Vandaag heb ik - in het kader van Even Opruimen Voordat De Visite Komt - flink gesnoeid in mijn boekenkast. En wel in mijn favoriete afdeling: de Kookboeken. Ik heb me bij elk boek afgevraagd hoe vaak ik er al uit gekookt heb, en hoe groot de kans is dat ik er ooit uit zal koken. Er kon een behoorlijk grote stapel boeken weg. (Vrienden en familie: vrees niet, er zijn nog genoeg kookboeken over waaruit ik wél kook. Ik denk nog wel zo'n zestig stuks.)

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik een heleboel boeken verzameld heb omdat het onderwerp me interesseerde. Maar dat een onderwerp/boek mijn belangstelling heeft, wil niet zeggen dat ik ooit de tijd heb om het te lezen of er iets uit te maken, kortom, dat ik het moet bezitten.

Zo heb ik ook een stapel boekjes met taalkundige wetenswaardigheden uit de kast gehaald. Echt leuk om te lezen, alleen jammer dat ik het nog nooit gedaan heb - en ook waarschijnlijk nooit zal doen, tenzij ik ze in het toilet neerleg. Want als ik lekker wil lezen, neem ik een roman, een detective of een thriller, maar geen "Slipje van de sluier" of "Turbotaal" - ook al interesseert taal me enorm. (Hoewel dat ook minder wordt sinds ze na mijn eindexamen de spellingregels achter mijn rug om veranderd hebben. Zó weet je alles op taalgebied, en zo ben je een dinosaurus die er niets meer van snapt, ingehaald door de tijd.) Het zijn van die boeken die je doorbladert, en dan moet je lachen; maar om er echt een hele avond aan te besteden...nee.

Het is waar wat minimalisten zeggen: Als je minder spullen hebt gebruik je ze meer.
Ik kwam -nu er weer veel minder boeken in de kast staan- een boekje over de römertopf tegen en besloot maar meteen eens een kip te braden in de römertopf die ik afgelopen jaar van mijn tante kreeg. En mals dat de kip is geworden! Zo leverde het opruimen me een nettere boekenkast, een nieuwe ervaring en een heerlijke kip op. Ik ben tevreden.

4 reacties:

Mir zei

ik heb zelf altijd vreselijke moeite om boeken weg te doen... op de een of andere manier is dat anders dan andere spullen :) raar he? Zet je ze nu op marktplaats?

Caatje zei

Ha, om boeken weg te doen daar was ik nog niet op gekomen. Die gaan volgende week de deur uit als ik weer wat spullen weg moet doen van mijn 4 dingen per week lijstje.
Bedankt voor de tip.
Fijne zondag
Groetjes van Caatje

Meibloempje zei

Ik vond boeken wegdoen ook een van de moeilijkste dingen. Maar het is niet bepaald zo dat ik geen boeken meer over heb. Dat zou ik niet kunnen, een kamer zonder boeken vind ik doods.

Ik heb alleen al (nog steeds) zo'n zestig kookboeken over, en dan de rest nog hahaha... maar ik denk wel dat ik wat ik overhou meer waardeer en gebruik doordat ik minder hoef te zoeken. En minder keuze is niet per se verkeerd.

Meibloempje zei

Correctie: Ik heb zojuist de kookboeken geteld die nu nog in mijn kast staan en het zijn nog maar liefst negentig stuks... Ik moest me te schamen. :)