Ik las op de site van het Tv-programma Kassa een oproep voor tips tegen het verspillen van voedsel. Wat doe je met de restjes?

Twee opmerkelijke antwoorden las ik.

Ten eerste had iemand als tip om grote glazen potten (zoals bijvoorbeeld van haring) te gebruiken als kliekjespotten voor in de koelkast. Dat vind ik wel een slim idee, aangezien we toch steeds minder plastic willen gebruiken. Een pot heeft bovendien een goed sluitend deksel, en dat is ook fijn. Op dit moment doe ik kliekjes wel eens in een schaal in de koelkast, maar dan ben ik weer te lui om er plastic (alweer plastic) overheen te doen, en dat schijnt weer niet zo gezond te zijn, je kliekjes onafgedekt wegzetten.

Dus grote glazen potten om restjes in te bewaren? Lijkt mij een prima tip.

Een andere reactie kwam van een persoon die wat belabberd schrijft, maar het idee komt wel over. Het gaat over de tht-datums op levensmiddelen. Die datum op de verpakking is door de wet verplicht, maar volgens de schrijver is dat waarschijnlijk vooral voordelig voor de fabrikant. Want de gemiddelde mens gooit het eten automatisch weg zo gauw het over datum is...en koopt dan weer nieuwe. Maar, schrijft hij: in de oorlog aten we alles.
Verder vraagt hij: wat is het principe van vaccineren? (Even doordenken: jezelf bewust besmetten met een ziekte zodat je er sterker van wordt omdat je lichaam antistoffen gaat aanmaken) Een logische gedachte zou dan zijn dan we niet al te bang moeten zijn om eens iets binnen te krijgen wat misschien een dagje over datum is. Worden we alleen maar sterker van.
Daarnaast vindt de schrijver het schandalig dat voedselbanken voedsel weigeren dat over datum is.

Ik ben zelf ook niet zo bang voor die tht-datums. Ik check natuurlijk wel of het nog eetbaar/drinkbaar is, en met vlees en zuivel ben ik erg voorzichtig, maar dingen zoals koffie, thee, suiker, chocola, en kaas kunnen volgens mij nauwelijks ´oneetbaar´ worden. Kom op, een kaas die eerst een half jaar (of langer) ligt te rijpen om oud of belegen te worden, is heus niet een week nadat je hem gekocht hebt niet meer eetbaar omdat de tht-datum verstreken is.

En wat schimmelkaas (brie, camembert etc) betreft...die gooi je toch niet weg als die begint te schimmelen? Dat is wat schimmelkaas namelijk hoort te doen.

Ik las afgelopen week het boek Van Miljonair tot Krantenjongen, en daar vertelt een dakloze dat hij alles at, ook uit vuilnisbakken, ook hamburgers waar al een hap uit was...hup, gewoon het vuil eraf vegen en opeten. De eerste keer gruwde hij ervan, maar het werd al snel gewoon. In dezelfde zin vraagt de Kassa-tipgever: Wat als het nu eens oorlog was? Maakten we ons dan ook nog druk om die tht-datums?

Goed, we gaan geen hamburgers uit de vuilnisbak eten, denk ik...hoewel Dumpster diving in Amerika grote vormen heeft aangenomen, en er hele maaltijden worden opgevist uit containers. En het is geen oorlog, dus we hebben meer dan tulpenbollen om onze maag mee te vullen.

Maar wat denken jullie? Wordt er (door die tht-datums) onterecht veel voedsel weggegooid dat eigenlijk nog best eetbaar is?
Kunnen we op ons eigen verstand/inzicht afgaan wat betreft voedselbederf? Hoe deed men dat eigenlijk voordat die tht-datums op de verpakkingen werden geprint?

10 reacties:

Patrick - De Kleine Dingen zei

Ik denk dat sommige dingen best wel een dagje over de datum kunnen zijn zonder dat je de volgende dag kreunend met buikpijn in bed ligt.

Stiekem genereert zo'n datum ook al afval, voordat het verkocht wordt.

Want wat veel mensen doen (ik doe het soms ook), is in de schappen die producten pakken waarvan de houdbaarheidsdatum nog ver in de toekomst ligt. Met als gevolg dat producten die nog maar 1 of 2 dagen houdbaar zijn, minder verkocht worden en uiteindelijk worden weggegooid door de supermarkt zelf.

Gelukkig kunnen we daar ook weer van profiteren, want dan komt er vaak zo'n kortingssticker op. Lekker voordelig. :-)

(melk en yoghurt bijvoorbeeld)

Meibloempje zei

O, daar zeg je wat. Ik pak namelijk ook altijd de meest houdbare verpakking die ik kan vinden. Soms zit er wel een week verschil tussen en dat vind ik best wel veel (als het gaat om melk of yoghurt).

Maar... dan komen de afgeprijsde-want-nog-maar-1-dag-houdbare artikelen terecht bij degenen die het waarschijnlijk snel gaan gebruiken, dus dan komt het toch nog goed.

