiddelen die verkeerd openscheuren zodat de inhoud zich voortijdig over je aanrecht stort (of over je schoot in de auto).

Plastic heeft voor mij de uitstraling van goedkoop, nep, fabrieks-. Plastic sluit ambachtelijkheid al bij voorbaat uit. Ik ken niemand die ambachtelijke plastic schaaltjes maakt, bijvoorbeeld, of handgemaakte plastic zakjes. Hooguit worden mensen creatief met hergebruikt plastic, maar dan heb je het ook wel gehad.

Ik geef toe: Tupperware heeft in een grijs verleden mijn belangstelling gehad, maar dat was een fase. Net zoals je door de puberteit heen moet, heb je ooit ook allemaal een Tupperware-fase. Maar al dat glimmende kunststof is in de kringloopwinkel en op de koninginnemarkt terechtgekomen, en zal daar de komende tweehonderd jaar nog wel eens vaker terechtkomen - want verteren doet het niet.

Met een wakend oog houd ik daarom deze week de hoeveelheid plastic in de gaten, en het is om beroerd van te worden. Werkelijk alles zit in plastic verpakt en onze vuilniszak (van plastic, ja, in een kunststof vuilnisbak) puilt uit van de lege plastic verpakkingen. Wij dragen royaal bij aan het plastic-overschot op de wereld.

Wat kunnen we doen? Ik had altijd al een ´misschientje´ bij me: een dun opvouwbaar stoffen tasje. Voor als je misschien nog een tas nodig hebt, onderweg.

Bij voorkeur nam ik ook al geen plastic tasjes aan in de winkel. En die worden te pas en te onpas aangeboden. Gisteren kocht ik een nieuwe handtas bij de HEMA omdat mijn oude stuk was. ´Wilt u er een tasje om?´ vroeg de caissière. Ik was met stomheid geslagen. ´Maar dit ís een tas ´ wist ik nog net uit te brengen.
Dat je bij de HEMA werkt wil toch niet zeggen dat er geen logische gedachten meer in je omgaan? Hallooo-ooo, wel eens gehoord van het milieu? Van het drijvende plastic-continent?

Nee, waarschijnlijk niet. Ik ook niet, tot vorige week. Maar nu weet ik het en nu wil ik er iets aan doen ook. Anders stikken we straks letterlijk in het plastic.

4 reacties:

A. zei

goh, je handtas stuk.....
en dat was de enige die je nog had?

nee, dan moet je mij zien:
ik heb gisteren in de kringloop
3 tassen gekocht waarvan er 2 handtassen zijn en jawel hoor:
een GUCCI roze handtas voor € 3,50
een mooie leren tasje voor € 4,00
en (meer voor een man) een geweldige attachémap (van hetzelfde leer als die bruine agenda die ik laatst verkocht heb)
voor € 6,00
binnenkort allemaal te bewonderen op MP.
liefs
mamma

Molly zei

Vreselijk hè, al die groenten die in plastic verpakt worden. Vooral bij AH is het scering en inslag en dan durven ze ook nog het logo bewuste keuze op het etiket te zetten. Bewuste keuze qua gezondheid misschien maar een schoon millieu is toch net zo gezond? Ik heb er een mailtje aan Ah gewaagd en als antwoord kreeg ik dat het de groenten beter beschermde tegen breuk en deuk. Nou, niet voor mij dus, ik kies bewust voor onverpakte groenten.

Grappig dat jij ook misschientjes bij je draagt, mijn moeder maakt de leukste tasjes van oude paraplu´s. Een fikse storm levert altijd leuke misschientjes op!

Groetjes!

Meibloempje zei

@ Mama: Goed zo, kringloopwinkelen is milieuvriendelijk!

@ Molly: wat een leuk idee, om ze zelf te maken! Als ik weer eens een kapotte paraplu zie zal ik eraan denken.

Manuela zei

In onze gemeente kun je plastic nu apart scheiden en dan word je nog meer geconfronteerd met de berg plastic afval die je als gezin verzamelt.