Al surfend gaan er werelden voor je open. Op de site Wisebread las ik een artikel dat gaat over de 9 gewoontes die de langstlevende mensen ter wereld hebben. En waarvan we daarom graag geloven dat ze ons ook het eeuwige leven geven, en als dat niet lukt dan toch minstens de eeuwige jeugd totdat we honderdtien zijn.
Goddank heeft maar één van die gewoontes te maken met (meer) bewegen, dus het zou nog best eens haalbaar kunnen zijn.

Even in het kort:

1) Beweeg natuurlijk. Dat wil zeggen: doe werk in huis en tuin, loop en fiets.
2) Heb een doel in het leven.
3) Doe het rustiger aan. Doe minder, heb meer vrije tijd.
4) Eet totdat je 80 % vol zit. Niet meer. Drink veel water en kruidenthee.
5) Eet voornamelijk planten.
6) Drink rode wijn.
7) Heb een gezond sociaal netwerk.
8) Heb een geloofssysteem.
9) Stel je gezin op de eerste plaats.

Wie meer wil weten kan zich eens verdiepen in de zogenaamde Blue Zones.

Maar wat ik nu interessant vind is dat, als je de verdere tips tot eeuwige jeugd leest, het minimalisme waar ik gisteren over blogde ook nog eens een heel gezonde levenswijze blijkt te zijn.

De mnmlist schrijft bijvoorbeeld dat zowel de opwarming van de aarde als de obesitas-epidemie grotendeels te wijten is aan ´convenience´ : we zijn een gemaks-volk geworden. Alles moet makkelijk, automatisch en het mag vooral geen tijd kosten. We schuiven kant-en-klaarmaaltijden zó van de auto in de magnetron. Of onverwoestbare hamburgers van de Mcdrive in de auto. Maar we betalen daar wel een prijs voor: Een korter, ongezonder leven op een uitgewoonde planeet.

En wat voor raad geeft men op de Blue-zone site aan wannabe-honderdjarigen? De-convenience your home. Weg met de afstandsbediening en de vaatwasser. Zo ben je automatisch meer in beweging én sociaal bezig.
Begin met een tuintje. (Yes, weer een paar jaar langer te leven!)
Focus op lokaal voedsel. Investeer tijd in je eten in plaats van geld. Lees: Kook zélf. Beweeg je voornamelijk voort door wandelen. (Waarover de mnmlist schrijft: I walk as much as I can, because you need nothing to walk, you spend nothing, you consume nothing, you emit nothing. And yet you have everything.)

Als je dus toevallig minimalist was/bent/wordt heb je al die voordelen en het langere leven er zomaar bij. Gratis.

Dus...doe je het niet voor het milieu, doe het dan voor jezelf.

En geef die fles wijn even door.

4 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Interessant! volgens mij heb ik er minstens 7 van de 9!

erna marcus zei

jij kent vast wel ook Michael Pollan die o.a. the omnivore's dilemma schreef!

Meibloempje zei

Ja, ik ken Michael Pollan, maar dát boek heb ik nog niet van hem gelezen.

Wat zegt hij?

Anoniem zei

je schrijft heel inspirerend! Ik kan me er helemaal in vinden. Nu nog 'alles' uitvoeren :-)
Groet,
Joke