Heb je - ondanks de links en de tips op dit blog - nog steeds moeite met het loslaten van je spullen, terwijl je wel graag wilt opruimen? Dan volgen hier vijf nieuwe tips.


Dit zijn niet mijn spullen

Heb je wel eens opgeruimd bij iemand anders? En je afgevraagd waarom hij of zij in vredesnaam zulke lelijke en/of nutteloze dingen bewaarde?
Zelf zou je zulke rommel al láng weggegooid hebben...toch?

Het is nogal gemakkelijk om spullen van iemand anders op te ruimen. Waarom? Omdat je geen emoties hebt bij andermans bezittingen. Als het over je eigen rommel gaat is het anders. Aan elk item hangt wel een mentaal label. Zoals:
Dit was heel erg duur...
Dit heb ik van mijn tante gekregen..
Dit moet ik eigenlijk repareren, anders is het zonde....
Dit is nog te mooi om weg te gooien...
Dit heb ik misschien ooit nog nodig...
Dit is een heel praktisch ding (als ik het zou gebruiken)...


Hier is de oplossing: Benader je spullen (of de kast of de kamer) die je wilt opruimen met de volgende gedachte:
Dit zijn niet mijn spullen.
Als je doet alsof het de opruimklus voor iemand anders betreft, is het namelijk meteen een stuk makkelijker om het echte nut van de artikelen te zien, en je emoties buitenspel te zetten.

Die ijsbolletjesschep die ooit bij een trouwcadeau zat? Ligt al jaren nutteloos in de la. Net als de pizzasnijder, de eiersnijder en de tweede soeplepel. Heb je ooit twee soep-opscheplepels tegelijk nodig gehad? Nou dan! En versleten Tupperware (bij iemand anders, natuurlijk) is niks anders dan lelijk oud plastic. In rare kleurtjes ook nog.


Denk aan de camper


Ik minimaliseerde tot nu toe min of meer in mijn eentje. Mijn man heeft al zo vaak nieuwe ideeën en wilde plannen van mij aangehoord, dat ik er niet veel heil inzag om het als groots plan te brengen. Maar op één of ander manier is er toch iets overgekomen. In de winkel, vorige week, zei hij plotseling: Eigenlijk hebben wij veel te veel spullen. Het meeste kan gewoon weg. (Amen!)
Wat hij daarna zei was echter nog veel interessanter: Hij bedacht dat hij later best wel in een camper zou willen wonen, en dan rondreizen. En dat we nu wel ongeveer alles zouden kunnen opruimen wat in de camper overbodig of nutteloos zou zijn.

Okee, die camper is misschien een beetje erg verre toekomstmuziek, maar het idee is prima: Stel je voor dat je zo klein (maar vrij!) zou gaan leven? Welke spullen mogen er blijven? Hou je dan ook nog vast aan die collectie kleding die niet meer past? Of aan drie keukenkastjes vol lelijk oud plastic in vreemde kleurtjes? Dacht het niet.


Dat kost je geld!

Heel radicaal is de volgende methode, gelezen op www.lifehacker.com
Laat een vriendin of familielid je helpen, als je echt moeite hebt met opruimen. Immers, voor hen is het makkelijker om jouw oude rommel weg te doen dan voor jou zelf! Je mag je oude spullen die ze hebben uitgezocht om weg te doen, eventueel terugkopen voor 1 euro per stuk.

Dat lijkt niet veel totdat je je realiseert dat je voor een mok met een barst of een scherfje eruit ook geen euro zou betalen in de kringloopwinkel. Of voor die versleten trui. Zijn er dingen die je echt per se terug wilt kopen, dan gaat het geld naar een goed doel. Net als je oude spullen. Op lifehacker.com staat: Deze techniek dwingt je een reële waarde (en geen emotionele) aan spullen te geven. Het doet een beroep op je vrijgevigheid (je spullen en het geld gaat naar een goed doel) en er is een derde partij bij betrokken die je ervan weerhoudt de boel te vertragen of vals te spelen. (Maar dat zouden jullie nooit doen, toch?)


Maak een foto


Als er spullen zijn die je alleen wilt houden vanwege de herinnering/emotionele waarde: maak er een foto van zodat je die kunt bekijken en de herinnering weer kunt oproepen. Dit bespaart heel veel ruimte!


Uit het oog, uit het hart

Als je dan eenmaal aan het opruimen bent - dat verwacht ik zo onderhand wel, eerlijk gezegd - dan kom je geregeld spullen tegen waarvan je vergeten was dat je ze had. Als dat geen levensgroot signaal is dat je absoluut zonder die dingen kunt leven, weet ik het ook niet meer.
Vind je vergeten spullen terug? Die kun je gegarandeerd missen...je wist immers tot het moment dat je ze terugvond niet eens meer dat je ze had. Dus laat je hersenen geen trucjes met je uithalen, laat je er niet van overtuigen dat dit zojuist teruggevonden item plotseling onmisbaar is. Je was het vergeten. Het is kennelijk totaal overbodig in je systeem en in je huis. Laat het gaan.

3 reacties:

Makya zei

Ik krijg zo'n vreselijk opgeruimd humeur van jouw minimalistische blogjes ;-) Ontzettend leuk om te lezen!

A. zei

ik maak al een poosje foto's van kadootjes, bloemen en planten die ik krijg,
heb een map 'Kadooz' in mijn pc.
Als de bloemen al lang weg zijn
heb ik de herinnering nog via de foto, naam vd gever en datum verwerk ik in de titel vd foto.
Dit kan ik dus uitbreiden met een
map 'herinneringen' aan spullen
die ik wegdoe omdat ze niet meer
nodig zijn.

goeie tip.

mamma

Romy zei

Dankzij jou blog heb ik al heel erg veel weggedaan.
Ook dit berichtje draai ik weer uit.
Ik volg je al een hele tijd. Eerst onder de naam Caatje op consumindertoer nu via deze blog maar wat er ook gebeurd ik blijf je volgen want jij hebt mijn ogen echt geopend!!