Gisteren kwam ik terecht op de site www.mnmlist.com, een site die gaat over het minimalisme: het leven met zo weinig mogelijk spullen, slechts die dingen die je werkelijk nodig hebt.
De site zelf is zeer minimalistisch opgezet, en dus lekker leesbaar. Ik heb haast ademloos alle posts gelezen. Ik was tot nu toe erg van het ´organizen´, maar dit inzicht deed mij de schellen van de ogen vallen: minimalism is the end of organizing.

Ja, lees dat nog maar eens goed. Als je weinig hebt, de minimale dingen die je echt nodig hebt, hoef je niet langer op te ruimen en organiseren! Laat staan je spullen te zoeken. The rise of clutter has given birth to a whole industry: organizing, schrijft de mnmlist. En ineens zie ik het licht (alweer, ja!): Professional organizers (en hun boeken, plannen, sites) zijn zelf meest overbodig en nutteloos. Als we wat minder spullen hadden waren ze totaal niet nodig.

Geïnspireerd heb ik gisteren meteen aangepakt: Twee laden opgeschoond, zodat slechts de noodzakelijke dingen overbleven. De rest kan fijn naar de rommelmarkt, vrijdag. Als ik dan toch minimalistisch ga worden, dan liever nog even vóór Koninginnedag, dan levert het misschien nog iets op.

Toch zal het niet makkelijk worden, voel ik. Zo wordt van een beetje minimalist toch minimaal verwacht dat ze met slechts de sleutels en de pinpas op stap gaat. Dat gaat een probleem vormen. Tuurlijk, een lichte tas is heerlijk, en géén tas misschien ook wel. Maar waar laat ik dan mijn Zwitserse mes? Mijn mini-meetlint? Mijn ibuprofen, brillendoekje, zonnebril, en lippenbalsem? Mijn handcrème, dagcrème, A.Vogel-crème, mascara, mobiele telefoon, mini-verbandtrommeltje, en fles water? Oja, en niet te vergeten de lichtgewicht tasjes/rugzakje die ik altijd bij me heb om in de winkel de plastic tasjes te kunnen weigeren. Ik bedoel, ze kunnen toch niet écht verwachten dat je zonder zo´n noodpakket op stap gaat? Nee, dat zal nog even tijd kosten.

Gelukkig staan er op de site meer goede tips (en links naar andere sites met leuke tips). Zo heeft de schrijver een voorkeur voor tekstbestanden: doe alles bij voorkeur als tekstbestand. Het neemt weinig ruimte, is geschikt voor elke computer, en laadt sneller.
Simplicity is fast, lean, light. Data in simple formats — such as text — is mobile, can be ported to any program, is not locked into a proprietary program or database....I keep notes, todo lists (when I need them), other info I need saved, in a text file or three. They can be popped open in half a second, and with a quick “Find” command, I can find any info.

Dat lijkt me een goed onderdeel om mee verder te gaan: Mijn tientallen mappen op de computer sorteren, alles wat over hetzelfde onderwerp gaat gewoon in een tekstbestand zetten, (in plaats van verdeeld over verschillende bestanden) en als het nodig is met ctrl+f het benodigde gedeelte terugvinden. Zoveel minder mappen moet wel opluchten.

En dan kan ik het minimaliseren van mijn handtas nog even voor me uitschuiven.

1 reacties:

Frugal living zei

Hihi, zonder je mini-noodpakket op stap ;-) Ik heb ook altijd een zwitsers mesje bij me, voor het geval ik mij ineens en toevallig in de moestuin bevind. En een paar pleisters zitten in mijn portemonnee.
Maar ga jij zonder zonnecrème, fotocamera(atje), pen en agenda op stap?