Deze prachtige uitspraak van Warren en Betsy Talbot van de site married with luggage wil ik jullie niet onthouden:


I think minimalism gets a bad rap because people think it is all about giving things up. But until you get that stuff from your past out of your way, you don’t have room to let a big future come in

(Ik denk dat minimalisme een slechte naam heeft omdat mensen denken dat het alleen maar gaat over dingen opgeven. Maar totdat je de dingen uit je verleden uit de weg ruimt heb je geen ruimte om een geweldige toekomst tegemoet te gaan)


Warren en Betsy beseften dat ze het hele jaar alleen maar werkten voor hun vakantie; In die vakanties waren ze helemaal gelukkig. Dat, plus de ontdekking dat het leven korter kan uitpakken dan je denkt, en dat je gezondheid slechter kan zijn dan je verwacht, deed hun besluiten om hun spullen te verkopen en een reis van vier jaar te plannen.

Niet dat ik nu op reis wil, of jullie wil vertellen dat alleen reizen gelukkig maakt, maar er zit iets in hun redenatie waar wij ook iets aan kunnen hebben. Er gaan geregeld vragen door mijn hoofd die me helpen beslissingen te nemen omtrent het kopen, bewaren of juist wegdoen van spullen.

5 vragen over de relatie tussen prullen & plannen

1) Wat maakt mij gelukkig? Is het mijn werk? Zijn het mijn spullen? Zijn het ervaringen? Is het mijn familie?

2) Kan ik door minder werken en minder spullen te bezitten, méér tijd maken voor wat me echt plezier geeft? Zoja, waarom doe ik dat dan niet?

3) Staat de rommel die ik heb verzameld in mijn verleden mijn toekomstplannen of -dromen in de weg? Een zolder (of kasten) vol opgestapeld verleden en bijbehorende schuldgevoelens (omdat je vindt dat je eígenlijk dit of dat zou moeten doen of die hobby weer zou moeten oppakken - je hebt er tenslotte ooit veel geld in gestoken) remt je af en geeft je geen ruimte om je te ontwikkelen.

4) Hoe zou mijn leven eruit kunnen zien als ik al die dingen niet had? Als ik niet zoveel bezittingen had, ging ik dan vaker dingen doen in plaats van me passief te laten vermaken? Zou mij dat waardevolle ervaringen, betere contacten of nieuwe vaardigheden opleveren?

5) Als ik later terugkijk op mijn leven, zou ik dan wensen dat ik meer dingen had bezeten? Of zou ik spijt hebben van gemiste kansen en ervaringen? Stel dat ik níet tot mijn 65e gezond blijf...wil ik dan mijn hele gezonde leven aan werken-voor-bezittingen besteed hebben? Oké, die laatste vraag gaat voor mij niet helemaal op, ik heb geen betaalde baan. Misschien zijn jullie ook in die situatie. Dan kun je jezelf afvragen: wil ik dat mijn man/vrouw alleen maar gewerkt heeft voor het aanschaffen van meer bezittingen, of had ik liever meer tijd samen gehad? Online kwam ik een uitspraak tegen die hier goed past en de uitsmijter is voor vandaag:

Ik ben met niets begonnen, en daar is nog aardig wat van over.

6 reacties:

Oog op de Toekomst zei

Wat een geweldige laatste uitspraak! Is die van jezelf?

Meibloempje zei

Nee, ik wou dat ik hem zelf bedacht had. Ik kwam hem een keer tegen als iemands 'handtekening' en ik vind het een heel goede uitspraak!

Karla zei

Je laat me weer eens goed nadenken over mijn spulletjes. Ik ruim steeds meer op. En mijn gezin is toch het aller belangrijkste. Jou eerdere blog opmerking "wat zou je redden als er brand was" doet het bij mij ook erg goed, ik kan daardoor veel spullen wegdoen.

Anoniem zei

Je schreef als ik later terug kijk op mijn leven. Wij hebben dat eerder gedaan(zijn net over de 50)en hebben toen besloten dat het tijd werd om de dingen te doen die we eigenlijk al een hele tijd wilde.
Hebben alles in Nederland verkocht en zijn in Oostenrijk gaan wonen. Dit met het idee van het is nu of we doen het nooit meer.
Tot op heden hebben we daar geen spijt van. Het klopt van materiele dingen wordt je niet gelukkiger.
Wij hebben nu veel meer tijd voor elkaar en nee we zijn niet "rijk"aan geld maar wel aan kwaliteit van leven. Natuurlijk moet er ook nog wel wat gewerkt worden voor de "broodnodige"centen,
Maar ach met z'n tweetjes heb je niet zoveel nodig.We eten uit eigen tuin en in de winter uit de goed gevulde vriezer die we in de zomer hebben vol gemaakt.
Wij hebben ook een gezegde: Leef je droom en dat doen we.

Valhalla zei

Aaaah Seasick Steve :) Die heeft in elk geval een liedje dat zo heet, ik weet niet of hij ook de geestelijk vader is van deze uitspraak.

Je hebt helemaal gelijk! Minimalisme is tha shit. Maar net als nooit genoeg, heb ik nooit te weinig. Blijf dingen naar de kringloop brengen.

Meibloempje zei

@ Valhalla... wat leuk, inderdaad zie ik dat hij een album (of een liedje) heeft dat zo heet. Weer wat geleerd. Grappige artiestennaam trouwens, Seasick Steve. :) En je laatste zin voel ik ook al aankomen bij mezelf...ik blijf dingen wegbrengen/verkopen/weggooien. Maar ik kan ook weer ademhalen in mijn huis!

@ Anoniem: Bedankt voor je reactie! Inspirerend om te lezen dat er mensen zijn die het echt doen, hun dromen leven. En Oostenrijk staat op mijn dromenlijstje, daar wil ik al heel lang eens weer naartoe. Ben er geweest toen ik 12 was, en we willen 'nog eens' met het hele gezin ernaartoe. Dat is iets om naartoe te leven/werken.