Ik heb gisteravond en vanochtend een boekje van Marieke Henselmans gelezen: Altijd genoeg - het consuminder-alfabet van Marieke Henselmans.

Ik verwachtte niet veel nieuws, ik heb al zoveel van Marieke gelezen, en zoveel consumindertips ook...ik las het om het gelezen te hebben. Maar het waren toch weer andere verhalen dan ik kende, dus het was geen verspilde tijd.

Alleen dacht ik bij sommige letters: Hier zou ik .... ingevuld hebben.
Geen nood, ik maak hierbij mijn eigen consuminder-alfabet 2010.

Afwassen. Lekker met de hand. Gezelliger (nou ja, tenzij je het de kinderen laat doen), sneller en voor mij ook zuiniger dan een afwasmachine.

Boeken. Daar bezuinig ik niet graag op. Vooral boeken over consuminderen, organizen en lekker koken mogen zich in mijn aandacht verheugen.

Consuminderen. Leuk als uitdaging, en soms noodzakelijk. Ik doe inspiratie op uit de vele boeken, sites en blogs over consuminderen. Kijk maar eens bij het lijstje blogs-die-ik-volg, rechts van deze post.

Duurkoop. Goedkoop is duurkoop zegt het spreekwoord, en helaas is dat maar al te vaak waar. Erger is dat duur niet per se goed betekent. Dus je weet niet zo goed waar je nu van op aan kan. Soms is een dingetje van de Action geweldig, en soms blijkt het een enorme afknapper. Dat zeeppompje bijvoorbeeld van 1,79 - prachtig om te zien, en het zou me de aankoop van plastic zeeppompjes besparen. Maar helaas spoot hij de zeep alle kanten uit behalve in je hand. Toen ik uiteindelijk een lading zeep in mijn oog gelanceerd kreeg heb ik het ding linea recta naar de vuilnisbak verbannen. O, en het zeepbakje van de Lidl voor 1,49 (want dan stappen we toch over op een stuk zeep, weg met de pompjes!) viel na 24 uur alweer van de muur.

Extraatjes. Verkopen via bijvoorbeeld Marktplaats of de rommelmarkt (Koninginnedag komt er weer aan!) levert leuke extraatjes op. Fijn voor wat extra ruimte in je budget.

Fiets. Het ultieme consuminder-vervoermiddel. Goed voor de lijn, de portemonnee en het milieu.

Genoeg. Het meer is nooit vol, zeiden ze bij ons vroeger wel eens. En dat is ook zo. Als je meer wilt heb je nooit genoeg. Genoeg is ook de naam van het leuke consuminderblad dat zo eens per twee maanden verschijnt. (PS: Ik zoek van Genoeg nog de nummers 30-67. Het liefst ruilen, voor bijvoorbeeld een mooie Photoshopbewerking van een foto)

Hobby´s. Ja, daar hebben we een probleempje. De meeste hobby´s kosten geld: materialen, boeken, tijdschriften enzovoorts. Maar voor gratis inspiratie zijn er prachtige blogs en sites vol DHZ projecten (DIY in het Engels). Verder is het misschien handig een hobby te hebben die iets oplevert doordat je bijvoorbeeld je geknutselde waren weer kunt verkopen.

Ikea. Hm, ik ben er niet zeker van of dit wel in een consuminder-rijtje hoort, omdat ik er steevast een drang tot kopen krijg, omdat alles er zo goedkoop is. Maar het is een plek waar ik inspiratie opdoe. En het eten is er ook niet duur. Naar de Ikea is voor ons eigenlijk een uitstapje; zoals anderen naar een pretpark gaan, gaan wij naar de Ikea. En als je het dán vergelijkt is de Ikea al helemaal niet duur...

Ja of nee? Doe de consumindertest.

Koken. Soms noodzakelijk kwaad, meestal een hobby en uitdaging. Vooral als je zuinig wilt én biologisch. Mijn favoriete boek is De dikke Vegetarier. Niet omdat ik vegetarisch ben, maar de recepten zijn zo geweldig.

Lof der Luiheid. Hoewel zuinigheid van oudsher gelinkt wordt aan vlijt, is luiheid ook heel erg gezond. Vrijwel alle huishoudelijke karweitjes kosten geld (als je elektra gebruikt) of zijn slecht voor het milieu (als je schoonmaakmiddelen gebruikt). Dus als je minder vaak strijkt, of poetst ben je gewoon heel gezond en milieuvriendelijk bezig. Lees ook het boek Lof der Luiheid, van Tom Hodgkinson. (Maar het boek Leve de Vrijheid, van dezelfde schrijver, is nóg leuker.)

