Van het één rol je in het ander. Zaterdag waren wij in Drenthe waar we heerlijk gewandeld hebben. En dan kom je erachter dat je teveel zooi meesleept. Nou ja, dat wist ik natuurlijk al wel, maar geloof maar dat ik het nu zeker weet.

Nieuw project: Handtas opruimen.
Liefst zo overbodig mogelijk maken. Ik heb inmiddels de o zo handige tas-organizer (goddank de variant van de Trekpleister van 4,99 en niet de belachelijk dure Bag-in-Bag van 80 euro) al weer uit de tas gehaald. Want al die opbergvakjes waren in theorie inderdaad heel handig, maar omdat ik de dingen telkens in een ander vakje stopte, zocht ik me evengoed een ongeluk. Maar dan in tien vakjes in plaats van in één vak (de tas).

Goed. Wat moet er minimaal in? Sleutels. Zwitsers mes. Mijn Swiss knife moet echt blijven, dan laat ik mijn make-up wel thuis. Portemonnee. Zonnebril op sterkte (die ik nauwelijks draag maar wel bij me moet hebben voor het geval ik moet rijden). Zonnebrandolie (gelukkig al wel in een handig klein navulbaar flesje).

Die portemonnee...dat is een groot ding. Kan dat niet kleiner? Het zou technisch gezien kunnen - zoveel geld heb ik niet - maar het ding zit vol met allerlei pasjes.

Nieuw project: Pasjes opruimen.
Ik had laatst al mijn pasjes al gecheckt op nuttigheid, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dat blijkt maar weer. Wat bevindt zich nog in mijn beurs?

ECI-kaart. Ik riep altijd dat ik lid zou blijven van de ECI (want de boeken die ze hebben zijn wel écht goedkoper), maar nu ik toch geen of nauwelijks nieuwe boeken meer wil kopen kan ik het misschien wel opzeggen. Niet kopen is altijd goedkoper dan kopen met korting. Dat scheelt een pasje.

Hunkemoller membercard. Vorig jaar had ik een tientje korting verdiend, dat was wel fijn. Maar ik koop maar één keer per jaar (of nog zeldzamer) nieuwe bh´s, dus ik kan waarschijnlijk wel zonder.

Musicstore-klantenkaart. Van hetzelfde laken een pak. Toen we geregeld dvd´s en
cd´s kochten spaarde ik telkens wel 2,50 korting bij elkaar. Maar nu heb ik dat pasje nog steeds in mijn beurs en ik koop niks meer.

Airmileskaart. Tja, ik laat hem altijd scannen bij de AH, maar ik spaar er zo weinig mee dat ik niet verder kom dan korting op een dvd - bij de AH, waar ze toch al een stuk duurder zijn. Dus eigenlijk redelijk nutteloos.

Bonuskaart. Probleemgeval. Ik kom tegenwoordig niet vaak meer bij de AH, maar zonder korting is het daar best wel duur. Wat me echter meer dwars zit aan de Bonuskaart is het gebrek aan privacy. AH weet precies wat ik koop. En wanneer. En dan sturen ze me aanbiedingen van Unox worsten en roze koeken, die ik nooit koop. Misschien wel omdát ik ze nooit koop. Ergens wil ik dat niet.

Web
Ik begon eens op het wereldwijde web te zoeken. Wat zeggen minimalisten over klantenkaarten? (Weg ermee!) Kun je leven zonder Bonuskaart? (Moeilijk.)
Op de sites van Kassa en Radar vond ik een interessante subcultuur van anti-klantenkaart-activisten.

Opvallend genoeg zijn er massa´s mensen die zich specifiek ergeren aan de Bonuskaart. Het schijnt dat de 'normale´ prijzen van Bonusaanbiedingen niet te vinden zijn. Verder gebeurt het dat sommige Bonuskortingen toch wel gegeven worden, zelfs zonder Bonuskaart. Er zijn slimme mensen die geregeld van Bonuskaart ruilen, om Het Systeem voor de gek te houden. Maar het goede nieuws is: je kunt ook een anonieme Bonuskaart aanvragen. Mooi zo, dat lijkt me een stuk beter. AH zou natuurlijk nóg beter gewoon die kortingen kunnen geven zonder Bonuskaart.


Change
Voor de AH ga ik van pas veranderen; Hunkemoller, Musicstore, Airmiles en ECI kan ik wegwerken. Dat lucht op. Wat blijft zijn de belangrijke pasjes: bibliotheekkaart, kortingkaart Arriva, ziekenfondspasje en dergelijke.

Als ik nu een heel klein, minimalistisch tasje neem (hm...waarschijnlijk moet je hier lezen: 'koop') voor de belangrijkste dingen (te weten: sleutels, mobiele telefoon en beurs), dan kan ik op dagjes uit dat hele kleine tasje altijd nog in een rugzak gooien waarin ik ook de voor die dag onmisbare andere dingen kan doen zoals een fles water, eten, iets te lezen of iets dergelijks.

O, en voor in dat kleine, minimalistische tasje moet ik natuurlijk ook een klein, minimalistisch beursje hebben. Voor die paar pasjes die overblijven, mijn rijbewijs en - oja, geld. Soms.

8 reacties:

A. zei

voor 850 airmiles kun je een bioscoopkaartje 'kopen' en je kunt er ook korting mee krijgen op uit-stapjes.

Meibloempje zei

Bedankt voor de tip. Helaas is de dichtstbijzijnde bioscoop 27 km van ons vandaan. Verder zijn de kaartjes niet geldig op vrijdag, zaterdag en zondag of feestdagen. Dus dan komt het er niet snel van; doordeweeks naar een best-wel-verafgelegen-bioscoop te gaan zit er niet in.

Karla zei

Meibloempje, laat ik je geruststellen. Van de pasjes die je noemt heb ik er maar eentje en dat is de zorgpas dus je kunt heel goed zonder die andere pasjes. :D

Sunshine zei

Ik heb al tijden een anonieme bonuskaart... Je haalt er gewoon één bij de servicebalie en vult de bon niet in. Werkt goed. Airmiles spaar ik en ik doe ongeveer vijf jaar over twee gratis Eftelingkaartje. maar goed. Het is dan toch weer gratis. ECI heb ik laatst ook opgezegd. de verplichting terwijl je al die boeken gewoon uit de bieb kan halen. En hele schattige kleine beursjes verkopen ze bij de Zeeman...alhoewel die vast niet duurzaam zijn! Dat is dan weer de andere kant.
Succes met al dat passen en tassen leed.

Caatje zei

Tjee, dan ga ik nu maar mijn handtas opruimen....

Vlijtig Liesje zei

Jij hebt ook al zoveel pasjes! Ik heb ze laatst geteld op Huisvlijt, en kwam geloof ik op 18! En dan maar zoeken naar de juiste.

Anoniem zei

Ik laat mijn Air Miles pas ook scannen maar deed er nooit wat mee. Totdat iemand mij laatst attendeerde dat ik mijn airmiles ook aan een goed doel kon schenken. Nu doneer ik al mijn Air Miles aan War Child

Mama Monique zei

Ach.. zo maar een klein "deel-moment": ik heb mijn uitgedunde pasjescollectie apart in een (van mijn verjaardagsgeld gekocht) pasjesmapje zitten. Daarnaast heb ik een werkelijk ieniemienie-beursje (je weet wel: zo'n ouderwets knip modelletje) met een paar losse centen, want papiergeld hebben we toch haast niet meer :o(

Leuke site heb je! Vin dje het goed als ik je een linkje geef?