Met het mooie weer van de afgelopen dagen staan mijn tuintjes er geweldig bij, en ik denk die van jullie ook wel. De tuinbonen beginnen te bloeien, de tweede zaai radijsjes, rucola en spinazie komt al op, en de stampeulen klemmen hun tentakeltjes overal aan vast.

Maar helaas, het onkruid groeit in deze tijd net zo hard als de groente. Hoewel...helaas? Ik heb de term onkruid altijd al wat vreemd gevonden, alsof het er niet mag zijn. Maar iets is natuurlijk pas onkruid omdat JIJ het niet in je tuin wilt hebben.

Paardenbloemen zijn ook maar gewoon bloemen. Sterker nog, paardenbloemen kun je eten. Nog sterker, in bepaalde gedeelten van Engeland worden ze speciaal gekweekt om ze als groenten te eten! In Arabische landen wordt het 'wilde andijvie' genoemd.

In plaats van zogenaamd onkruid te vuur en te zwaard te bestrijden zou je beter de potentie van al die gratis groenten kunnen benutten. Denk eens aan de mogelijkheden...

Paardenbloemen in je tuin? Gratis sla, soep of groente! Of jam...of wijn...Vol met vitamine A, C en K, en meer ijzer dan spinazie.

Brandnetels? Kostelijke maar kostenloze thee of soep! Brandnetels zijn goed tegen reuma, en voor je kalkopname. Vooral in de maanden maart, april, mei zijn de jonge brandnetels heerlijk - ahum... volgens zeggen.

Zevenblad (hier ook wel Hanepoten genoemd) tussen je zorgvuldig gekweekte peultjes? Wees dankbaar. Dit onuitroeibare 'onkruid' blijkt een overvloed aan gezonde vitaminen. Jonge blaadjes zijn als sla te eten (of trek er thee van!), ouder blad kan als spinazie bereid worden. Madeliefjes, Oostindische kers, viooltjes: allemaal eetbare bloemen.

Dat geeft toch weer een heel andere kijk op dat groene spul dat zich tussen je tegels van je keurige terrasje omhoogwurmt. Ik geef toe dat ik tot op dit moment nog niets geprobeerd heb, maar dat gaat binnenkort zeker gebeuren. (Je zult net zien dat hier de eerstvolgende tien jaar geen zevenblad meer te bekennen is. En brandnetels hebben in ons postzegeltuintje al helemaal nog nooit gestaan. Maar mijn goede voornemen voor dit jaar is: onkruid eten!)

Uit de bibliotheek heb ik eens een paar boeken van Danielle Houbrechts geleend: Koken met Onkruid en Feestelijk koken met onkruid. Helaas kan ik ze online nauwelijks meer vinden, kennelijk zijn ze uit de handel. Maar dat waren inspirerende boeken.

Online zijn gelukkig wel een heleboel inspirerende sites te vinden om je uit te leven met de ongevraagde gasten in je tuin. Doe er je voordeel mee, zowel financieel als voor je gezondheid. Goed voor het milieu en lekker samenwerken met de natuur, in plaats van tegenwerken.

Zoek voor (heel veel Engelse) recepten met paardenbloemen op 'Dandelions'. Paardenbloemen zoeken en eten schijnt in gedeelten van Engeland een soort nationale sport te zijn, vandaar.

Tot slot een paar links naar onkruid eten.

Engels artikel over het lekker bereiden van paardebloemen

Permacultuur in de tuin

Uitleg over eetbare wilde planten

Leuk blog over kruiden e.d.

Veel info, ook wat recepten

Als jullie al eens onkruid gegeten hebben, of nog leukere links kennen: laat het me weten!

1 reacties:

Vlijtig Liesje zei

Goh, een heel andere blik op onkruid! Wij stikken hier van het zevenblad, wat ik echt spuugvervelend vind. De paardenbloemen vind ik eigenlijk wel mooi.