Moestuin. Ik ben dit jaar voor het eerst aan het tuinieren geslagen. Om precies te zijn heb ik een square-foot-garden en twee vierkantemeter-tuintjes (het verschil zit hem enkel in de afmetingen). Tot nu toe gaat alles geweldig. Het zou leuk zijn als ik van de zomer mijn eigen groente kan oogsten. In elk geval oogsten de tuintjes nu al veel bekijks en commentaren van voorbijgangers.

Nee. Zeg eens wat vaker nee tegen jezelf of de kinderen als er weer materiële wensen zijn. Suze Orman zegt: Ja zeg je uit angst, Nee zeg je uit liefde. En dan hebben we het natuurlijk over onnodige aankopen.

Overvloed. Volgens de normen in Nederland heeft ons gezin vrij weinig te besteden. Toch voelen wij dat niet zo. Wij hebben zelf een gevoel van rijkdom, want we hebben een huis, eten, kleding, een grote kast vol boeken, en vele andere ´luxe´ dingen zoals een mobieltje en een computer.

Planning. En dan met name van je uitgaven en inkomsten. Ik maak jaarlijks in excel - eigenlijk in het ´Calc´ programma van het gratis OpenOffice-pakket - een budget voor het hele jaar. Ik hou ook bij wat er in werkelijkheid uitgaat. Zo heb je een goede grip op je financiën.

Quiche. Bij ons meestal hartige taart genoemd. Staat hier vaak op het menu. Gemaakt van een eenvoudig deeg, en gevuld met groenten die ik in huis heb; Eimengsel en kaas erover, en smullen maar.

Ruilkring. Helaas is die hier (nog) niet. Het lijkt mij geweldig om dingen en diensten te ruilen. Dan heb je nog eens iets aan het feit dat je enorm goed muffins kunt bakken. Of kunt Photoshoppen. (Zie de G)

Soep. Het ultieme zuinige voedsel. Lekker, goed voor de lijn, makkelijk als je extra gasten krijgt. Niemand kan zonder soep. Zie voor soeprecepten onder andere op mijn andere blog Zo eten zussen

Trui. Zo simpel...trek een trui aan als het wat kouder wordt. Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen om de hele dag in dunnige dingetjes te lopen, van die shirtjes met blote buiken en stofjes die geen enkele warmte vasthouden. Ook in de winter. Ik moet al rillen als ik het zie. Als wij het mét trui nog niet warm krijgen, dan doen we natuurlijk de verwarming wel hoger. We zijn tenslotte geen asceten.

Uitgaven. Ik hou mijn uitgaven altijd bij, zodat ik een goed overzicht heb waar ons geld naartoe gaat. Dat zouden meer mensen moeten doen. :)

Vakantie. Leuk voor mensen die het hele jaar door veel te hard werken. Als je het wat rustiger aan doet, hoef je misschien niet zo nodig ver weg om je werk te ontvluchten. Wil je echt op vakantie dan kun je het internet afstruinen. Er zijn verschillende sites die goedkope weekendjes weg aanbieden, of last-minute vakanties. Maar het goedkoopste is natuurlijk gewoon heerlijk genieten in Tuinesië.

Wassen & Drogen. Als het mooi weer is hangt de was heerlijk buiten op de droogmolen. Niets overtreft de geur van zongedroogde was. ´s Winters gaat de was op een rekje op zolder, en alleen als er erg veel tegelijk is gaan de handdoeken en dergelijke in de droger. Het kost al gauw een euro om een was te drogen in de droger, dus daar kan veel bespaard worden.

Xenophon. Xenophon was een filosoof in het oude Griekenland. Hij leefde ca. 400 v Chr. Hij schreef onder andere over de lasten van de rijkdom. Hoe mensen dachten dat hij het veel beter had nu hij rijk was, maar dat het eigenlijk flink tegenviel. Hoefde hij eerst enkel voor zichzelf te zorgen, nu moesten er bezittingen en landgoederen onderhouden worden, hij was verantwoordelijk voor zijn personeel (en ze moesten betaald worden!), problemen doken overal op. En uiteindelijk smaakte zijn eten niet lekkerder dan toen hij minder te besteden had.

Yoghurt maken. Dat wil ik graag nog leren.

Zuinig winkelen. Een bezoekje aan de kringloopwinkel is een geliefd uitstapje hier. Voor weinig geld koop je er prachtige (merk)kleding, boeken en huishoudelijke benodigdheden. Ook Marktplaats biedt veel waar voor weinig geld. Bovendien is het goed voor het milieu wanneer spullen een tweede leven krijgen, en niet weggegooid worden terwijl ze nog goed zijn.

3 reacties:

Anoniem zei

De T van tweedehandswinkel?
Groet,
Joke

Anoniem zei

Ja zeg je uit angst, Nee zeg je uit liefde. Die ga ik opschrijven.
En van de Low Impact Man nog zo'n mooie: wie niks nodig heeft, is echt rijk.
Groet,
Joke

Meibloempje zei

Hoi Joke,

ja, dat is zéker ook een heel mooie quote.