Een hobby loslaten is inmiddels niet meer zo moeilijk voor mij. Ik hou van afwisseling, ben altijd in voor iets nieuws, maar als een hobby niet praktisch blijkt (sieraden maken bleek priegelwerk, en ik kwam erachter dat ik zelf helemaal niet van sieraden houd) of te kostbaar wordt, te veel ruimte inneemt of gewoon mijn interesse verliest dan kan ik vrij makkelijk al die spullen opruimen, verkopen of weggeven.

Ik weet gewoon dat ik die hobby dan toch niet weer oppak, in tegenstelling tot de bezigheden die ik 1) altijd leuk vind (zoals lezen en koken) of 2) met vlagen weer een paar maanden doe (zoals tekenen, photoshoppen, origami en vilten).

En nee, het is niet zonde dat je er dan definitief afscheid van neemt. Waarom zou je een kast vol spullen bewaren waarvan je in je hart al weet dat je er niet echt nog weer iets mee gaat doen? Als je mentaal al afstand hebt genomen van een hobby (je doet het al een hele tijd niet meer) dan kun je ook wel afstand doen van de bijbehorende spullen.

Zodoende heb ik nu mijn restanten uit mijn kaarten-maak-periode aan J. geschonken; zij is momenteel fanatiek bezig met kaarten maken. Een doosje met onderdelen voor een naaimachine heb ik ook weggewerkt: Aan het begin van mijn 'minimalisme'-rit wilde ik nog een naaimachine (zo basic, zelf dingen naaien!), maar inmiddels heb ik dat idee weer losgelaten. Het is nog veel meer basic om met de hand te naaien. En het scheelt weer een apparaat in huis.

Behalve de hobby-bákken kon ik ook wat hobby-bóeken opruimen. De boeken over tekenen, vilten en origami heb ik gehouden, maar de boeken over vriendschapsbandjes knopen, kralenrijgtechnieken en kaartjes maken verdienen een plekje bij een nieuwe eigenaar.

Het is zo fijn om stukje bij beetje het hele huis op te ruimen en leeg te maken. Ik merk bovendien dat ik een kast die ik een paar weken geleden drastisch opgeruimd heb, nu met een frisse blik kan bekijken, en dat ik weer een stapje verder kan gaan...want van de overgebleven 'favoriete' boeken zijn er toch altijd weer een paar minder favoriet dan de rest, en die kunnen dan toch eigenlijk ook wel weg.

Terug naar de hobby's. De website Unclutterer geeft goede tips hoe je kunt bepalen of een bezigheid aan zijn eind gekomen is en hoe je opruimt.

1) Identificeer alle hobby's en bijbehorende spullen in je huis, je schuur en dergelijke. Leg eventueel alles bijelkaar om te zien hoeveel ruimte je zou winnen bij afscheid nemen van één of meer hobby's.

2) Maak een lijstje om te zien hoeveel tijd je in werkelijkheid de laatste twaalf maanden aan elke bezigheid hebt besteed.

3) Elke hobby waar je het afgelopen jaar 10 uur of minder aan hebt besteed kun je loslaten.

4) Elke hobby waar je het afgelopen jaar minder dan 24 uur aan hebt besteed moet zorgvuldig overwogen worden. Er zit natuurlijk verschil in de manier waarop je die 24 uur bereikt: Een etmaal kamperen brengt je aan dat getal, maar is dat voldoende om je zolder vol kampeerspullen te laten liggen? Elke maand twee uurtjes kaarten met vrienden is wellicht een aanwijzing dat je de kaarten beter maar kunt bewaren.

5) Elke hobby waar je het afgelopen jaar meer dan 24 uur aan hebt besteed moet je ook zorgvuldig overwegen. Besteed je er té veel tijd aan? Heb je meer benodigdheden en spullen voor die bezigheid dan je in de rest van je leven zou kunnen opmaken of gebruiken? Misschien zou je dan wel wat overbodige toebehoren kunnen sorteren en wegdoen.

Let goed op: Soms is het zo dat je een vrijetijdsbesteding écht wel leuk vindt, maar dat je in plaats daarvan je tijd hebt verdaan met televisiekijken. Wellicht is het dan goed om je prioriteiten opnieuw vast te stellen, voordat je al je hobbyspullen de deur uitgooit.

Tot zover globaal de tips van Unclutterer.

