Heb je je ook al afgevraagd of tuinieren misschien financieel aantrekkelijk is?

Ik ben erg enthousiast over mijn vierkante-metertuintjes, maar het was bepaald niet gratis. De bak was nog het goedkoopste. Ik betaalde bij de Welkoop 9,95 in de aanbieding voor een mooie vierkante bak. De zaden kostten mij 28,95 bij De Bolster, maar dat is genoeg voor een heleboel tuintjes. (Ik geef er zelfs iets van weg deze week!)

De grond (turf, compost en vermiculiet in de achtertuin, turf, compost en cocopeat in de voortuin) kostte naar verhouding het meest. En dan nog een stukje worteldoek, een net, bordjes om op te schrijven wat je geplant hebt, watervaste stiften, voorkweekbakjes enzovoorts. Alles opgeteld en gedeeld door 3 ben ik toch zo´n €70 per tuintje kwijt.

Dat vind ik niet erg; Ik was niet gaan tuinieren om winst te maken. Het is bedoeld als hobby, leuk en leerzaam voor de kinderen - zodat ze leren dat komkommers niet in plastic uit de fabriek komen. En ik wilde het zelf al erg lang uitproberen - geen betere manier om je eigenwijsheid te tonen dan je eigen groente te kweken, en de supermarkt de rug toe te keren.

Maar natuurlijk hoop ik wel dat ik er in de zomer zoveel groente van kan eten dat ik mijn biologische groentetas een aantal weken kan opzeggen. Echter, pas als ik de groentetas meer dan 14 weken kan missen dan zou het ook nog financieel leuk worden. Daar heb ik geen bezwaar tegen uiteraard - maar ik geloof niet dat we dat gaan redden.

4 reacties:

Een frisse starter zei

Ik heb je blog via via gevonden en ik heb je toegevoegd aan mijn lijst. Ik hoop dat je dat goed vind.

Verder heb ik nog een brandende vraag... heb je de gewonnen laptop al binnen? Ik heb je er helemaal niet meer over gehoord.

Oant sjen.

Meibloempje zei

Hoi,


toevallig had ik gister ook net op jouw blog gekeken. :)

Ik heb de gewonnen laptop inderdaad na bijna drie maanden binnengekregen. Maar hij was het wachten wel waard.

Patrick - De Kleine Dingen zei

Volgend jaar ga je pas echt geld besparen. Je kan dan dezelfde grond gebruiken, alleen af en toe wat compost toevoegen. Alle kaartjes, labeltjes en netjes heb je al. En de zaadjes, als je er zo zuinig mee bent, zoals het bedoeld is met square foot gardening, dan kan je er zeker 3 jaar mee vooruit of langer. Hangt natuurlijk af van de houdbaarheid.

En waar je absoluut op bespaart is het milieu! Dus dat alleen al is de moeite waard. :-)

Anoniem zei

Dag Meibloempje,
leuk dat je ook enthousiast bent over moestuinieren! het vierkante-meter-tuin idee is erg leuk en maakt het overzichtelijk. maar.. groente groeit ook gewoon in de meeste soorten tuingrond (ik woon zelf op zware rivierklei, erg vruchtbaar); als de bakken ooit kapot gaan hoef je ze misschien niet meer te vervangen, dat scheelt weer. En wat me opviel bij de Welkoop/ Boerenbond: de 'gewone' zakjes zaad bevatten meestal 2 tot 3x zoveel zaad (kan lang bewaard worden meestal), en kost maar 20ct meer. De kleine zakjes grond e.d. die ze voor de m2-tuin bedacht hebben zijn ook duurder dan grotere zakken (misschien delen met iemand?). als je op internet zoekt vind je ook voordelige opties, zoals wc-rollen om voor te kweken (vriend van mij gebruikt oude halve regenpijpen). Maar die m2 bakken zijn wel erg leuk, het ziet er zo mooi overzichtelijk uit. Veel plezier met je eerste oogst !
Yvonne