Soms moet je jezelf dingen helpen inzien. Hoe kun je beslissen welke spullen echt waardevol voor je zijn (althans, op dit moment nog :)) en welke spullen niet?

Stel jezelf de volgende vragen.

* Heb ik dit het afgelopen jaar gebruikt/gedragen/gelezen?
* Is dit iets wat ik zeker weten het komende half jaar ga gebruiken/lezen/dragen?
* Als ik zou emigreren en ik moest betalen voor elke bezitting die overzee vervoerd zou worden - zou ik dat voor dit item dan overhebben?
* Als al mijn bezittingen in slechts 1 container moesten passen - is deze bezitting het dan waard om ruimte in te nemen?

* En wat als iemand dit zou stelen? Zou ik er lang van wakker liggen? En het meteen moeten vervangen?

Als je antwoord op een of meer van deze vragen NEE is, is het hoogstwaarschijnlijk een behoorlijk overbodig item in je collectie verzamelde spullen. Je zult verrast staan hoe het antwoord op deze vragen je doet inzien hoe weinig je gehecht bent aan de meeste rommeltjes in je huis.

Nu kennen jullie mijn geheim. Dit zijn de vragen die ik mijzelf stel, en plotseling is het dan helemaal niet moeilijk meer om dingen te laten gaan. Zelfs BOEKEN. :)

1 reacties:

Manuela zei

Ik heb een tijd lang alle boeken bewaard, die ik tijdens mijn studie (lerarenopleiding Duits) voor literatuur en jeugdliteratuur moest lezen. Ik vond dat ik dat moest bewaren ook al las ik de boeken niet meer. Sinds ik van die gedachte afgestapt ben en alleen het enkele boek bewaard heb dat ik echt leuk vond, is mijn boekenkast een stuk leger geworden.