Een van de dagelijks terugkerende verplichte nummertjes is het lunchtrommeltje voor school. Als ze naar de kleuterschool gaan stop je er gewoon wat fruit en een stuk komkommer in (ik vind de geur van fruit en komkommer door elkaar het typische kleuterschool-luchtje - dat ruik je nergens anders) maar op de een of andere manier werkt dat niet meer als ze wat groter zijn. Dan moet er substantiëler voedsel in het bakje.

Eerlijk gezegd heb ik ze bijna zover dat ik niet meer om zes uur hoef op te staan, maar het liefst hebben ze nog wél dat ik wraps maak en muffins bak en appeltjes in stukjes hak. Want wraps maken kunnen ze niet zelf, zeggen ze. Die van mij zijn veel lekkerder. En brood vinden ze saai en klef, pindakaas wordt 'oud', stroop, jam, en honing gaan lekken, kaas lusten ze niet allemaal, en voor het in stukken maken van appeltjes hebben ze geen tijd meer...tja dan blijft er weinig over, natuurlijk. want voorverpakte cakejes en koeken komen er hier niet in.

Maar geen nood. Bij Uitgeverij Snor is kortgeleden het Broodtrommelboek uitgekomen. En dat boekje staat barstensvol vrolijke inspiratie voor het maken van gezellige lunchtrommeltje. Geïnspireerd op de Bentobox - het kunstige lunchtrommeltje dat Japanners aan hun kindertjes meegeven naar school. Nu is het wel een feit dat Japanners degenen zijn met de neiging zichzelf dood te werken, dus waarschijnlijk zijn ze in de lunchtrommelcultuur ook helemaal doorgeslagen, maar toch komt het heel wat smakelijker over dan saaie broodjes pindakaas en fantasieloze bolletjes kaas.

Ik ben, tussen haakjes, een groot fan van de boeken van uitgeverij Snor. Ze zijn leuk, anders, vrolijk. Fred en Wilma in de Vinexwijk was ook al zo'n juweeltje. Dat boek gaat over zelfvoorzienend leven in de stad.

Maar ik dwaal af. Terug naar het broodtrommelboek. Wat dachten jullie van Broodgebakjes? Broodmonsters? Groente en fruit met allerlei teksten? Schrijfster Marije Vogelzang legt tevens uit hoe je een liefdestrommel, een regenboogtrommel of een juwelenkist kunt maken.
En dat allemaal met leuke plaatjes erbij. Mijn favoriet is de regenboogtrommel: een vakjesdoos met allerlei hapjes in alle kleuren van de regenboog. Het enige wat je nodig hebt is zo'n doos met vakjesverdeling, vaak wel te krijgen bij de bouwmarkt. En een klein beetje fantasie, maar daar helpt het broodtrommelboek je dan weer bij.

Ik heb wel het idee dat sommige ideetjes voornamelijk bedoeld zijn voor basisschool-trommeltjes. Ik zie mijn dochter van zestien niet echt zonder schaamte een broodmonstertje eten (of een groente-ketting dragen). Maar anderzijds doe je er wel geweldige inspiratie op voor een iets volwassener variant.

Goed nieuws: Op dit moment (en ik weet niet hoe lang nog) is het bij Bol.com 3 halen 2 betalen voor o.a. het Broodtrommelboek, en het boek Zelfgeoogst (ook van uitgeverij Snor - uiteraard ga ik dat boek binnenkort ook bespreken!)

Beter nieuws: Dankzij de grote vrijgevigheid van Uitgeverij Snor (zei ik al dat ik fan van ze ben?) kan ik een Broodtrommelboek weggeven! Jawel!

En dit zijn de voorwaarden: Dit weggevertje loopt tot vrijdag 21 mei.

De namen van alle volgers (in het lijstje rechtsonder) komen in de pot. Maar... ook de namen van iedereen die een reactie achterlaat. Volg je mijn blog én laat je een reactie achter, dan heb je dus twee kansen! En iedereen mag meedoen, ook de winnaars van eerdere weggeef-acties.

En als je dan toch reageert, hoor ik graag wat in het lunchtrommeltje van jouw kind(eren) zit.

6 reacties:

Christiane zei

Leuk! Ik kom nooit verder dan een broodje vleeswaren in Yoy dr broodtrommel. Of een appel. EN die ga ik dus echt niet in stukjes hakken he?!
Anyway ik kan wel wat inspiratie gebruiken voor de komende jaren kleuter en basis scoolbroodtrommeltjes

Mir zei

Als het even kan, maar meestal lukt het wel wekelijks, krijgen de kids ook een bento mee. Deze was bijzonder geslaagd, vond ik zelf, het schaapje is geïnspireerd door Anna the Red:
http://picasaweb.google.com/116759144969100903817/BentoS#5439306905630860290

(hoop dat de link werkt :))

Frugal living zei

De broodtrommel van mijn zoontje is eenvoudig gevuld met twee bruine boterhammen belegt met kaas of kipfilet en chocoladepasta. En op lange dagen een extra kaasstengel om te snacken. Die kaasstengel is dit jaar nieuw. Het bleek dat bijna ieder kind een koekje, smoeltje (is ook een koekje) of liga mee kreeg. Ik vond het toch een beetje zielig dat mijn zoontje niets had. Maar een voorgepakte koek meegeven, dat kan ik niet. Denk je eens in, hoeveel plastic dat op een dag oplevert...
@ Mir: Hoe lang ben je eigenlijk met het maken van zo'n Bento bezig?

Renske zei

Hoi,

Je fan uit Winschoten leest nog steeds je blog en wil ook wel graag meedingen naar het boek. Mijn dochter zit nog op de basisschool, maar brood eten vindt ze een drama, dus het is voor ons iedere keer een sport om iets in de trommel te doen wat ze lust.

Prettig weekend!
Groeten,
Renske

Mir zei

@frugal living: in het begin kost het heel veel tijd, maar als je het een beetje doorhebt, wordt het snel routine, en zet je 'm sochtends in een minuut of 10 in elkaar. Voorbereiden is de truc: rijst/sushi en gekookte eitjes maak je 's avonds, vleesgerechten vaak in het weekend, en dan in porties in de vriezer (wel ff opbakken 's morgens), en groenten en omeletjes doe je 's ochtends "vers". Dan alles in de box, afkoelen terwijl je ontbijt, en klaar!

sillie zei

hmm klinkt als een superleuk boek.Wellicht zet ik het op mn want to... lijstje..
Zelf probeer ik te wisselen om het aantrekkelijk te maken,dus brood( kaas vleeswaren en pindakaas,jam stroop alles geen probleem, wraps, fruit in partjes wisselen elkaar af.k maak ook wel sandwiches en smokkel zo extra groentes/fruit erin, dus appelstroop met plakje appel, snufje kaneel,worteltjes in knabbelstukjes ernaast, komkommertjes/radijsjes in plakjes tussen de bammetjes met kaas,brood eens gek in stukjes snijden,of een zelf gebakken kaas/ui/tomaat brood is ook altijd een enorm succes.( willen ze altijd 2 stukken van mee want op school word het door de vriendjes jaloers bekeken en afgebedeld;-) )
poeee wat ben ik lang van draad...
fijne dag!