Ik ben dol op spontane acties. We zijn net terug van een spontaan weekend weg naar Pipo-dorp en dat was helemaal geweldig. Ik snap trouwens niet hoe andere mensen dat doen, een vakantie een half jaar of langer van te voren boeken...voor hetzelfde geld ben je die week chagrijnig, ziek of heb je geen zin om de deur uit te gaan. Alleen dat is al een reden om in een opwelling dingen te doen, want maar al te vaak vind ik iets heel erg leuk en heb ik er enorm zin in...maar tegen de tijd dat het aan de orde is, (een week later) net even niet. Of niet meer.

Maar spontaan iets ondernemen lukt me vooral omdat de rest van mijn leven gestructureerd en regelmatig is. Ik ben erg gebaat bij rust, reinheid en regelmaat zodat ik energie over heb om uit de band te springen of ongeplande dingen te doen. Ja, de logica is weer ver te zoeken.

Mensen die me al langer volgen weten dat ik mijn huishouding lang volgens het systeem van Flylady deed. Deed, ja, want inmiddels heb ik een verbeterde versie gevonden. Waar Flylady telkens een hele week besteedt aan één gedeelte van het huis met in die week dagelijks een klusje voor bijvoorbeeld de woonkamer, doe ik nu elke dag iets anders.

Op maandag maak ik verticaal schoon: Het hele huis stoffen en stofzuigen + toilet schoonmaken. Verticaal schoonmaken heb ik van de kalender van deze site, en het is te vergelijken met het Weekly Home-blessing-hour van Flylady.
Daarbij komt op maandag extra aandacht voor de woonkamer: een kast uitmesten, de verwarmingen soppen of de gordijnen wassen. Klusjes die niet elke week hoeven.
Op dinsdag wordt er op die manier extra gewerkt aan de keuken, op woensdag krijgen de trap/overloop/hal en de douche en de wc een poetsbeurt.
Op donderdag doe ik de slaapkamers en doe ik de boekhouding voor de zaak. Op vrijdag is de zolder en op zaterdag zijn de tuin, het schuurtje en de buitenboel aan de beurt. Op zondag strijk ik. Wassen gaat de hele week door.

Doordat dit alles zo vastligt, kan ik makkelijk eens iets anders doen; Het hele huis komt wekelijks aan de beurt en als er eens een keertje iets tussen komt, weet ik dat het slechts een week duurt voordat het alsnog schoongemaakt wordt. Dat geeft rust! Ook werk ik mezelf zo niet over de kop: Als het verticaal stoffen en stofzuigen + de kamer klaar is op maandag, heb ik ook echt vrij. Dan ga ik niet lopen piekeren over de zolder. Dat komt op vrijdag wel weer.

Frizzle Sizzle (wie kent ze nog?) zong het al: alles heeft een ritme.
En zo kan ik regelmatig ongeplande spontane dingen doen en er ook nog van genieten.

1 reacties:

Mir zei

tjeetje, alwéér een overeenkomst, grappig...ik was ook zo'n beetje vanaf het begin bij Flylady... :)