"Als ik even nietsdoe, hou me dan vooral niet tegen" schreef Loesje op de scheurkalender vorige week.

Ernie J. Zelinski zou het helemaal met haar eens zijn geweest. Hij schreef namelijk het boek met de intrigerende titel: Nietsdoen, een levenskunst.

Ik kwam het boek tegen tijdens mijn boekenkast-opruimactie. Ik wist niet eens meer dat ik het had, G. heeft het boek een keer gevonden in de papierbak en ik zag de eventuele kwaliteit er wel van in. Nu, door drastisch opruimen, kwam het boek weer boven water. Gelukkig maar.

De achterflap vertelt ons: Nietsdoen, een levenskunst helpt om angst kwijt te raken om een baan te verliezen. Nietsdoen, een levenskunst laat zien hoe iemand financieel onafhankelijk kan zijn met minder geld. Nietsdoen, een levenskunst, zorgt ervoor dat meer plezier en voldoening wordt gehaald uit alledaagse dingen die iemand doet, terwijl het ook kan leren productiever te zijn door juist minder te werken.

Nu werk ik niet buitenshuis (afgezien van mijn vrijwilligerswerk op de middelbare school) dus men zou zich kunnen afvragen wat ik aan dit boek heb. Het punt is echter dat je geen baan nodig hebt om je als een loonslaaf te gedragen. Sommige mensen blijven maar werken, ook als het niet nodig is. G. is zo iemand, en ik heb ook ernstig de neiging om te werken tot ik erbij neerval - dat wil zeggen als ik niet aan de computer vastgekleefd zit, natuurlijk. En aangezien de beschrijving op de achterkant afsluitend vermeldt: "Niemands laatste woorden zijn ooit geweest: "Ik wou dat ik meer had gewerkt."" kon dit toch ook wel een boek voor mij zijn.

En was het leuk? Ja, het was leuk. De hoofdstukken hebben titels als: Ook jij kunt leven als God in Frankrijk; Je krijgt wat je ziet; De moraal van werk is de moraal van slaven; Minder werken, gewoon omdat het gezonder is; Werkloos, nu blijkt wie je werkelijk bent; Iemand verveelt mij, ik geloof dat ik het zelf ben; dynamische inactiviteit leidt tot niets; Het nu staat Zentraal; Aristocraat zijn met minder dan 20 euro per dag.

De pagina's zijn gelardeerd met grappige cartoons en quotes (over werken/nietsdoen) die het allemaal een luchtig tintje geven. Maar ondertussen is het onderwerp natuurlijk bloedserieus. We kennen allemaal wel de voorbeelden van de mensen die met pensioen gaan en dan binnen twee jaar overlijden. Dat zijn de mensen die in hun leven slechts twee dingen hadden: hun Werk en hun Relatie. Valt het Werk weg, dan zijn ze hun identiteit kwijt, hun levensdoel, hun bezigheid. Het is dus van groot belang om te leren nietsdoen voordat je met pensioen gaat. Begin zo snel mogelijk!

Verder spreekt ook dit boek (net als de boeken Lof der Luiheid en Leve de vrijheid van Tom Hodgkinson) over het gif en gevaar van televisiekijken. Televisiekijken kan je dood worden, stelt Ernie J. Zelinski. Niet alleen televisiekijken maar de meeste vrijetijdsbestedingen tegenwoordig zijn passief. Dat betekent dat je er zelf niets hoeft in te brengen, niets hoeft te verzinnen; er is geen uitdaging. En dat is ontzettend slecht.

Maar wat nu als je ook zo'n protestants arbeidsethos hebt, en je vrije tijd vult door jezelf dood te laten slaan door de tv? Dan helpt dit boek je om een mooie vrijetijdsboom te maken. Gevuld met vrijetijdsbestedingen die je enthousiast maken, die je vroeger enthousiast maakten en dingen die je wel eens overwogen hebt om te doen. En voordat je het weet heb je een enorme lijst met (on)nuttig tijdverdrijf...maar beter dan tv-kijken in elk geval.

En anders kun je je nog aanmelden bij het Institute of Totally Useless Skills. Als dat nog bestaat, want het boek is al een jaartje of 13 oud. Maar op internet zijn ook genoeg nutteloze vaardigheden te vinden. Ik zelf ken er ook een paar, geleerd van mijn vader: Ik kan van een leeg snoeppapiertje een klein glaasje maken en ik kan met sinaasappelschillen vuurwerk maken. Ik kan trouwens ook een potlood zo laten bewegen dat het lijkt alsof hij van rubber is! Ha!

En nu jullie. Zijn jullie workaholics en loonslaven, of genieten jullie van nietsdoen en vullen jullie je vrije tijd ook met prettige, eventueel nutteloze bezigheden? Voel je je schuldig als je niet buitenshuis werkt? Vind je dat werken (ook in huis) beter is dan nietsdoen en/of plezier hebben?