Ik koop namelijk ook wel eens die met een sticker wanneer ik weet dat ik het dezelfde dag of de dag erna ga verwerken.

Anoniem zei

Ik denk dat sommige dingen idd nog goed eet/drinkbaar zijn na de tht-datum. Zeker droog spul zoals meel, suiker etc,.
En hoezo! karnemelk wordt zuur als het over datum is. Is dat niet een kenmerk van karnemelk?
Mijn motto is goed ruiken, soms proeven en als onze kat iets niet meer lust (vleeswaren o.i.d.) dan gauw weggooien. Oh tussen haakjes, Krummel, de kat is inmiddels 12 jaar
Annet

Noenie zei

Vroeger had je helemaal geen houdbaarheidsdatum op de verpakking en werd je ook niet ziek. Vooral droge artikelen bederven ziet. Suiker, kofie, thee bederven eigenlijk helemaal niet. Deegwaren kunnen ook heel lang liggen, alleen in meel krijg je soms meemijt. Pakjes sausmix kun je minimaal een jaar bewaren als ze over datum zijn. Frisdrinken in pakken is pas bedorven als de pakken bol gaan staan, in flessen verkleurt het.

Anoniem zei

Helemaal mee eens, vooral je eigen zintuigen goed gebruiken.

Wat me wel opvalt is dat de tht datum hier als limiet wordt gezien terwijl het toch echt betekent 'TENMINSTE houdbaar tot'. Dit in tegenstelling tot de term 'te gebruiken tot' wat wel een limiet aangeeft.
Groeten, Erna

Meibloempje zei

@ Erna,

het klopt wat je zegt, en ik heb het bewust zo geschreven omdat het door de meeste mensen inderdaad als een uiterste datum wordt gezien, hoewel THT dat NIET betekent. (in tegenstelling tot de UHT = uiterlijk houdbaar tot)

Vandaar ook de vraag of de THT-datum op een verpakking leidt tot onterechte voedselverspilling.

Astrid zei

Maar hoelang zou je sausmix of een ander pakje dan willen bewaren? Dat is misschien weer het grote nadeel van veel voorraad hebben. dat je artikelen vergeet te gebruiken? Wat betreft koelingproducten koop ik één keer per week wat ik nodig heb en dat gaat eigenlijk altijd wel op. Het enige wat hier nog wel eens in de prullebak verdwijnt zijn kerstpakket artikelen. Van die dingen waarvan je dengt: Komt nog wel een keertje maar uiteindelijk twee jaar in de kast liggen.
Maar goed, ik denk wel dat je gelijk hebt. Ik heb ooit (in een vorig leven) bij een Albert heijn gewerkt waar, als het maar even mogelijk was, de tht datum gewoon onzichtbaar werd gemaakt. Met een stift of een sticker. dan werd het verkocht. Want de oude bazin vond die datum zo belachelijk en het kostte veel te veel geld. Kan je het geloven? Ik, als meisje van 18, stond er altijd maar een beetje argwanened naar te kijken. Maar zo wordt je continu beetgenomen. Ook de kaas die je koopt bij de kaasboer kan al 'oud' zijn want de schimmel die zich vormt snijden ze er gewoon van af.
Heel verhaal weer maar dit wilde ik even met je delen.
Groetjes Astrid (voorheen anoniem) de vrolijke, stressvrije freelancer. :-)

sillie zei

Ik denk dat dde mens zijn zintuigen beter kunt gebruiken... ruik,kijk en proef desnoods een hapje, dan merk je vanzelf of iets goed is of niet meer te nuttigen :-)

Kit zei

Hoi,

Ik had misschien een beetje een egoistisch vraagje... Ik volg je blog sinds een paar dagen, en nu viel het me opeens op dat je je blog ook met blogspot gemaakt hebt (net als ik). Zou je me misschien willen uitleggen hoe je kunt zorgen dat je twee kolommen krijgt rechts? (Dus drie kolommen in totaal). Dat wil ik namelijk zelf ook heel graag, maar ik zag alleen maar sjablonen met twee kolommen.
Ik zou het echt heel fijn vinden als je het zou willen uitleggen!

Groetjes Kit

Zondagskind zei

Ik heb wel eens koffie wat een jaar over de datum was gedronken. Smaak was wat minder, er moest een extra schepje bij met koffiezetten. Maar we zijn niet ziek geworden. Goed je neus en ogen gebruiken als iets over de datum is. Hoe ziet het er uit en hoe ruikt het. Is beiden nog goed dan kan het proeven. Is de smaak nog goed dan kan het volgens mij geen kwaad.

Ik ken iemand die gooide zelfs zout weg als het over de datum was. Het is miljoenen jaren in de grond en dan zou het opeens niet meer houdbaar zijn. Ik snap zulke mensen niet. Maar ja. Ik probeer het eerst en als ik het niet vertrouw dan pas gaat het weg.