Ik ben er even tussenuit. Maar niet thuis zijn betekent niet dat ik niet kan opruimen, versimpelen of minimaliseren. Ik zou mijzelf niet zijn als ik niet gewoon doorging met mijn schoonmaakacties.
Met een computer en toegang tot internet bouw je namelijk heel wat digitale rotzooi op, en ... dat kun je vanaf een computer ook weer opruimen of wegwerken.

Daarom ben ik nogmaals drastisch met de bezem door mijn bewaarde e-mailberichten gegaan. Mailtjes die ik oorspronkelijk als belangrijk - want: bewijs - had bewaard (aanmeldingen of opzeggingen van abonnementen, contracten en bestellingen) heb ik verwijderd als ze nu niet meer van toepassing of naar tevredenheid afgehandeld zijn, net als mailtjes over onbelangrijke zaken die per ongeluk waren blijven staan in de inbox.

Evengoed heb ik van de meer dan 4000 bewaarde mails (in vier jaar tijd) na twee opruimsessies toch nog 794 mailtjes over, waarvan ik nu nog steeds denk dat ze niet weg kunnen.

Maar... (tromgeroffel)...ik heb gemerkt dat hetzelfde project een aantal keer opnieuw doen ertoe leidt dat je telkens méér kunt opruimen of weggooien.
Dat is interessant. Kennelijk is er een psychologische drempel of limiet aan de hoeveelheid rommel/spullen/mail die je in één keer kunt laten verdwijnen. Doe je dezelfde opruimactie nogmaals, dan kun je opnieuw weggooien en opruimen totdat je aan je psychologische maximum zit. Conclusie: Gewoon geregeld dezelfde kasten/laden/computerarchieven opschonen. Langzamerhand kom je dan wel waar je wilt zijn.

Andere digitale actie: Ik ben zojuist gestopt met Hyves. Ik heb mijn vrienden een bericht gestuurd met voor de zekerheid mijn vaste en mobiele telefoonnummer, de vermelding van dit weblog en mijn e-mailadres. Dus contact - op wat voor manier ook -blijft mogelijk, net als vroeger (herinnert u zich déze nog? Sociaal contact zonder Hyves. Het bestaat echt!), en ik heb weer minder afleiding van de essentiele dingen.

Met MSN was ik een jaartje terug al gestopt: meestal werd ik aangesproken als ik net dringend iets anders op de computer moest doen, en dan vond ik het onbeleefd om mensen af te wimpelen. En voordat ik het wist zat ik dan weer tijden met vage kennissen te 'praten' en het belangrijke klusje wat ik moest doen, bleef liggen. Ik ben benieuwd of ik Hyves net zo weinig zal missen als MSN.

Ja, zelfs ver van huis kun je minimaliseren, opruimen of je leven simpeler maken, dankzij internet. Met een paar tikken op je toetsenbord schep je zomaar enorme digitale én mentale ruimte voor jezelf. Zo dient het internet jou, en dus zijn doel.

5 reacties:

Karla zei

Nu niet doorslaan in opruimen.
Ik kan je nu niet meer bijbenen. hihi
Nog even en dan doe je de huisdieren ook nog weg. Geef mij Maxi dan maar. :D

Vlijtig Liesje zei

Interessante conclusie over dat opruimen tot je psychologische tax! Ik zou ook mijn mailbox moeten opschonen, maar ben bang dat ik het misschien nog nodig zal hebben...

Ik gooi makkelijk iets in huis weg, dan op de computer!

Meibloempje zei

@ Karla,

wees maar niet bang (of verheugd) want Maxi gaat dus echt niet weg! Dat is nou net één van de 'dingen' waar ik heel veel plezier van heb!

@ Vlijtig Liesje

een mens is nooit te oud om te leren... ;)

Wilma zei

Vorige week is mijn computer gecrasht..... al m'n mailtjes kwijt. Dat ruimt lekker op.
Groetjes Wilma

gusta zei

Een idee dat ik ook heb gekregen de laatste jaren; opruimen kan beter in rondes gebeuren en dan kun je elke keer van meer afstand doen. Zowel in huis, als in de pc. Een crash en een brand waren heel drasties, maar wel effectief, alleen klamp ik nu meer vast aan wat over is.
Leeflicht