Voor iemand als ik, met veel interesses, is het onmogelijk om van elke bezigheid alles maar te bewaren. Ik geef toe, er is nog steeds ruimte voor verbetering. Zo kon ik nog geen afstand doen van mijn altblokfluit, hoewel ik er al in geen jaren meer op gespeeld heb. Misschien dat ik die bij de volgende ronde kan laten gaan. Zodat ik dan eindelijk die ukelele kan kopen die ik nog zo graag wil hebben. Bij een altblokfluit kun je namelijk niet zingen als je erop speelt, en dat vind ik nogal jammer.

Gelukkig zijn mijn nieuwste hobby's (te weten: consuminderen en minimalisme) heel praktisch: ze kosten geen geld en nemen geen plaats in. En toch kan ik ze elke dag uitoefenen en heb ik er plezier van!

10 reacties:

Caatje zei

Nou bloempje in mei, je hebt me weer geholpen!!
Ik ga mijn oude hobby spullen wegdoen. Ik durfde niet maar dankzij jou ga ik er voor.
Weer wat ruimte meer in huis.
Dankje xx Caatje

Oog op de Toekomst zei

Oude hobby's nemen bij mij enorm veel ruimte in, maar wegdoen... ik kan het (nog?) niet. Ik heb allerlei teken- en schilderspullen, stenenslijpspullen, airbrush-spullen, sieradenspullen, fotospullen, allerhande knutselspullen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het spookt altijd door mijn hoofd dat ik dit of dat eindelijk weer wil gaan doen als ik er weer eens tijd voor heb. Die tijd komt er alleen nooit. Toch heb ik het gevoel dat ik met het wegdoen van mijn hobbyspullen toegeef aan dat 'geen tijd hebben voor hobby's', en dat voelt aan alsof ik vanaf dat moment alleen nog maar leef voor mijn werk. Die hobbyspullen maken deel uit van mijn toekomstdoel: Meer tijd vrijmaken voor mezelf. Doe ik alles weg, dan ontneem ik mezelf dat doel. Klinkt dat raar?

Meibloempje zei

Grappig, twee zulke verschillende reacties.

@ Caatje: Lekker opruimen! Ik vind het heel erg leuk dat mijn blog ook nog eens uitwerking heeft op anderen. :)

@ Oog op de toekomst:

Ooo, jij bent ook een multi-hobbyist (bestaat dat woord al?) net als ik. Ik was de schilderspullen zelfs nog vergeten te noemen. Die staan nog op zolder, schiet me nu te binnen.

Vraagje...waarom maak je op dit moment geen tijd vrij voor die hobby´s? Heb je een andere vrijetijdsbesteding - of heb je helemaal geen vrije tijd? Wat doe je in de tijd dat je niet werkt?

Ik heb voor mijzelf besloten dat als ik ergens al zo lang 'niet meer aan toekom' een bewijs is dat het me niet meer genoeg trekt. Want voor andere ´dingen´ (lees: internetten, een serie kijken, lekker koken) heb ik wél tijd, gek genoeg. ;)

Maar ik kan me wel verplaatsen in jouw gevoel. Ik zou dan op een dag gewoon weer beginnen. Tijd of geen tijd.

Dat heb ik met dit blog ook gedaan, eerst was het iets wat pas onderaan het lijstje stond, na de huishouding, de boodschappen en dergelijke. Nu doe ik het meteen ´s morgens als eerste. En dat voelt zo lekker, dat die andere dingen gewoon vanzelf gaan.

Karla zei

Ik heb weer genoten van je blog. Door jou ga ik steeds meer opruimen. Het lijkt wel of je soms op mijn schouders zit net als dat dubbelfrismannetje. Heb je het nodig? Heb je het al tijden niet gebruikt? Dan kan het weg.
Ik zit nog met een berg dakpannen waar ik nog een plaatsje voor zoek, want eerlijk is eerlijk ik kan het niet meer gebruiken.

xxxxxxxxxxxxx

Oog op de Toekomst zei

Ik werk thuis als freelancer, Meibloempje, en omdat ik met krappe deadlines zit, zou je me een workaholic kunnen noemen. Niet omdat ik dat zo leuk vind (hoewel ik mijn werk op zich gelukkig wél heel erg leuk vind), maar omdat de opdrachten af moeten. Hobbyen voelt dan aan als spijbelen, en ik kan er de rust net voor opbrengen als ik weet dat ik in dezelfde tijd ook werk kan verzetten. En ook al zou ik niet meer anders willen dan freelancen, het heeft toch ook zo zijn voordelen om van 9 tot 5 bij een baas te werken...
Je zet me met je blogs wel steeds weer aan het denken, ik ben ook altijd weer blij om te zien dat je hebt geschreven, het gaat altijd echt ergens over, dat vind ik knap. Bij deze dus ook een groot compliment!

