Gisteren was door een foutje mijnerzijds mijn computer niet meer te gebruiken. Nog nooit meegemaakt. Inmiddels is het weer opgelost, gelukkig.

Het scheelde dat ik ook al een digitale consuminderaar was. Mijn computer draait namelijk op Ubuntu (= een Linuxvariant). Daarvan kun je te allen tijde een cd downloaden met het complete besturingsprogramma. Gratis. Als in: kost echt geen cent.

Die cd kun je ook gebruiken om Ubuntu eerst eens live uit te proberen, zonder dat er iets aan je eigen computer verandert. Hou er wel rekening mee dat je computer nog veel sneller werkt als Ubuntu eenmaal echt geïnstalleerd is!

Het mooiste is dat je met zo´n live-cd óók nog op je computer kunt als die niks meer doet (of als je er op normale wijze niet meer in komt). Zo kon ik in de virtuele omgeving van de live-cd gisteren de belangrijke bestanden van mijn computer nog snel overhevelen naar een externe harde schijf. Vandaag heb ik een compleet nieuw besturingssysteem geïnstalleerd, en de belangrijke data weer teruggezet. En voilá, mijn computer loopt weer als een zonnetje.

Waarom is Ubuntu zo aantrekkelijk voor minimalist of consuminderaar?

*Ten eerste is het veel minder zwaar dan Windows, waardoor je computer sneller is. Daar hou ik van. :) Minder ballast, minder onnodige en ongewenste programma´s. Heel erg minimalistisch!

*Ten tweede buigen we zo niet voor de opdringerige heerschappij van Microsoft, die ons overal (veel te veel) voor laat betalen. Een beetje uit de pas lopen moet je wel liggen, dus. Typisch iets voor mensen die de consumptiemaatschappij al de rug proberen toe te keren.

*Zei ik al dat het gratis is? Een pluspunt voor degenen die liever niet teveel betalen.

*Ubuntu is een mooie grafische Linux-afstammeling, dus je hoeft geen ingewikkelde commando´s te kennen om ermee te kunnen werken. Qua gebruiksgemak vind ik het zelfs beter dan Windows.

*Linux programma´s zijn open-source. Dat betekent dat er continu verbeteringen worden aangebracht, door de gebruikers zelf. Elk half jaar is er een compleet nieuwe versie, die je gratis kunt downloaden.

*Bovendien is er een enorm actieve community online, waar de mensen je proberen alle steun te geven die je eventueel nodig mocht hebben - omdat Ubuntu toch een klein beetje anders oogt dan Windows, en de meeste mensen in het begin even moeten wennen.

*Omdat Linux niet zwaar is kan het op heel veel computers gebruikt worden. Dus ook op oudere computers. Het is niet voor niets dat in kringloopwinkels op de computers voor de verkoop meestal Ubuntu geïnstalleerd wordt!

* Je kunt vrijwel alles naar je eigen wensen aanpassen. Iemand zei daarom eens:
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis!


*Er zijn weinig of geen virussen voor Linux.

*Door de manier waarop Linux opslaat wordt je computer niet trager - zoals na verloop van tijd bij Windows wél standaard gebeurt. Dus eindeloos defragmenteren is niet meer nodig.

Zijn er nadelen?

Voor mij niet.

Sommige mensen vinden het vervelend dat ze niet met Microsoft Word kunnen werken. Maar denk eens na: OpenOffice (het gratis tekstverwerkings/spreadsheet/presentatieprogramma) heeft veel meer mogelijkheden dan Word. Het kan bijvoorbeeld alle Microsoft bestanden (en nog veel meer) lezen en ook opslaan; Word, waarvoor je betaalt(!) kan daarentegen géén OpenOffice bestanden lezen!

Er zijn enkele programma´s die niet werken onder Linux. Maar overal zijn oplossingen voor. Zo hou ik van Photoshop, maar dat draait niet onder Linux. Maar Photoshop werkt wél in Wine - een programmaatje dat in Ubuntu een virtuele Windows-omgeving creëert.

iTunes (overigens een vreselijk traag en zwaar programma) werkt ook alleen onder Windows. Maar in de nieuwste versie van Ubuntu heb je iTunes niet meer nodig om je iPhone of iPod te beheren. Weer een log programma dat het veld ruimt. En weet je, virtueel opruimen geeft net zoveel voldoening als opruimen in real life!

Het grootste probleem voor de meeste mensen is uiteindelijk de gewenning. Ze vinden het eng omdat het er anders uitziet dan ze gewend zijn. Of vervelend om iets op een andere, nieuwe manier te doen. Maar ooit hebben we toch ook leren omgaan met een computer ... voor de eerste keer. Mijn eerste keer was nog met zwarte beeldschermen en groene lettertjes! En ik heb de overstap naar Windows ´95,´98, ME, XP, Vista en zelfs 7 overleefd. En dus ook de overstap naar Ubuntu.

Dus verdiep je er eens in. Er is enorm veel informatie te vinden online, alle benodigde bestanden en programma´s zijn ook gratis te downloaden. Verder zijn er verspreid over het land steunpunten als je er echt niet uitkomt.

Ubuntu-site Nederlands.

Lijst met links naar Ubuntu-documentatie.

Steunpunten in Nederland.

1 reacties:

Budgetstudent zei

Linux vond ik altijd erg niet gebruikersvriendelijk, en dan ben ik nog een zogeheten bèta head ook. Maar dit Ubuntu klinkt wel beter.

Voor Word etc. heb ik overigens nooit betaald. Kan je gratis downloaden. IE heb ik er al afgegooid want dat liep vaker vast dan dat ie het wel deed.

Maar iTunes? Hoe beheer je dan je iphone? Moet je dan een ander programma nemen om films om te zetten in iphone formaat?