Behalve minimalisme streef ik ook nog steeds GROEN en GEZOND na. Dus heb ik deze week twee dingen getest. Koffiedrab als scrub gebruiken, en bouillon maken van groente-afval.

Koffiedrab als scrub gebruiken
Dit was wat mij betreft een groot succes. Kost niks, want het is er al. En het werkt prima. Bovendien schijnt koffiedrab ook goed te zijn tegen verstoppingen van je gootsteen, dus naar mijn verwachting gaat dat ook op voor het doucheputje. Aangezien de hele douche onder de koffiedrab zat nadat ik mezelf gescrubd had - dat dan weer wel - heb ik gelijk de douche een scrubbeurt gegeven. Twee vliegen in een klap dus.

Bouillon koken van groenteafval
Ik had er vaak over gelezen, maar ik heb het nu ook echt gedaan. Ik wilde linzensoep maken van een kliekje groentecurry, bouillon en linzen (onmisbaar, lijkt me). De bouillon heb ik deze keer getrokken van het groente-afval: stronken, schillen en bladeren van o.a. uien, bloemkool, paksoi, paprika. Het spul dat je normaal als ´onbruikbaar´ weggooit. Laurierblaadje erbij en het was, eerlijk waar, de lekkerste linzensoep die ik ooit gemaakt heb!

Overig nieuws

Geld

Het is gelukt, A. heeft een baantje voor de zaterdagen en vakanties! Ze mag als HEMA-meisje aan de slag. Verder gaat ze komende week stage lopen bij de redactie van de plaatselijke krant en wellicht in het najaar bij Noorderland (een heel erg leuk blad over Noord-Nederland).

Ukelele
Al een tijd speel ik met het idee een ukelele te kopen, en ik kwam er achter dat er vorige maand in Rotterdam het Ukeleleparadijs is gestart: Een speciaalzaak voor ukeleles. Jammer genoeg is Rotterdam erg ver weg, maar door hun site ben ik nog veel enthousiaster geworden. Die ukelele komt er dus zeker, en waarschijnlijk wordt het een Kala. Zijn er nog ukelelespelers onder mijn lezerspubliek? Deel je ervaringen!

Fotografie
We zijn nu bezig ons vertrouwd te maken met G. zijn nieuwe fototoestel. Want we willen niet op de 'automatische' standen werken, maar écht fotograferen. Wat een leuke hobby is dit! En zo fijn te combineren met een andere hobby van mij: Photoshoppen. Deze foto is trouwens onbewerkt.



Tuin
Wat kan ik zeggen? Alle groentes in mijn SFG en vierkantemetertuintjes doen het prima. Ik hoef er werkelijk niets aan te doen, met die regen de afgelopen weken zelfs niet begieten.
Het enige wat me opvalt is dat in de vierkantemetertuintjes paddenstoelen opduiken. In die tuintjes heb ik geen vermiculiet gebruikt maar cocopeat. Heeft dat er misschien iets mee te maken? Of zou het komen omdat de voortuin nu, heel verrassend, in de schaduw blijkt te liggen vanwege de bomen aan de straat? Ik hou jullie op de hoogte.


Maxi
Ook alleen maar goed nieuws. Maxi blijkt de allerliefste hond te zijn die je je maar kunt voorstellen. Ze houdt van wandelen, ze blaft niet, ze is niet vervelend, ze bedelt niet. Misschien hadden we haar beter Mary Poppins kunnen noemen: Practically perfect in every way.

3 reacties:

Scrap Twinkels zei

Bouillion maken van groente-afval wordt zelfs in heel veel proffesioneele keukens gedaan! Al het groente-afval wordt daar in een grote pan gedaan die de hele dag staat te koken, soms zelfs ook botten met vleesrestanten. De bouillion wordt vervolgens gebruikt als basis voor allerlei soepen of sauzen! Heb het zelf gezien! Dus het is een heel goed idee hoor! Ik heb alleen zelf niet de ruimte om een grote pan de hele dag te laten pruttelen.. Maar we hebben sinds kort een nijn die ook gek is op groente afval! Dat scheelt ook aardig wat in het weggooien moet ik zeggen!
Groetjes Sandra

Celestine zei

Ik kocht een ukulele in Londen (wel één made in China, waar ik véél spijt van heb, hoewel dat ding het erg goed doet)! En meteen ook die website van Rotterdam ontdekt toen ik thuiskwam.

Het is gemakkelijk te bespelen, echt de moeite! :)

Mama Monique zei

Ach.. wat een droppie!!

En wat heeft iedereen ineens met ukuleles? Kwam er vandag al meer tegen op het www. Geen ervaring van mijn kant verder hoor, geen idee hoe het zou werken. Of horen. Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar...

Tot slot die drap. Misschien morgen toch stiekem even met man zijn koffiezakje de douche in duiken. Ruikt het ook een beetje? Kom ik straks als een gescrubt koffieboontje de douche weer uit.

Spannend! ;o)