Ik liep gisteren in de bibliotheek tegen het boekje Haarknippen, stap voor stap knippen, vlechten en opsteken van Ines Kroeger aan.

Ineens ging mij een consuminder-spaarlampje op. Zelf haarknippen, dat kan natuurlijk ook nog. Niet mijn eigen haar (ik vind het veel te leuk om naar de kapper te gaan), of dat van G., maar het lange haar van de meisjes dat moet kunnen. Mijn vader knipte vroeger ook mijn haar, dus waarom niet. Dat boekje moest ik beslist lenen.

In de bieb heb ik het snel al bekeken. Het boekje is gericht op het knippen van kinderkapsels. Het is erg duidelijk, met goede uitleg en veel, heel veel foto´s. Het ziet eruit alsof het nauwelijks mis kan gaan. En anders het groeit vanzelf weer aan (zei Meibloempje laconiek terwijl ze haar eigen haar natuurlijk wel door de kapper laat doen.)

Aangezien onze kinderen hun lange haar in laagjes hebben, heb ik gauw even gekeken of dat er ook in staat. En jawel, laagjes knippen staat ook stap voor stap uitgelegd. Wauw, er openen zich weer nieuwe deuren tot bezuinigen!

Toen ik even later bij de Hema een kappersschaar en een effileerschaar zag hangen (en ik zocht er niet eens naar!), bedacht ik dat ik die best kon meenemen. De scharen kosten samen ongeveer 16 euro. Dat is ook het bedrag voor één keer knippen. Dus al zou ik maar eenmalig zelf haarknippen, dan is de investering alweer terugverdiend.

A. betaalt zelf de kapper en die ziet het wel zitten dat ik haar haar ga knippen, dat scheelt ook in haar portemonnee. Maar ze eist wel dat ik het eerst op J. 'uitprobeer'. Hm. Van wie zou ze dat toch hebben, altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?javascript:void(0)


Haarknippen, van Ines Kroeger. Maart 2010, Forte uitgevers.

0 reacties: