Sinds vorige week speelt het mnmlisme een grote rol in mijn denken en doen. Dat was jullie vast niet ontgaan. Maar wat houdt het nu precies in? Ga ik uiteindelijk alles wegdoen en in een jutezak gekleed in een kartonnen doos wonen? Zal ik afzien van alle aardse bezittingen?

Nee. Minimalisme is geen ascetisme. Integendeel, bijna. Hoewel er best wel minimalisten zijn die zover gaan dat ze in een woninkje op hun fiets leven betekent minimalisme naar mijn mening de perfecte mengeling van het simpeler leven (consuminderen, met weinig tevreden zijn) enerzijds en een dure smaak/oog voor kwaliteit en detail hebben anderzijds - waar ik dus nogal eens last van heb. Die dure smaak leek mij moeilijk te combineren met het consuminderen en bezuinigen, maar in het minimalisme vinden ze elkaar - tenminste in het minimalisme dat ík voor ogen heb.

Er zijn voor minimalisme geen voorgeschreven wetten. Gelukkig maar, anders haakte ik nu meteen af. Letterlijk betekent het iets terugbrengen tot de essentie, het minimale. En wat dat essentiële en minimale is, verschilt natuurlijk per persoon. De één kan leven met een bord en een lepel, een ander wil wellicht ook nog een bord en bestek voor gasten. Als je het niet zo op visite hebt, ga je voor het eerste. Maar een minimalist zal niet kasten vol serviezen hebben, enkel om het ´hebben´ ervan of omdat hij ´serviezen spaart´. Spullen moeten een functie hebben en gebruikt worden.

Dus in plaats van een kast vol kleding waarvan je de helft zelden of nooit draagt - om wisselende redenen die alleen wij, vrouwen, begrijpen - hou je alleen die kledingstukken over waar je je echt prettig in voelt. En dan heb je misschien veel minder kleding, maar ook minder rommel, minder werk, minder schuldgevoel, en minder keuzestress.

Aangezien je als minimalist niet meer al je geld uitgeeft aan een overvloed aan zogenaamd-echt-nodige spullen (omdat ze in de mode zijn, of in de aanbieding, of omdat je per se een trofee uit de drie doldwaze dagen bij de Bijenkorf wilde hebben), hou je geld over om van datgene wat je dan wél nodig hebt de kwaliteit te kiezen waar jij tevreden mee bent.

Minimalisme is dus niet saai, schraal of krenterig. Het is het wegdoen van overtollige ballast (let op het woordje overtollig) (let trouwens ook op het woordje ballast), van alles behalve de essentiële dingen, zodat er meer ruimte is voor datgene waar we het meeste plezier van hebben. Het is het verwijderen van de 'ruis' en de afleiding uit je leven, waardoor je je kunt concentreren op die dingen die echt belangrijk voor je zijn en waar je werkelijk plezier in hebt.

In de VT-wonen las ik een uitspraak die me erg aanspreekt: "We kopen alleen iets omdat we het nodig hebben. Maar we gaan wél op zoek naar het mooiste exemplaar. Als je toch een toiletborstel moet hebben, koop er dan een die bij je interieur past. Iets lelijks komt er niet in....Onze tactiek is dat we beginnen bij goedkopere winkels zoals Ikea en Hema. Vinden we daar niet wat we willen, dan gaan we naar de Bijenkorf, enzovoort."

Ergens doet het me denken aan de uitspraak van Oscar Wilde die wij vroeger als kinderen al citeerden (en waar we dan een beetje om moesten lachen):
Mijn smaak is allereenvoudigst. Ik ben altijd tevreden met het beste.

Ogenschijnlijk is deze uitspraak in tegenspraak met het minimalisme.
Maar wanneer je alles wat voor jou niet ´het beste´ is weglaat uit je kasten, je woning en je leven, dan ruimt dat behoorlijk op. Want zijn kleren die je nooit draagt (of laden vol met rommeltjes die je niet gaat gebruiken) ooit 'het beste?'

9 reacties:

Scrap Twinkels zei

Beste meibloempje,

Allereerst wil ik even zeggen dat ik al een hele tijd je blog volg en ik vind dat je erg onderhoudend schrijft, Ik vind het fijn om je visie op dingen die mij ook bezig houden te lezen, ik leer ervan. Toevallig ben ik ons huis ook aan het "ontclutteren" zoals ik het noem. Ik ben er al sinds de kerstvakantie vorig jaar mee bezig en pak elke keer een zone aan in huis of schuur. Het gaat niet zo hard maar het gebeurt tenminste, en wat wij in 5 jaar bij elkaar gehamsterd hebben krijg je ook niet in een weekend weg. Het is er bij mij mee begonnen doordat ik maar bleeeef ruimen. We hebben zoveel spullen die we niet gebruiken en die we ook al 2 keer verhuisd hebben. In de tussentijd hebben we al heel veel weggegooid, op marktplaats gezet en weggegeven. Het ruimt zo heerlijk op, vooral in mijn hoofd!!
Zover gaan als jij met je kledingkasten ga ik niet hoor, ik vind het vooral voor de kinderen fijn als ik wat meer "keus" heb, mede omdat ik niet altijd bij ben met de was. Voor mezelf heb ik de kast wel grondig uitgedund, kwam zelfs dingen tegen waarvan ik het bestaan niet meer wist... Zit nu nog in de zwangerschapskleding maar kan haast niet wachten totdat ik die ook weg kan doen (ja, dit is echt de laatste beeb) en zo denk ik dus ook al over de babykleertjes. Moet niet te ver doorslaan merk ik al, haha!
Sorry, tis een heel verhaal geworden, ga zo door met je blog, ik lees het graag!! Groetjes Sandra

anna zei

kan me helemaal in je mening vinden!

Vlijtig Liesje zei

Het minimalisme spreekt mij ook erg aan, en ik preek ook altijd tegen mijn kinderen: 'als je een hekel hebt aan opruimen, moet je zorgen dat je niet veel spullen hebt!'

Het lastigst vind ik mijn boeken: ik heb er heel veel, en vele lees ik helemaal niet meer, en eigenlijk vind ik dat ik die weg moet doen als ballast. Maar ik vind dat moeilijk.

A. zei

Oscar Wilde zei ook:

I can resist everything except temptation."

Ik kan alles weerstaan, behalve de verleiding.

en:
If we were meant to be nude, we would have been born that way.

Als het de bedoeling was dat we naakt waren, waren we wel zo geboren.

en de uitsmijter van vandaag:

Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinions, their lives a mimicry, their passions a quotation.

De meeste mensen zijn niet zichzelf. Hun gedachten zijn andermans opinies, hun levens een imitatie, hun passies een citaat

bron:
http://nl.wikiquote.org/wiki/Oscar_Wilde


mamma

A. zei

m.a.w.
heel goed dat jij je eigen invulling
aan minimalisme geeft,
de andere citaten zijn plaagstootjes.

ga zo door,

mamma

Meibloempje zei

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

@ Scrap twinkels: Je hoeft natuurlijk niet verder te gaan dan je eigen comfort-grens. Aan de andere kant voelt het wel heel bevrijdend als je dingen los kunt laten.

@ Anna: dank je. :)

@ Vlijtig Liesje: Boeken zijn ook mojn zwakke plek, ik heb een hele grote kast vol, en ze staan in dubbele rijen. Ik ben nu wel bezig om echt te schiften: Welke boeken wil ik houden vanwege de kinderen (en mijn eigen jeugdherinneringen), welke boeken heb ik echt nodig (Ik verzamel kookboeken, maar ik hou alleen de boeken die ik ook werkelijk gebruik) en welke boeken ben ik van plan op korte termijn te lezen. Valt een boek niet in deze categorie dan is het over...

En eerlijk is eerlijk, die legere boekenkast voelt veel lekkerder dan die overvolle.

@ Mama: Oscar Wilde zei ook:

"All women become like their mothers. That is their tragedy...."

;-)

A. zei

meibloempje,

hahahahah,

voor de dochter wel,
(spreek ik uit ervaring),
voor de moeder een kadootje.


liefs,
mamma

Meibloempje zei

Hahaha, goed he, dat ik ook nog een passende quote gevonden heb. :)

A. zei

ja,
je had met deze quote echt het
laatste woord,
toppie!