In het kader van de broodnodige beweging (en simpeler leven) had ik uit de bibliotheek het boekje Lazy Fitness van Tiny Fisscher geleend.
Het beloofde op een eenvoudige manier meer beweging, zonder sportschool of apparaten, dus ideaal voor luie wezens zoals ik. Gelukkig maakte het boekje alles waar wat het beloofde. Het is grappig en biedt veel tips.

Eigenlijk komt het er op neer dat je gewoon bij alles wat je doet wat meer moet bewegen. Maak gewoon overal een oefening van. Is dat alles? Ja. Eerlijk gezegd wel.

Het beste gedeelte vond ik het eerste hoofdstuk waar ze uiteenzet dat de overheid nu wel roept dat iedereen minimaal zoveel tijd moet sporten, maar dat niet elk mens gelijk is. Sommige mensen knappen op van hardlopen, anderen van wandelen. Waarom zou je een wandelaar dan aan het hardlopen willen hebben?

Applaus voor Tiny Fisscher. Ik hou ook niet zo van overheidsbemoeienis (of van een Voedingscentrum dat je aan de smeersels met kies-bewust logo wil hebben). Ik ben geen hardloper. Eigenlijk ook geen wandelaar, maar ik geloof niet dat ze al een categorie had bedacht waar ik wél in pas, want ik voel me ook niet echt thuis in het hokje couch-potato.

Maar het goede effect (van het lezen van dat boekje) is dat ik nu wat vaker op de fiets stap. En wat meer in huis heen en weer loop - trap op, trap af! En zelf de boodschappen haal, zonder auto. Wat ook weer heel fijn is voor het mileu en de portemonnee - want er kan niet meer gehaald worden dan in de fietstassen past.

Colin Beavan beschreef de bizarre situatie in New York in zijn boek Low Impact man: mensen in New York hebben een duur abonnement op de sportschool en werken zich daar in het zweet, waarna ze zich per taxi dagelijks de vijf blokken naar hun kantoor laten rijden, alwaar ze de lift naar hun verdieping nemen. Over gemiste kansen gesproken...

Dus...doe minder, beweeg meer. O, en lees het boekje van Tiny Fisscher.

www.lazyfitness.nl

3 reacties:

nedise zei

Lees ook vooral het boek van Colin Beavan: Low impact man.

Zeer inspirerend!

Meibloempje zei

Dat zeker! Ik heb dit boek ongeveer een week geleden behandeld op dit blog. Kijk maar bij de tag "lezen".

Karla zei

Goh, ik kan me hier helemaal in vinden.
Snap jij dat nou? Ik ga eerst mijn fietsbanden op pompen.