Deze week heb ik het boek Succes - adviezen voor een financieel onbezorgd leven van Annemarie van Gaal gelezen.

Het boek ziet er fris uit, wit met rood en zwart. Het oogt wat zakelijker dan de consuminderboeken die ik al heb. Ik denk dat het daardoor ook wel een ander publiek trekt dan, ik noem maar wat, Bezuinigen voor dummies

Natuurlijk staan in dit boek ook de tips die een echte consuminderaar al wel kan dromen: Hou een kasboek bij, krijg grip op je uitgaven, stop met roken, heb een plan.

Maar op één of andere manier stijgt dit boek toch boven het gemiddelde uit. Annemarie van Gaal begint met een verslag van haar eigen leven, met name over de financiële kant. Ook verder in het boek vertelt ze herhaaldelijk dingen over haar privéleven - dingen die in eerste instantie niet ter zake doende lijken, maar in feite een perfect voorbeeld blijken van hoe je tegenslag overwint, plannen maakt, en beslissingen neemt. Dingen die erg van belang zijn als je je financiën onder controle wilt krijgen of houden.

Elk hoofdstuk eindigt met een klein to-do lijstje (Ahh, heerlijk, to-do lijstjes!) waarmee je echt verder kunt. De hoofdstukken zijn helder en duidelijk, de doelen eenvoudig en haalbaar en zeker effectief.

Maar het is voornamelijk hoofdstuk 9 dat echt meerwaarde heeft wat mij betreft.
Onderhandelen kun je leren stelt Annemarie daar. En dan heeft de schrijfster het niet over afdingen op de markt. Nee, ze geeft tips over het oplossen van financiële conflicten en het voeren van telefoongesprekken, onderhandelen met instanties! Jawel. En núttige tips ook. Tips waardoor ik denk: Eigenlijk moet ik dit boek zelf hebben in plaats van het slechts uit de bibliotheek te lenen.

Maar juist dankzij de aanmoedigingen en vermaningen van dit boek heb ik weer voldoende motivatie om mij aan mijn budget en de hand op de knip te houden. Kortom een succes voor mij, en een beetje minder succes voor Annemarie.

0 reacties: