Een van mijn minimalistische voorbeelden, mnmlist, zegt (vrij vertaald):

"Er is een tendens, zelfs onder degenen die consuminderen, om iedereen consumenten te noemen.

Wij zijn geen consumenten, wij zijn mensen.

Als wij onszelf en anderen continue (laten) beschrijven als consumenten, geven wij toe aan de gedachtenwereld van het consuMEREN.
Het is dan alsof je geen andere keus hebt dan kopen. Wat en wanneer je koopt is jouw keuze, maar je bent consument, dus je koopt.

Als we onszelf en de anderen weer als mensen gaan zien, wordt consumeren weer facultatief."

Ik vind dit een mooie gedachte. En jij?
Ben jij een Homo Sapiens of toch meer een Homo Consumens?

5 reacties:

A. zei

Ik ben een Homo Ludens,
maar dat had je al wel gedacht,

mamma

Celestine zei

Je hebt gelijk, dat vind ik ervan.

Leuke blog, ik kom hier voor het eerst, maar ga je alvast volgen om nog meer te lezen! :-p

Kniepertie zei

Meibloempje,

Raak.

Groet Kniepertie

Meibloempje zei

@ A.: Ik ben een Homo Ridens. :)

@ Celestine: Ik heb ook even op jouw blog gekeken, dat ziet er ook interessant uit! Ik ga meer van je lezen. :)

@ Kniepertie: Bedankt. Maar ´ t is wel geleende wijsheid natuurlijk. Ik was niet zo slim om het zelf te bedenken. Nou ja, behalve die laatste zin. :)

Vlijtig Liesje zei

Inderdaad een mooie gedachten en een voorbeeld van de kracht van taal en 'self fullfilling prophecy'!

Ik kies dan ook voor Homo Sapiens!