8 reacties:

A. zei

Meibloempje,
een paar vragen die bij mij opkomen:
Als nietsdoen het streven is, waarom dan dat Protestants arbeidsethos verder in stand houden door 'n lijst te maken van nuttige(r) tijdverdrijf dan bijv. tv kijken ?
Is tv kijken niet het ultieme nietsdoen dan?

Tot slot in antwoord op je laatste vraag a/h eind van je blog:
Werken, (in mijn huis) doe ik meestal enkel en alleen omdat ik er op dat moment zin in heb, dus plezier en slechts zelden omdat het moet, (visitedreiging etc.)

mamma.

Meibloempje zei

Bedankt voor je reactie. :)

Voor mensen die zomaar allerlei dingen weten te doen in hun vrije tijd is zo'n lijst natuurlijk onnodig en overbodig.

Maar iemand die naast zijn werk niets meer weet te verzinnen (anders dan tv-kijken) zou heel goed op zo'n manier op ideeën kunnen komen. Het is dan ook geen to-do-lijst maar een manier om in kaart te brengen wat je mogelijkheden zijn.

De vraag of tv-kijken niet het ultieme nietsdoen is zou ik niet bevestigend beantwoorden.

Ten eerste, zoals al gezegd is het dodelijk (voor je fantasie, je creativiteit en je activiteit).

Ten tweede spiegelt het een wereld voor die niet bestaat waardoor men over het algemeen chronisch ontevreden wordt over het eigen leven/huis/bezit/uiterlijk.

Ten derde spoort de TV (d.m.v. reclame en sluikreclame) vrijwel continu aan tot meer kopen en consumeren (en dus moet je meer werken om dat te bereiken). De TV houdt je dus in de rat-race. :)

Overigens heb ik de indruk dat met de titel van het boek niet echt bedoeld wordt dat men NIETS moet/mag doen (hoe moet je tenslotte een boek vol schrijven over niks doen en voor je uit staren?), maar hoe je kunt *genieten* van vrije tijd - iets waar heel veel mensen moeite mee hebben - en hoe je die vrije tijd kunt vermeerderen zonder je schuldig te voelen over de economie of het 'fatsoen' dat eist dat iedereen zo hard mogelijk in de tredmolen blijft lopen.

A. zei

dat doet me terugdenken aan vroeguh: als je al eens kwam te zitten dan moesten op zijn minst je handen nog bezig zijn met en brei- of verstelwerk.
Als je zo opgevoed bent dan moet je idd echt leren om van je vrije tijd te genieten zonder schuldgevoel, iets wat mij jaren heeft gekost maar wat ik nu tot in de finesses beheers (hoop ik)

mamma

Meibloempje zei

Ik ben ervan overtuigd dat jij het tot in de finesses beheerst. :-)

Maar voor de stakkers (zoals ik, zeg maar) die dat nog niet doen is zo'n boek best een aanrader.

Vlijtig Liesje zei

Ik vind niets doen ook erg lastig, en spring voortdurend overeind om iets te doen. Maar soms dwing ik mezelf te blijven zitten, zodat ik stil kan staan bij mezelf en het leven!

Anoniem zei

Hoi Meibloempje, eerst wil ik even zeggen dat ik jouw blog echt geweldig vind. Krijg veel inspiratie van jou logs...ga zo door.
Ik ben heel goed in 'niets doen'. En dan niet het voor me uit staren maar gewoon lekker gaan zitten met een boek, beetje surfen (blogs lezen) stukje wandelen enzovoort. Ik voel me daar nooit schuldig over. Heb dan ook geen stress leven wat ooit wel anders is geweest. Heb het ook wel makkelijk. Werk freelance waardoor ik mijn eigen tijd in kan delen. En een keertje niet werken, geen geld hebben, is dan ook niet zo'n probleem. Dan maar wat minder geld. Het voelt goed om geen loonslaaf te zijn en om gewoon het leven te leven in paats van steeds te plannen en vooral VOL te plannen....
Ga zo door met je blog.
Groetjesss

Meibloempje zei

@ Anoniem

Bedankt voor je compliment. :)

Jouw leven klinkt behoorlijk prettig moet ik zeggen. Als ik ooit zou moeten werken zou freelance werken ook wel iets voor mij zijn. Eigen baas blijven is toch erg prettig.

Manuela zei

Ik ben een bezige bij en kan moeilijk stil blijven zitten en niets doen. Tot een paar dagen geleden. Ik ben nog nooit zo relaxed/ onthaast geweest als nu. De reden? Tja zwanger van de tweede, over de 40 weken zwanger, kwaaltjes en 20 kg extra. Ik heb geen keus en merk nu wel dat het ook fijn kan zijn om te onthaasten en je niet gestressed te voelen.