Gisteren hebben we de dvd-kast onder handen genomen. In eerste instantie liet ik de kinderen elk twintig dvd's aanwijzen die echt absoluut niet weg mochten. Omdat we ze elk jaar wel een keer zien: the Sound of Music, Mary Poppins, de hele serie van Het Kleine Huis op de Prairie (die zien we trouwens niet elk jaar helemaal)... de klassiekers zeg maar. Alle musicals moesten ook blijven. En de Barbiefilms.

Daarna maakte ik een stapel van alle films die we nog steeds niet gezien hebben...de meeste nog steeds in plastic. Volgens mij konden die ook wel weg, want ergens begin 2009 of eind 2008 heb ik ook al eens dvd's opgeruimd, en toen moesten we diezelfde films ook al 'nog eens gaan zien'. Deze keer komen ze niet eerder weer in de kast dan dat we ze bekeken hebben (maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze daarna weg kunnen).

Hoeveel opgeruimd? Er zijn nu zeventig (70!) dvd's die verkocht kunnen worden. En veertig op de stapel Nog Te Zien. En dan nog ziet de kast er niet uit als iets wat bij een minimalist past. Eigenlijk kun je amper zien dat er iets ontbreekt. We kunnen volgens mij jaren vooruit met de dvd's die we gehouden hebben. Afgezien van het feit dat we nu op korte termijn die veertig 'nog te zien'-films moeten gaan bekijken.

Nee, minimalist worden valt niet mee. Het is hard werken om van je spullen af te komen. Gelukkig is er op 29 mei een rommelmarkt hier in de wijk. Ik ga voor die tijd nog even het hele huis 'ontrommelen' om die dag zoveel mogelijk spullen te kunnen verkopen. Weg is weg!

Tips voor het opruimen van je DVD-kast (of hebben jullie die niet?)

Vraag jezelf af:

1 - Is het een klassieker die je over vijf jaar ook nog zonder huiveren kunt zien?

2 - Als je de film al eens gezien hebt, ga je hem dan binnenkort nog eens zien?

3 - Heeft de film opvallende artistieke waarde? Dit hangt natuurlijk mede van je eigen smaak af.

4 - Waarom heb je de film in eerste instantie gekocht, en is die reden nog steeds van toepassing op de aanwezigheid van de film in je collectie? (Een film die je kocht toen je kinderen drie en vijf waren is waarschijnlijk nu ze 14 en 16 zijn, niet meer 'zo leuk voor de kinderen' als toen je hem kocht.)

5 - Heeft de film sterke emotionele waarde voor je?

Als het antwoord op twee of meer vragen "mwah" of "nee" is, kun je de film gerust loslaten.

7 reacties:

A. zei

nog enige kans op een 'weggevertje'
hier?

mamma

sillie zei

oh misschien een consuminderige tip? op de site van ruiljedvd kun je dvd's met anderen ruilen( hoef je niet aldoor neiuwe te kopen) dan is het wel handig als je een behhorlijk aantal hebt in voorraad om mee te ruilen. je betaalt dan beide alleen de verzend kosten, mijn manlief die enorme filmfan is doet dit al een behoorlijk tijdje en het bevalt prima ...

Meibloempje zei

@ A. en Sillie: Allebei een heel goed idee!! Bedankt.

Anoniem zei

wat? tips of een DVD kast?
Maakt niet uit, want ik heb ze geen van beiden :-))
Groet,
Joke

Anoniem zei

sillie, kost een dvd versturen niet net zoveel (of meer) als een dvd lenen/huren?
Voordeel is dat je 'm dan gewoon terugbrengt en 'de ruimte' vrij houdt.
Dat geldt ook voor boeken (romans) die je maar één keer leest.
Lang leve de Bieb!

Groeten, Erna

Meibloempje zei

Bij nader inzien is het idee van Sillie wel leuk voor mensen die nog steeds films willen HEBBEN, maar ik ga geen DVD´s ruilen. Ik heb de site bekeken (wel heel goed georganiseerd e.d.) maar zoals Erna schrijft, heb je dan wéér een DVD in je kast staan.

Omdat mijn doel is minder spullen te bezitten en meer ruimte te scheppen ga ik dus ook voor de bieb.

Daar hebben wij sinds een maand of twee een luxe-abonnement waardoor we gratis DVD´s en CD´s kunnen lenen. Dat geld hebben we er inmiddels al bijna uit, terwijl ik verwacht had dat we daar wel een jaar over zouden doen.

Voor mensen die alleen willen consuminderen en niet minimaliseren is Sillies idee erg praktisch.

Manuela zei

Wij hebben weinig dvd's. Wel veel videobanden uit de Krinloopwinkel voor een habbekrats, die dochterlief nu kijkt (Sesamstraat, Teletubbies)en heb een stapel Walt Disneyclassics, die ik ooit spaarde. Daar kan dochterlief als ze iets groter is naar kijken.Verder probeer ik de dvd's uit huis te weren. Kost inderdaad veel ruimte en je kijkt ze maar één keer. Een uitzondering is mijn stapeltje Duitse films. Maar dat is dan ook een voorliefde voor de Duitse taal en cultuur, die ik heb.