Scrap Twinkels zei

Hoi, wil me in de eerste plaats even aansluiten bij wat "oog op de toekomst" zegt, dat ik ook altijd blij ben om te zien als er weer een nieuw blogje staat, ik heb veel aan je verhalen en je kijk op dingen werkt heel verfrissend! Ga alsjeblieft zo door, meibloempje!
Ik heb zelf als hobby scrapbooken, en geloof me, daar gaat veel te veel geld, tijd en rommel mee gemoeit... Sinds dat ik moeder ben kom ik er natuurlijk veel minder aan toe en toch blijf ik wel nieuwe spullen kopen, dus het hoopt nogal op. Ondanks dat het me de laatste tijd heel goed lukt om het hele huis te ontclutteren lukt me dat niet met mijn hobby-kamer. Gelukkig is het wel een afsluitbare zolderkamer en kan ik de deur dichttrekken maar ik weet toch dat die bende daar achter ligt. Af en toe haal ik er flink de bezem door en verkoop ik dingen of gooi ze weg maar of de een of andere manier is de zooi snel weer terug helaas. Ik probeer nu te accepteren dat er 1 kamer mag zijn (voorlopig dan) in huis waar het dus rommelig mag zijn en dat moet dan maar de hobbykamer zijn, allerlei andere hobby's die mij leuk lijken, daar begin ik niet aan. Ik rook niet, drink niet en ga niet uit, een mens moet ook een uitlaadklep hebben en mij maak je nu eenmaal gelukkig met papiertjes en fotos en knippen en plakken. Dus ik heb het geaccepteerd dat het veel ruimte in beslag neemt en geld kost af en toe, maar hier laat ik het dan ook bij en er komt geen nieuwe hobby bij.
Oeps heel verhaal geworden, sorry
groetjes Sandra

Meibloempje zei

@ Sandra: O, scrapbooken, dat is ook zo leuk! Dat is dus een hobby waar ik me ook maar niet in gestort heb, d.w.z. ik doe wél digitaal scrapbooken (photoshop, fotoalbums maken), en eens een keer een project met de kinderen, maar het is niet éen van mijn ´officiele´ hobby´s. (Ahum)

Het is ook niet mijn mening dat je met alle hobby´s zou moeten stoppen...hobby´s zijn juist leuk!

Deze post ging echt over ´oude´ hobby´s, die je dus niet meer doet maar waarvan je de rommel nog wel bewaard hebt.

@ Karla...ik een dubbelfrismannetje...dubbeldikvrouwtje bedoel je zeker! ;)

Maar ik zie mezelf al zitten op jouw schouder. Foei Karla, geen nieuwe lampjes kopen! En weg met die zooi!

Petra zei

Ook ik vind een heleboel creatieve dingen leuk om te doen maar ik heb me een tijdje geleden voorgenomen om niet meer aan nieuwe hobby's te beginnen. Ik brei, haak en naai en blijf zo toch nog lekker bezig.
Ik geniet ook elke keer weer van je weblog en haal er steeds leuke tips vanaf.
Groetjes, Petra.

Scrap Twinkels zei

Ik begrijp je goede bedoelingen hoor meibloempje! Ik lig er alleen zelf nog wel es mee overhoop...
Heb wel veel aan je tips hoor! Je motiveert me gewoon om over bepaalde dingen na te dingen en om de boel weer aan te pakken. En je schrijft gewoon leuk!
Groetjes Sandra

Meyser zei

Als je ooit overweegt je altblokfluit weg te doen, wil je dan eens aan me denken? Ik overweeg namelijk al eeuwen om er eentje te kopen. Ik speelde namelijk heel lang sopraanblokfluit, maar hoe gek ik er ook op ben, soms stuit dat op grenzen. Er is overigens veel meer geschreven voor altblokfluiten.

Dus ik zou wel geïnteresseerd zijn om 'm eventueel over te nemen.

Liefs,

Meyser