Ik ontving weer eens een dreigende blauwe envelop. Sinds wij een eigen bedrijf hebben is de frequentie waarmee die ondingen op de mat vallen enorm toegenomen, maar na negen jaar begin ik er bijna aan gewend te raken. Ik krijg tenminste niet meer een acute hartverzakking als er weer een boodschap van de Belastingdienst bezorgd wordt. Ik weet nu dat het vaak om onschuldige mededelingen gaat. En toch, echt leuk wordt het natuurlijk nooit. Maar dat beloven ze ook niet.

Deze brief leek van volkomen onschuldige natuur te zijn. U ontvangt geen voorlopige aanslag, zei het epistel. Klonk redelijk...goed. Aanslag klinkt fout, geen aanslag klinkt beter. Toch knaagde er iets. Want zo'n brief had ik nog nooit van de belastingdienst gekregen, en ik hou er niet van dat ze zomaar iets anders schrijven dan wat ik gewend ben. Ik keek nog eens wat oude Belastingdienstmededelingen na, en zag dat ik andere jaren juist wél een voorlopige aanslag gekregen had, met daarin de belofte van een berg geld op mijn rekening. Aha, dus dat klopte er niet. Waar blijft mijn geld?

Dapper (want vele slechte ervaringen in het verleden gaven een vaag somber voorgevoel voor de toekomst) belde ik dus met de Belastingdienst. Ik legde de situatie uit, dat ik géén voorlopige aanslag had gekregen en dat ik nu niet wist of ik nog geld kreeg, en zoja wanneer. Het meisje aan de telefoon berichtte ogenblikkelijk dat er een fout in Het Systeem zat waarvoor ze nog geen oplossing hadden gevonden. Dat ik volkomen onterecht deze brief had gekregen. Het beste, vertelde ze me, kon ik volgende week nog even weer bellen naar de Belastingtelefoon en dan vragen of de fout inmiddels opgelost was. Het kon ook zijn dat er komende week al een brief kwam met daarin uitleg over de Fout en bovendien een correcte versie van de aanslag.

Ik durfde al bijna te zuchten van opluchting. Gelukkig, een fout in Het Systeem. HUN fout. Komt wel goed, schatje. Maar een snippertje twijfel deed me toch even navragen of de gegevens die ze daar dan voor zich had, wél duidden op een mogelijk te ontvangen bedrag. Na enig zoekwerk en overleg met een collega zei Belastingdienstertje: Ah, ik zie het al, het komt omdat uw man een eigen bedrijf heeft en u hebt niet samen aangifte gedaan. Daarom krijgt u geen voorlopige aanslag.

Nu ging er een alarmbelletje rinkelen. Zojuist was er immers nog sprake van een fout in Het Systeem? En nu lag het aan de gescheiden aangiftes. Vooral omdat we alle andere jaren ook gescheiden aangifte hebben gedaan leek mij dat dit niet de oorzaak kon zijn. Dat zei ik en dus zocht ze verder, ook in de oudere aangiftes. Wat ze wel vreemd vond, zei ze toen aarzelend, was dat er de andere jaren wél iets stond aangevinkt voor uitbetaling, en dit jaar niet.

Dus greep ik snel mijn printje voor privégebruik erbij. Ik had helemaal niks geen vinkjes gezien. En kon ze ook niet vinden. Uiteindelijk bleek dat ik bij de vraag: Wilt u eventuele heffingskortingen ontvangen via een voorlopige aanslag? per abuis NEE als antwoord had ingevuld. Ik had wel voorlopige aanslag gelezen, maar ik had het opgevat als voorlopige teruggave...
en voorlopige teruggave, daar doe ik al jaren niet meer aan. Veel te onpraktisch als blijkt dat je maandelijks een bedrag hebt gekregen (en opgemaakt) waarop je achteraf geen recht blijkt te hebben.

Aangezien we het geld van de heffingskortingen hard nodig hebben (om de belastingaanslag van G. mee te betalen, ha ha) kunnen we niet wachten op de definitieve aanslag. Die kan immers nog wel een jaar (of twee) later komen. Ik legde dit voor aan het meisje van de Belastingdienst. De enige oplossing bleek te zijn dat ik mijn belastingaangifte opnieuw indien. Met een vinkje bij JA, geef mij zo snel mogelijk mijn geld, alstublieft. (Als ze die optie nou hadden geboden, had ik me vast niet vergist.) Ach, na vier maanden boekhouding overnieuw doen, kan een belastingaangifte opnieuw invullen er ook nog wel bij.

Ik heb het meisje aan de telefoon toch maar vriendelijk bedankt voor de moeite en de hulp. Wat die fout in Het Systeem nu was, ben ik vreemd genoeg niet meer gewaar geworden. Die was kennelijk plotseling opgelost. Ging alles maar zo makkelijk.

2 reacties:

Buffertje zei

Ik heb ook twee van die brieven gehad, ondertekend door 'de inspecteur' dacht al dat ik controle ging krijgen. Ook goed, heb niks misdaan. Alleen weer vervelend. Maar ik verwachtte toch geen geld meer,dat scheelt dan wel. Het is al op ;)

Sunshine zei

Ik haat de belastingdienst.....En je mag blij zijn dat je vriendelijk persoontje aan de telefoon hebt gehad. Ik heb in het verleden bijna jankend aan de telefoon gehangen omdat iedereen die ik sprak weer wat anders vertelde. Eigen bedrijf is leuk, belastingdienst is vreselijk. Maar goed...hoop voor jou dat je formulier snel verwerkt gaat worden.....
Groetjes Sunshine