Als je consumindert, vereenvoudigt of minimaliseert is er één artikel waar je je vooral tegen moet bewapenen: De unitasker. Weer zo'n geweldig Engels woord waarbij je voor de vertaling een hele zin nodig hebt.

Een unitasker is een apparaat of artikel dat slechts geschikt is voor één doel, waarbij aangetekend wordt dat je die klus ook prima zonder dat apparaatje zou kunnen klaren. En dus zijn unitaskers bij uitstek veroorzakers van overbodige rommel. Je vindt ze vooral in zaken met huishoudelijke artikelen en in uit het Duits vertaalde catalogi met praktische produkten. En in de VS - daar hebben ze een soort van patent op vrijwel nutteloze apparaatjes.

Voorbeelden van Unitaskers zijn:

* Het borsteltje om champignons mee af te borstelen. (Lukt ook met een sponsje, keukenpapier of een doekje)
* Pocheerlepels (Een soeplepel voldoet)
* Halfronde Bakplaat speciaal voor stokbrood
* Handschoenhouders voor je huishoudhandschoenen
* Ananassnijder (kan gewoon met een mesje)
* Elektrische aardappelschilmachine
* Ijsbolletjeslepel (Uhm...gewoon een lepel gebruiken misschien?)
* Speciaal dingetje om augurken of zilveruitjes mee ui de pot te krijgen (Wat is er mis met een vork of een lepel?)
* Vormpjes waarmee je je ei in model kunt bakken
* Eierprikker (Ik doe het al jaren zonder, en mijn gekookte eieren zijn prima)


Het zijn van die dingen die enorm praktisch lijken maar uiteindelijk jarenlang ongebruikt achterin je keukenkastje of in een la liggen. Je kunt ze gerust wegdoen omdat je dezelfde taak ook met standaard keukeninventaris kunt uitvoeren.

Wil je meer unitaskers zien? Kijk dan op deze site, waar onder het label Unitasker Wednesday de meest onzinnige gadgets getoond worden. Denk: babyhapjes-organizer, voetenbruiner, pannenkoekmachine...

7 reacties:

Ellen1979 zei

Er is een unitastker (leuk woord) dat ik veel vaker gebruik dan ik ooit dacht te gaan doen. Gratis gekregen in de super die je eigenlijk bij een product (duur A merk) kreeg maar ze hadden er wel erg veel. Een potten opener!
http://vettedeals.nl/wp-content/uploads/2009/02/zelfstandigthuisnl.gif
Ik vind het zo makkelijk dat ik het vaak maar een keer probeer zonder en hem daarna meteen pak. Na de verhuizing was ik hem even kwijt. Heb ik weer met van alles en nog wat onder en op de pot zitten tikken en wrikken maar ik heb hem weer!

Meibloempje zei

Grappig, want ik moest juist aan dat ding denken...ik heb er ook een en ik gebruik hem heel erg veel. Gratis bij Kuehne augurken gekregen.

Buffertje zei

Ik heb geen een van de genoemde items en baal er al van dat ik een keukenmachine heb gekocht, want een mes is voldoende en het hele onding schoonmaken weerhoudt me ervan hem te gebruiken. Bovendien ben ik verre van een keukenprinses. Gelukkig dat tellsell alleen maar op lachspieren werkt, want daar verkopen ze dit soort prullen. Maar ik geloof dat zelfs tellsell failliet is. Jammer, vond het wel lollig. Maar blijkbaar zijn de rijke huisvrouwen ingedamd door de mannen en moeten ze het ook doen met een beperkt budget ;)

Anoniem zei

Oh,mijn ananassnijder is kapot, maar ik mis 'm wel. Met een mes gaat het een stuk minder. De rest van de artikelen heb ik niet. Gr. Lege Zakken Vrouw

Kopka zei

Met een gevoel van opluchting kan ik je melden dat ik alleen gevallen ben voor de champignonborstel. Lang geleden, toen ik net ging samenwonen en die ozo bekende Zweedse winkel was.

Inmiddels dacht ik toe te zijn aan een nieuwe, maar nee, na jouw verhelderende idee om het met een sponsje te doen wordt het dat. Die heb ik nog genoeg. Bedankt voor je tip!

Groet Kopka

Oog op de Toekomst zei

Ik heb ook geen van de dingen in het lijstje, maar die ananassnijder gaat er zeker weer komen. Ideaal: in een soepele beweging een hele ananas in schijven, ik vind het net toveren. Zo zal iedereen zijn eigen unitasker hebben die hij voor zichzelf kan verantwoorden. Iets wat je regelmatig en met plezier gebruikt lijkt me geen overtollige rotzooi. Mijn stomste unitasker is een thermische inbindmachine. Het enige wat je ermee kan is een pak papier in een kant-en-klaar hoesje lijmen, kan ook in een map met twee ringen. Hij staat inmiddels op Marktplaats, maar of ik iemand kan vinden die erin trapt... :-)

Petra zei

Net gezien in de folder van Xenos, een krom doosje om een banaan in mee te nemen :)
Groetjes, Petra.