Waarom is minimalisme zo aantrekkelijk?

Een tijdje terug heb ik een lijstje samengesteld om nog eens met jullie te delen. En hier komt ´ie dan.

* Minder visuele rommel en ruis
* Minder stress
* Minder schuldgevoel
* Minder schade aan het milieu
* Minder geld uitgeven
* Minder spullen om schoon te maken
* Minder spullen om op te ruimen
* Minder tijdverspilling
* Minder opbergruimte nodig
* Minder groot huis nodig
* Minder zorgen over je bezittingen
* Minder zoeken

* Meer vrijheid
* Meer ruimte
* Meer tijd

Je ziet aan het lijstje ´minder´-dingen dat het minimalisme helemaal past binnen de ´genoeg´-cultuur, het consuminderen, en groen en milieubewust leven.

Maar de laatste drie (méér-) dingen vind ik vooral een eye-opener. We hebben onze tijd, vrijheid en ruimte laten afpakken door onze bezittingen - iets wat je niet zomaar zou laten gebeuren als een mens het je zou aandoen. Veel mensen zijn wezenlijk gevangenen van hun eigen rommel. Wil jij een slaaf zijn van je bezit? Dat klinkt ernstig.

(Gepaste stilte)

Dan zal ik nu weer wat leuks vertellen.
Ik las een geweldige anekdote (betreffende minder zorgen om je spullen) op de site van miss minimalist.

Zij vertelt dat ze zich nooit zorgen maakt om inbrekers, omdat ze niets heeft wat het stelen waard is. Haar belangrijkste bezittingen heeft ze meestal bij zich (laptop, telefoon) dus ze durft haar huis rustig achter te laten.

Negen jaar geleden was er bij haar toch ingebroken. Ze schrijft (ik vertaal en parafraseer): Ik had zijn gezicht wel willen zien toen hij onze kamer en woonkamer zag. Nu is de gemiddelde dief al bepaald geen raketgeleerde, maar je zou denken dat een dief bij het zien van onze inrichting de moed zou opgeven. Niet deze dief. Na heel veel zoeken en moeite doen ging hij ervandoor met een lippenstift (!) een discman, een lege beurs en een zakje met Canadese munten.

Telkens als ik eraan terugdenk, zie ik een een travestiet voor me, die, jammend op wat muziek, Noordwaarts loopt om ongeveer drie dollar aan Canadese munten te kunnen uitgeven.


Ik heb zo gelachen om dit verhaal. Die arme dief...niets te vinden in dat minimalistische huis. De agent die het verhaal kwam opnemen was echter geschokt, die meende dat het hele huis leeggeroofd was. Op haar site staan er foto´s bij, dus neem een kijkje.

Miss Minimalist eindigt met een nuttig lesje:
Moraal van het verhaal #1: Als je leeft van de criminaliteit, doe geen moeite om een minimalist te beroven.
Moraal van het verhaal #2: Het leven is een stuk makkelijker als je niks hebt om te stelen.

Volgens mij heeft ze groot gelijk.

5 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Leuke post! Dat minimalisme zoveel oplevert voor de kwaliteit van je bestaan vind ik fascinerend.

Caatje zei

Oeps, wel erg ongezellig hoor als er helemaal niets leuks staat.
Ik zoek een middenweg en dat lukt aardig...dankzij jou inspirerende blog!
groetjes van Caatje

Meibloempje zei

@ Caatje... helemaal niets leuks is wel heel erg kaal natuurlijk. Ik zou gaan voor een enkel pronkstukje.

Leuk dat je zo geïnspireerd bent door mijn blog. :)

Ik zeg er nu direct maar bij, dat ik waarschijnlijk zo gefascineerd ben door het minimalisme omdat in ons huis behoorlijk veel staat. Dat komt mede omdat mijn man enorm dol is op allerlei kneuterige dingetjes, beeldjes, vaasjes, prullaria...en stiekemweg is het huis door de jaren heen toch heel erg vol geworden.

Aan de andere kant heb ík natuurlijk een heel grote boekenkast vol boeken verzameld, dus bij elkaar opgeteld levert dat een hoop spullen op. Waarmee ik dus nu druk bezig ben om ze weer weg te werken, maar dat zal wel niet in één week of maand lukken.

@ Vlijtig Liesje,

ik bemerk de voordelen nu al. Ik gebruik bepaalde spullen nu vaker en met nog meer plezier nu ik de minder goede/overtollige dingen heb weggedaan.

Astrid zei

Geinspireerd door jou positieve blogjes ben ik ook aan het minimaliseren en steek er zelfs andere mee aan. Ik heb nog een kast in huis te gaan. Bergen troep is al verdwenen naar container. En het voelt zo lekker om alles wat overbodig is gewoon weg te doen. Maar zoals je deze blog omschrijft....dat klinkt wel erg karig. Mooie spullen en goedwerkende apperatuur houden we er ook nog in. Behalve dan al die nutteloze troep die je verzameld. Die is de deur uit en komt ook niet meer terug. Er staan nog drie dozen met speelgoed op zolder die de kinderen gaan verkopen op de eerstvolgende vrijmarkt. En dan hebben we een vrij empty house. Heerlijk...dus bedankt.
Groetjes Astrid

Manuela zei

Ik ben van mijzelf al vrij opruimerig, maar ben nu ook bezig. Zo lekker,want je hebt minder schoon te maken. Op het moment horen de meeste spullen in huis bij mijn dochter. Ze heeft bijna de helft van de woonkamer ingepikt, maar ik vind het heerlijk dat mijn kind de ruimte heeft om lekker te spelen. Op zolder nog twee kasten met troep en dan is het gedaan. Één kast is van manlief dus dat duurt wel een tijdje voor het opgeruimd is. Kan me nu niet meer voorstellen dat ik eerst zo'n verzamelaar was dat geld als water uitgaf. Eerder kon ik niet zonder geld uitgeven aan boeken en cd's en nu mis ik het geeneens meer. En wat moet je eigenlijk ook met kasten vol boeken, die je maar één keer of twee keer leest?