Gisteren kwam een kennisje koffiedrinken en die vertelde dat ze nu heel erg aan het opruimen is in haar huis en veel spullen wegdoet. Waarom? Ze heeft onlangs met haar zus het huis van haar moeder moeten leeghalen. Het was een heidens karwei. "Ik wil niet dat mijn kinderen later zóveel rotzooi van mij moeten opruimen," zei ze. "En als het nou nog nuttige dingen waren... maar nee, allemaal nutteloze troep was het."

Ik las onlangs een mooie overweging. Op de site Becoming Minimalist in een gast-post van Jeffrey Tang, las ik ongeveer het volgende - als reactie op de gedachte dat minimalisten saaie mensen zijn die nergens van genieten, die elk plezier afgezworen hebben:

Denk hier eens over na:
Als je de rommel uit je kasten opruimt, maak je ruimte voor het genieten van de enkele kwaliteitsstukken die je houdt

Als je onnodige boeken, gadgets en speelgoed verkoopt onderstreep je de waarde en het nut van de items die blijven.

Als je ruimte in je leven creëert, als je je schema leegmaakt, of je inbox, of je to-do-list, maak je ruimte voor betere ervaringen, betere communicatie en beter werk.

In 'Rework' schrijven Jason Fried and David Heinemeier Hansson : “Wees een curator. Je maakt geen geweldig museum door alle kunst van de wereld in een ruimte te stouwen. Dat is een opslagplaats. Wat een museum zo geweldig maakt zijn de dingen die níet aan de muren hangen...wat je achterwege laat is wat ertoe doet.


En verder schrijft hij:

Wees een curator van je leven. Bewerk. Laat de nietswaardige onderdelen weg. Wees niet bang om nee te zeggen, maar wanneer je iets het waard vindt om ja tegen te zeggen - koester het dan. Geniet ervan. Hang het aan de wanden van je museum en wees er trots op.


Dat vind ik nu mooi gezegd. Minimalisme is niet het afwijzen van plezier of bezit...het is het dubbel genieten van je bezit...omdat alle ´junk´ eromheen verdwenen is. Zoals je van een prachtig schilderij kunt genieten aan een verder lege wand. Vooral vanwege die verder lege wand.

Dus maak het jezelf (en je kinderen) gemakkelijk en behandel je huis als een prachtig museum, met een paar topstukken en vooral veel ruimte om ervan te genieten.

2 reacties:

Caatje zei

Jee wat schrijf je toch heerlijke stukjes over minimalisme. Ik ben er ook druk mee bezig. Jou stukjes print ik uit en doe ik in een mapje zo probeer ik iedereen in mijn gezin er bij te betrekken en hoop dat ook zij inzien dat al die spullen absoluut niet nodig zijn!
Ga zo door!!!!!
Groetjes van een trouwe volger
Caatje

Meibloempje zei

Bedankt voor je compliment!! :)